شناسهٔ خبر: 45198437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ظریف پشت سد سوال نمایندگان مجلس ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک روز دو کارت زرد به وزیر خارجه دادند؛ این به معنای قانع نشدن پارلمان از پاسخ‌هایی است که محمد جواد ظریف به سوال دو نماینده مجلس مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک روز دو کارت زرد به وزیر خارجه دادند؛ این به معنای قانع نشدن پارلمان از پاسخ‌هایی است که محمد جواد ظریف به سوال دو نماینده مجلس مطرح کرد.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس با طرح دو سوال از وزیر خارجه شروع به کار کرد. جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد سوالی درباره علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از محمد جواد ظریف بیان کرد و پرسش فرهاد بشیری از رییس دستگاه دیپلماسی در خصوص ضعف دیپلماسی اقتصادی و عدم استفاده از این ظرفیت عظیم بود.

کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با خطاب قرار دادن وزیر خارجه گفت: «آقای ظریف! آمریکای تماشایی را ببینید؛ این همان آمریکایی است که شما آغازین روز‌های مذاکره اعلام کردید، می‌تواند با یک بمب ایران را از پای درآورد.»

او ادامه داد: «وزیر خارجه بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی در مصاحبه با مجله اشپیگل اعلام کرد ما همچنان آماده مذاکره با آمریکا هستیم. یک هفته قبل از آن هم در دوحه با «میگی برگمن» افسر رژیم صهیونیستی ـ که عکس آن هم پخش شد ـ ملاقات داشتید. این شهادت زیرساخت‌های توافق جامعی را فراهم کرد که نماد آن برجام بود؛ همان برجامی که شما چند روز قبل هم خطاب به اروپایی‌ها اعلام کردید ایران برجام را زنده نگه داشته است. جناب آقای ظریف برجام مُرد و این مجلس انقلابی از بوی گند آن که مردم را آزار داده بود با قانون انقلابی دفنش کرد؛ پس خواهش می‌کنم دیگر تکرار نکنید.»

کریمی قدوسی تصویری منتشر شده در سایت مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا نشان داد و گفت: «در این تصویر ۵ صندلی دور یک میز قرار دارد که ترامپ، جانسون، مکرون و مرکل که در پشت آن نشسته و یک صندلی خالی هم وجود دارد؛ این صندلی، صندلی آقای روحانی است و در مقابل آن متن برجام وجود دارد. خودنویسی در کنار آن قرار گرفته و این خودنویس، یعنی امضای شما بر روی سند ذلت، زمینه سازی ترور حاج قاسم سلیمانی را فراهم کرد؛ بنابراین، یکی از جنتلمن‌های پشت میز مذاکره آقای روحانی و ظریف هستند.»

وزیر خارجه درباره مصاحبه با مجله اشپیگل توضیح داد: «این مصاحبه بسیار محکمی با مجله اشپیگل آلمان بود که در آن چیزی جز فرمایش های مقام معظم رهبری در سخنرانی چند روز قبل از این مصاحبه بیان نشد. ایشان در فرمایش های خود تأکید کرده بودند که اگر آمریکا توبه کند و به چارچوب ۱+۵ بازگردد با آمریکا مذاکره خواهیم کرد. آنچه من عرض کردم، در پاسخ به یک سوال با این دلیل بوده که آمریکا نتواند در یک بازی سیاسی ادعا کند ما به دنبال دیپلماسی بوده‌ایم و ایران به دنبال دیپلماسی نیست.»

ظریف خاطره‌ای از زمان مذاکره با جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما هم تعریف کرد و گفت: «یک روز در برابر جان‌کری نماز اقامه کردم و پس از آن، مذاکره را آغاز کردیم و از او سوال کردم می‌دانی چرا اینجا نماز خواندم؟ برای اینکه به خودم یادآوری کنم قدر قدرت خداست و تو نیستی.»

فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت نیز با مهم خواندن دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: «ظرفیت بسیار قوی در حوزه کار وزارت خارجه برای دیپلماسی اقتصادی وجود دارد که باید به آن توجه شود، زیرا استکبار جهانی به دنبال فروپاشی پاشنه آشیل کشور است، اما آقای ظریف شما در این باره به خصوص وحدت اقتصادی چه کردید.؟ ملت ما صلح طلب است و هرگز چشم طمع به آب و خاک هیچ کشوری ندارد. چرا شما این وحدت را در حوزه اقتصادی تقویت نمی‌کنید؟ حوزه‌ای که می‌تواند امنیت ما را عمیق‌تر و حفظ برادری و همکاری را در منطقه افزایش دهد. استکبار به دلیل اینکه بین ما شکاف ایجاد کند، بیشترین تهدیدات و امکانات در منطقه به فروش می‌رساند.»

وزیر خارجه درباره این سوال توضیح داد که وزارت خارجه مسئولیت روابط خارجی را ندارد، بلکه مسئول سیاست خارجی است و نقش تسهیلگر دارد. البته بعد از کرونا اقداماتی توسط معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه جهت باز کردن راه‌های ارتباطی با همسایگان صورت گرفته، اما تا زمانی که مشکلات ساختاری برطرف نشود، اقدامات وزارت خارجه در حوزه تسهیل‌گری می ‍ ماند.

ظریف این گلایه را هم از مجلس مطرح کرد که طبق آیین نامه نماینده در آخر صحبت می‌کند و نمی‌توان به این صحبت‌ها پاسخ داد. آقای کریمی قدوسی هرچه دوست داشتند گفتند و ما وقت پاسخگویی نداریم، اما به هر حال خدا هست.

با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی محمد باقر قالیباف رییس مجلس پیشنهاد تغییر نام و وزارت خارجه به وزارت امور خارجه و تجارت بین‌الملل را مطرح کرد تا براساس آن انعقاد قرارداد و انجام معاملات خارجی بر اساس اصولی در وزارتخانه‌های تخصصی انجام شود.

بعد از آن نوبت به ادامه بررسی جزییات لایحه شورا‌های حل اختلاف رسید. طبق مصوبات امروز پارلمان شرایط رسیدگی به جرایم قابل گذشت و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها، شرایط ارسال دعاوی از شورا‌ها به مراجع قضایی، ترکیب هیات بدوی رسیدگی به تخلفات هر استان و همچنین مصادیق تخلف کارکنان اداری شورا‌های حل اختلاف مشخص شد.

امروز نیز نمایندگان از وضعیت بورس گلایه داشتند که در پاسخ به آن علی نیکزاد نایب رییس مجلس گفت: «امروز وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برای پاسخگویی به کمیسیون اقتصادی می‌روند.»

نظر شما