شناسهٔ خبر: 45199961 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

افکارنیوز بررسی کرد؛

سقوط بورس و مسئولیت دولتی ها/ مسئول ضررهای بورس با چه کسی است؟

بورس بر اساس تصمیمات غلط دولتی ها باعث کاهش شاخص ها شده است.

صاحب‌خبر -

بورس در روزهای اخیر همچنان قرمز است و این موضوع به شدن باعث ضرر سرمایه گذاران شده تا جایی که عصبانیت انها باعث تجمعاتی مقابل سازمان بورس و پرتاب تخم مرغ به ساختمان بورس شد.

به گزارش افکارنیوز، اما چرا بورس قرمز شده و به سمت کاهش شاخص ها حرکت می کند؟ چه کسانی در مقابل قرمز شدن بورس مسئول هستد؟

روز گذشته و در معاملات بورس تعداد ۴میلیارد و ۳۲۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۴هزار و ۱۹۰میلیارد تومان در ۵۱۵هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳۶هزار و ۹۸۹واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۴۹هزار و ۷۲۱واحد قرار گرفت.

این در حالی است که دولت در ماههای گذشته با تبلیغات فراوان به مردم اعلام کرد که "مردم سرمایه خود را به بورس بیاورند و از این بازار حمایت می‌کنیم" اما این شعار و وعده بیشتر شبیه سرابی برای سرمایه گذاران شد زیرا شاخص ها در حال افت و دیگر از سود خبری نبود.

بسیاری از کارشناسان سه علت عمده را باعث قرمز شدن بورس می دانند اول اینکه ترس در بازار وجود داشته و تصمیمات غلط و سیاستهای نادرست دولت باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است.

به نظر می آید با توجه به حجمی که از سرمایه وارد بورس شده بود شاهد رشد و حداقل ثبات آن بودیم اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده و حالا بورس باعث ضرر و زیان برخی سرمایه گذاران شده است.

قاضی زاده هاشمی نامه ای به آیت الله رئیسی نوشته و گفته"پس از شروع ریزش بزرگ بازار برخی از مقامات دولتی نظیر رییس دفتر رییس‌جمهوری، برخی از اعضای شورای عالی و هیأت مدیره بورس، وزیر اقتصاد در رسانه ملی و رسانه‌های گروهی با طرح ادعای حمایت عاجل و مستمر از بازار سرمایه و پایان ریزش، در حالی که امید بازگشت بازار به روزهای متعادل را نوید می‌دادند، در فرصت به‌دست آمده از اعتماد مردم، با عرضه‌های سنگین سهام، سقوط هرچه بیشتر بازار و تشدید سلب اعتماد، سرخوردگی و نارضایتی عمومی را رقم زدند که مستندات این امر که حاصل بررسی گروه کارشناسی حقوقی -  اقتصادی و نیز گزارشات مراجع رسمی مطلع می‌باشد خلاصه به پیوست تقدیم می‌گردد. اینک پس از اختلال در اجرای اقتصاد درون‌زا، تهدید توانایی‌های ملّی، فرصت سوزی از نبض اقتصاد کشور و تعرض به حقوق عامه، نظر به بند دوم اصل یکصدوپنجاه‌وششم قانون اساسی امید است با دستور انقلابی حضرت‌عالی مبنی بر بررسی امر و برخورد با متخلفان، موجبات افزایش اعتماد و رضایت عمومی، احیای حقوق عامه و برقراری عدل اسلامی فراهم گردد."

بازار بورس و سرمایه دچار سوء مدیریت شده است

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز امروز به انتقاد شدید از وضعیت بورس پرداخت و گفت:شخصاً وضعیت بورس را به صورت مداوم دنبال می کنم، هر چه که وزارت اقتصاد درباره این بازار از مجلس درخواست کرد، آن را انجام دادیم. حتی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت ها از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از زمان اعلام وصول تا تصویب و ابلاغ آن حدود 25 روز طول کشید، یعنی از شورای عالی اقتصادی نیز زودتر مسیر طی شد.

وی با بیان این که  40 روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است و باید اصلاح شود، اما این بازار همچنان دچار همان آسیب است، به اختیارات واگذار شده به شورای عالی بورس اشاره و تصریح کرد: هر اختیاری که خواستند، داده شد، از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام های حقوقی.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر اقتصاد هر ابزاری که برای مدیریت و اداره بازار بورس نیاز داشته باشد، در اختیار دارد، شرایط کنونی بورس نشان دهنده نارسایی مدیریتی در این حوزه و سوءمدیریت است.

قالیباف تاکید کرد: دولت، ستاد اقتصادی دولت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بورس در برابر بازار سرمایه مسئول هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس مصوبات شورای عالی بورس، اختیارات بسیاری برای اداره این بازار داده شده، به آنچه از خردادماه تا مردادماه سال جاری اتفاق افتاد، اشاره و بیان کرد: شاخص بورس که از 2 میلیون واحد عبور کرده بود ، در حال حاضر به یک میلیون رسیده است، نوسان یک میلیونی شاخص بورس نشان دهنده ضعف در مدیریت بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه چطور ممکن است وقتی قیمت ارز بالا می رود بازار سرمایه دچار آسیب شود و وقتی قیمت ارز کاهش می یابد هم این آسیب وجود داشته باشد؟ اضافه کرد: تحلیل درباره سهام فروخته شده توسط شرکت های حقوقی و زمان عرضه این سهام بیانگر وجود ایراد و اشکال در این حوزه است که باید برطرف شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید قوام و ثبات داشته باشد، ادامه داد: در صورت وجود ایراد و اشکال در بازار سرمایه، این مشکل به سایر بخش ها نیز سرایت می کند و موجب ایجاد خسارت در حوزه های اقتصادی می شود. از سوی دیگر اعتماد مردم را از بین می برد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور رسماً از مردم دعوت کرده و اطمینان دادند که در بورس سرمایه گذاری کنید و گفتند که دولت در کنار مردم است، تصریح کرد: مردم باید در شرایط کنونی احساس کنند که ما هستیم، منظور این نیست که منطق اقتصادی بورس را عوض کنیم، اما فراز و نشیب یک میلیون واحدی قابل قبول نیست، فراز و نشیب معنی داری که در آن عده خاص یا برخی شرکت های حقوقی از آن منفعت بردند، اصلا قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه مجلس وظیفه خود می داند که از مردم، سهامداران و افرادی که به بورس اعتماد کردند، حمایت کند، گفت: بی اعتمادی خسران بزرگی است و اگر در حال حاضر به مردم بگوییم که در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنید، با چه انگیزه ای به این سمت حرکت کنند؟

قالیباف اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی موضوع بورس را مورد بررسی قرار داده و گزارش مربوطه را به هیات رئیسه ارجاع دهند تا در صحن علنی قرائت شود، هر چند این موضوع در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: اطمینان دارم بورس را می توان بهتر از شرایط کنونی اداره کرد، به گونه ای که رشد متناسب داشته باشد. تحقق این مهم در گرو اصلاح برخی موضوعات است.

وی با بیان اینکه باید آرامش را به بازار بورس بازگردانیم، گفت: نمی توان بورس را با بگیر و ببند سامان داد و مشکلات را حل کرد، اما از آنجا که به مسئولان بورسی اختیار بسیاری داده شده، عدم برخورد با متخلفان حقیقی و حقوقی قابل پذیرش نیست.

قالیباف با بیان اینکه ستاد اقتصادی دولت باید اقدامات لازم برای ساماندهی بورس را انجام دهد، تصریح کرد: هرچند بورس از نظر نرم افزار و سخت افزار ایراداتی دارد، اما برای رشد اقتصادی و مهار نقدینگی می توان از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کرد..

دولت با سیاست غلط بورس را نابود کرده است

میرتاج الدینی از دیگر نمایندگان مجلس نیز گفته دولت در بازار بورس و سرمایه با سیاست‌ها و برنامه‌‌های نادرست سرمایه مردم را نابود کرده است. بورس باید به یکی از مطمئن ترین بازارها برای سرمایه گذاری مردم تبدیل شود و این مهم درصورتی امکان پذیر است که دولت حمایت همه جانبه در ثبات بازار سرمایه داشته باشد و سهام داران حقوقی را در جهت تثبیت بازار بورس مدیریت کند؛ آموزش‌های لازم به مردم داده شود.

وی ادامه داد: سرمایه مردم در دست مجریان به ویژه در دست وزارت اقتصاد و مدیران بورس امانت است، باید از سرمایه مردم صیانت کرد. وزیر اقتصاد و مدیران بورس، کجا مانده‌اید؟ کجا خوابیده‌اید؟ چرا از سرمایه مردم صیانت نمی‌کنید؟ مردم به شما اطمینان کرده‌ و سرمایه‌های خود را به این بازار آورده‌اند.

همچنین امروز وزیر اقتصاد و دارایی گزارشی از وضعیت بورس در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کرد و روحانی نیزپس از این گزارش تاکید کرد: شورای عالی بورس باید برای حفظ تعادل در بازار سرمایه و شفافیت و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی کند.

 

از سوی دیگر امروز خبر استعفای رئیس سازمان بورس و نامه استعفای وی منتشر شد اما وی آن را تکذیب کرد و پس از ان روابط عمومی سازمان بورس استعفای حسن قالیباف را تائید کرد.

اما آنچه بورس را امروز به این وضعیت کشانده مطمئنا سیاستهای غلط دولت و اختلافاتی که وجود دارد زمانی که آقای روحانی وعده دلار ۱۵ هزار تومانی  بر اساس آزادسازی پول های بلوکه شد را داد این اعلام از سویی و همچنین سیاست‌های یک‌طرفه دولت در حوزه قیمت‌گذاری فولاد و کمی عقب‌تر افزایش تنش بین وزارت‌خانه‌های اقتصاد و نفت در خصوص صندوق پالایشی یکم و ... باعث به وجود آمدن چنین شرایطی در بورس شده است.

باید منتظر ماند و دید بورس در ادامه چه شرایطی را پیدا می کند اما مطمئنا مردم انتظار دارند دولت سبر اساس وعده هایی که داده سرمایه آنها را در بورس حفظ کند و باعث ضرر و زیان آنها با تصمیمات خلق الساعه نشود.

نظر شما