شناسهٔ خبر: 45196314 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

کرامت و شخصیت انسان فراتر از مسائل اقتصادی و معیشتی است

اردبیل - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر کرامت و شخصیت انسان گفت: مسائل و مشکلات اقتصادی نباید فرهنگ را به حاشیه بکشد بلکه باید افق دید متعالی همواره در جامعه حاکم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از ظهر سه شنبه حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در نشست با مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در خصوص طرح اقدام فرهنگی طواف، ارتقا و تعمیق مباحث فرهنگی را مستلزم حرکت هماهنگ ادارات با یکدیگر و حضور فعالانه فرهیختگان در راستای افزایش سطح علمی و فرهنگی جامعه دانست.

وی نگاه سطح پایین به فرهنگ را آسیب بزرگ در جامعه عنوان کرد و گفت: نخبگان و فرهیختگان جامعه اگر با مسئله فرهنگ به صورت معمولی برخورد کنند و سطح برنامه را حد نازل نگهدارند، آن جامعه دچار افت فرهنگی شده و نمی‌تواند به سمت آرمان‌های والای خود حرکت کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: حرکت با افق عالی و متعالی از توصیه‌های رهبر است چنانکه در هر مقطع زمانی که جامعه سرگرم برخی مسائل ریز و حاشیه است، در این میان مقام معظم رهبری همچنان تاکید بر ارتقای سطح فرهنگی جامعه داشته و با افق بالا به جامعه نگاه می‌کنند که این امر نشان از اهمیت بر کرامت و شخصیت والای انسان‌ها دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی را اساس مشارکت تبلیغات اسلامی و امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برشمرد و افزود: شبکه عظیم فرهنگی زیر نظر تبلیغات اسلامی اعم از علما، مداحان، هیئات مذهبی، کانون‌های فرهنگی تبلیغی، مساجد و جامعه قرآنی ظرفیت بالایی در همکاری با سازمان‌های مردم نهاد زیر نظر امور اجتماعی استانداری هستند که می‌توانند با هدف گذاری برنامه‌ها و استقرار در مکان‌های آسیب خیر با مرکزیت مساجد و با مدیریت و نظارت همه جانبه و اثر بخش به ارائه فعالیت‌های فرهنگی فاخر بپردازند.

وی به آغاز فراخوان طرح ملی «طواف» در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با هدف پایش، رصد و ارزیابی تخصصی طرح‌های پیشنهادی و اقدام‌های فرهنگی مجموعه سازمان و دیگر دستگاه‌ها، سازمان‌ها، تشکل‌ها و فعالین فرهنگی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ارتقای انگیزشی، فکری و حمایتی فعالین برتر فرهنگی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی، اجرای طرح ملی طواف در استان اردبیل آغاز شد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: در این طرح از نخبگان و فعالان فرهنگی دعوت به همکاری در راستای ارائه طرح با موضوع کاهش آسیب‌های اجتماعی شده است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده به فعالیت اداره کل تبلیغات اسلامی استان در تحول اجتماعی مسجد محور با عنوان امام محله اشاره و خاطر نشان کرد: این اداره بیش از این نیز بنا به زیست بوم منطقه در طرح طواف در قالب راه اندازی پایگاه‌های اجتماعی با مدیریت روحانیون فعال بوده و اکنون گسترده‌تر از قبل و با مشارکت بیش از پیش نخبگان، به ادامه این طرح می‌پردازد.

وی دانش بنیان کردن فعالیت‌ها را از اولویت اصلی در فعالیت‌های تعاملی با دیگر ادارات بیان کرد و گفت: در توافقنامه‌ای که با اخیراً با پارک علم و فناوری استان منعقد کردیم طرح‌های «استارت آپی» توسط فعالان فرهنگی به این مجموعه ارائه خواهد شد تا طبق دانش روز و فناورانه به اجرای آنها بپردازیم چرا که اندیشه والا و طراحی نوین باید هم راستا با یکدیگر پیش روند تا نتیجه مد نظر احصاء شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، در ادامه امور اجتماعی استانداری را مرکز مستقل صاحب اندیشه، ایده و گروه تخصصی مسلط به مسائل اجتماعی معرفی کرد و افزود: در همکاری با امور اجتماعی استانداری در صدد استفاده از ظرفیت‌های موجود در طرفین خواهیم بود و پس از اجرای طرح به صورت عملی بازخورد گرفته و میزان تأثیرگذاری در جامعه را رصد و پایش کرده و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را رفع می‌کنیم.

آسیب‌های اجتماعی زیبنده اردبیل نیست

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در این نشست گفت: وجود آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، بزه و خودکشی زیبنده شهر دارالارشاد و حسینی اردبیل نیست و باید با تمام توان در کاهش این معضلات تلاش کرد.

محمد سیمزاری کمرنگ شدن اصول اعتقادی در برخی خانواده‌ها را عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: متأسفانه در جامعه امروز کمتر مشاهده می‌شود که در امر ازدواج از میزان اعتقاد و التزام به اصول دینی و مقید بودن به اقامه نماز از طرفین سوال شود، که این امر خود سرچشمه بسیاری از مشکات رفتاری و عدم تعهد در ارتباط زناشویی و در ادامه متزلزل بودن بنیان خانواده و به تبع آن بروز آسیب‌های دیگر در جامعه است.

ادارات از نبود اتاق فکر رنج می‌برند

وی درد اصلی ادارات فرهنگی جامعه را نبود اتاق فکر عنوان کرد و گفت: جامعه به لحاظ جامعه شناسی نیاز به فعالیت‌های منسجم دارد نه به صورت جزیره‌ای. یک طرح مشترک را اکثر ادارات با بودجه گزاف اجرا می‌کنند که بدون اتاق فکر مشترک، باعث موازی کاری و عدم پیشرفت شده است.

سیمزاری بحث مسجد محوری و به فرمان مقام معظم رهبری راه اندازی مسجد تراز جامعه را اولویت اصلی در طرح‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: مسجد با مدیریت اداره کل تبلیغات اسلامی می‌تواند راهبری خوبی داشته و در تجمیع جوانان فعال و مذهبی به صورت اصولی و راهبردی و با مسئولیت روحانیون بصیر و آگاه به فضای مجازی، از مسیر مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی به موفقیت برسد.

وی با ابراز تأسف از نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی و حجاب و عفاف در جامعه، فعالیت اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در این خصوص را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: تبیین محتواهای ارائه شده توسط تبلیغات اسلامی در قالب هنر با همکاری حوزه هنری و هنرمندان می‌تواند به شبهات ایجاد شده در خصوص حجاب و عفاف پاسخ داده و فعالیت‌های مناسب فرهنگی ارائه دهد.

نظر شما