شناسهٔ خبر: 45198042 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان؛

مديران تجارب و خلاقیت‌های خود را به اشتراك بگذارند

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اينكه مديران مدارس بايد تا جایی که ممکن است دانش خود را توسعه داده و با برگزاري تورهاي تجربه، تجارب ارزنده‌ مديران خلاق را به اشتراك بگذارند، گفت: تمام تلاش خود را براي تربيت صحيح، جلا دادن روح و افزايش دانش در دانش‌آموزانی، بكار می‌گیریم تا از آن‌ها انسان‌های ماندگار و جاویدان بسازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از  وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در ادامه سلسله برنامه‌های گفتگو با مديران مدارس و در نشست با مدیران آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان که در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تشكر از زحمات همكاران اظهار کرد: از كمبود امكانات و کاستی‌هایی كه همكاران استان سيستان و بلوچستان آن را تجربه می‌کنند، مطلع هستيم و در برطرف كردن آن‌ها تلاش می‌کنیم اما بايد توجه داشته باشيم كه در مسئوليتي كه بر عهده ما قرار داده‌شده است، نگاه صرف به کمبودها تأثیر منفی بر عملکرد مجموعه می‌گذارد و باید ضمن توجه به نداشته ها از داشته‌هایمان برای پاسخ به نداشته ها استفاده کنیم و اميد را در مجموعه تزریق كرده و نشان دهیم که از همت، ظرفيت و توانمندی بالا برخورداریم و فاصله‌ها را باهمت و تلاش کم خواهيم كرد و با توجه به توانمندی‌ها به مقابله با کاستی‌ها و نداشته ها می‌رویم و با انگیزه بیشتر ادامه مي دهيم تا موفق شویم.

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه بار مسئوليت مدیران مدارس در این روزها سنگین‌تر از قبل شده است؛ تصريح كرد: در جامعه هیچ شغلي به‌اندازه شغلي که در نظام تعليم و تربيت به ما سپرده‌شده است، غنی، پربار، جذاب، سرشار از فرصت‌های خلاقیت و ماندگار نیست و ما را به پایدارترین، خلاق‌ترین و جذاب‌ترین فعاليت‌های جامعه مامور کرده‌اند.

وزير آموزش‌وپرورش نقش و عملكرد هر فرد در جامعه را به نقاشي بر روي بوم تشبيه كرد و گفت: عملكرد هر شخص در زمان مسئوليت مانند نقاشي بر روي يك بومي است كه در اختيار آن فرد قرارگرفته است. روزی که مسئولیت را به شخص ديگري واگذار می‌کند آن بوم را از او می‌گیرند. تصوير به‌جامانده از افراد بر روي بوم‌ها به‌راحتی می‌تواند نشان‌دهنده اين موضوع باشد كه برخی از افراد نقششان در جامعه بسیار فراگیرتر و جهانی‌تر از دیگران می‌شود.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد با اشاره به اينكه خانواده‌ها، فرزندانشان را در بهترين دوره از زندگي در اختيار نظام تعليم و تربيت قرار داده‌اند، گفت: تمام تلاش خود را براي تربيت صحيح، جلا دادن روح و افزايش دانش در دانش‌آموزانی كه به ما سپرده‌شده‌اند، بكار بگيريم و با شیوه تربیت درست از دانش‌آموزانمان انسان‌های ماندگار و جاویدان بسازیم.

وي گفت: تأثیر رفتار معلمان بر دانش آموزان همیشه ماندگار و پايدار است. بسيار دیده‌شده است كه رفتار سنجیده يك معلم در مدرسه می‌تواند در زندگی دانش‌آموزانش تأثیر بسزايي داشته و زندگي آن‌ها را متحول كند. تأثیرات این دوره تأثیرات پایداری است و آن را در زندگی بزرگان می‌توان مشاهده کرد.

حاجي ميرزايي با تأکید بر اينكه مسئولیت مديران و معلمان بسیار باارزش است، بيان كرد: باید قدر و ارزش اين مسئوليت را بدانيم و از فرصت‌هایی كه در اختيار گذاشته‌شده است بهترين بهره را ببريم تا بتوانيم بیشترین تأثیر را در آینده کشور بگذاریم.

وزير آموزش‌وپرورش نقش مديران مدارس را، نقشي جذاب، غنی، مؤثر، جامع و بااهمیت در جامعه و درون آموزش‌وپرورش دانست و بيان كرد: به همه مديران توصيه می‌کنم تا جایی که ممکن است دانش خود را توسعه دهند، هرچه دانش و فهم مديران از مسائلي كه پيرامون آن‌ها اتفاق می‌افتد، عمیق‌تر باشد، عملکرد آن‌ها در مواجهه با مسائل بهتر خواهد شد.

وي افزود: مديران كل و روساي مناطق بايد مدیران خلاق و نوآور استاني را به ديگر همكاران معرفی کنند و با برگزاري تورهاي تجربه، تجارب ارزنده‌ی آنان را به اشتراك بگذارند.

عضو كابينه دولت تدبير و اميد گفت: امسال با شرایط ویژه‌ای روبرو شدیم که بر اساس آموخته‌های سال‌های قبل نمی‌توان با آن برخورد کرد. نوع کار در شرایط كرونا بسيار سخت‌تر از قبل شده و کار کردن در آن پیچیدگی‌ها و روش‌های خاص خود را دارد. در اين ميان، مدیران مدارس با توجه به اینکه مسئول تک‌تک دانش‌آموزانی كه در مدرسه‌ تحت نظارت آن‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، هستند باید با تک‌تک دانش آموزان ارتباط گرفته و از نحوه آموزش، كيفيت و سطح يادگيري آن‌ها باخبر شوند.

 

*مديران از دسترسي همه دانش آموزان به آموزش هاي با كيفيت مطمئن شوند

حاجي ميرزايي وظيفه مديران مدارس را وظیفه‌ای خطير دانست و عنوان كرد: معلمان همکاران شما و شبكه شاد و تلویزیون ابزار شما است، باتدبیر و خلاقيت خود از همکاران و ابزارهايي كه در اختيارتان قرار داده‌شده، بهترين بهره را ببريد و مطمئن شويد كه تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت دسترسی دارند. در انجام این کار می‌توانید از روش‌های خلاقانه و مبتکرانه‌ای كه در نظر داريد استفاده كنيد و ما از خلاقیت‌ها دررسیدن به آموزش باكيفيت استقبال خواهيم كرد. اجازه ندهید حتی یک دانش‌آموز از آموزش دور بماند و با تلاش این روزها را در تمام دوره زندگی خود ماندگار کنید. امسال را به نقطه عطف درخشان در دوره کاری خود تبدیل کنید.

وزير آموزش‌وپرورش گفت: معتقدم مدیراني موفق هستند که بتوانند در مورد تک‌تک دانش‌آموزانشان اطلاعاتی داشته و بدانند وضعيت تحصيلي و خانوادگي هر دانش‌آموز چگونه است؟ اين موضوع كه از برخورداري تمام دانش آموزان از كيفيت آموزش بالاتر مطمئن باشيم، بسيار حائز اهميت است.

وي با اشاره به اينكه كرونا می‌تواند تبديل به يك فرصت براي سنجش توانمندی‌های فرد شود، گفت: كرونا فرصتي را در اختيار ما قرار داده كه می‌توانیم ظرفيت و توانمندی‌های خود را شناسايي كرده و افزايش دهيم. این فرصت، بهترین فرصت برای یادگیری است که می‌توانید با مدیریت صحيح آن، خود را رشد دهید، امسال سالی پر از آموزه‌های ناب برای یادگیری است و توانایی ما در حل مسائل مختلف محک می‌خورد.

وزير آموزش‌وپرورش نقش خانواده‌ها را در آموزش فرزندان در زمان شيوع بيماري كرونا بسيار مؤثرتر از قبل دانست و تصريح كرد: براي دستيابي به موفقيت بالاتر و يادگيري بيشتر در اين شرايط و آموزش مجازي، مديران مدارس بايد با خانواده‌های دانش آموزان ارتباط بگیرند و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها و انجام فعالیت‌های مختلف دخالت دهند و با فعال‌تر كردن انجمن اولیا و مربیان کیفیت کار را افزايش دهند.

حاجي ميرزايي در پايان با اشاره به اينكه تمام تلاش خود را براي بهتر شدن شرايط كاري و دريافت خدمات همكاران فرهنگي در استان سيستان و بلوچستان انجام می‌دهیم، گفت: نیازمند توجه شما به آموزش و قدردان تلاش شما همكاران گرامي در شرايط سخت استان هستیم و به آن احترام می‌گذاریم.

 

نظر شما