شناسهٔ خبر: 45192917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

سخنگوی دولت در نشست خبری؛

مشخصه واضح بودجه۱۴۰۰ استفاده از فرصت‌های جهانی است/ پیامی از سوی تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه اظهارات کلی، مبهم، سلبی و شعاری مشکلی از بودجه و مردم را حل نخواهد کرد، گفت: بودجه از اختیارات دولت و رئیس‌جمهور است و شاکله بودجه نباید تغییر داده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روند نرخ ارز و طلا گفت: نرخ ارز و طلا براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا براساس آنچه در دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند. در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست، اظهارکرد: هر فردی در کف بازار نیز متوجه می‌شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد. همچنین هر کسی از همان کف بازار می‌داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد، قیمت ها متعادل می‌شود و پایین می‌آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده‌اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست و متغیرهای بیرونی اعم از سیاسی و اقتصادی هم موثرند، افزود: با نزدیک شدن به پایان جنگ اقتصادی علائم آن نشان داده خواهد شد و دست‌کم فشارهایی کم خواهد شد و جامعه خود این را احساس کرده است. بنابراین،درخواستم این است در این شرایط با عینک سیاسی و تیره این مسائل را نبینیم، چون روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است بیشتر آزرده نکیم.

سخنگوی دولت با اشاره به نقش دولت در این دوران اظهار کرد: اگر از نقش دولت هم می پرسید باید بگویم طی سه سال گذشته درحالی که عده‌ای در داخل مشغول تخریب بودند دولت در کنار مردم ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ براساس سیاست های مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش‌بینی‌هایی شد که درباره آن شنیدیم؛ شنیدیم گفتند ایران تورم ونزوئلایی خواهد داشت اما اگر چه زندگی مردم تلخ و سخت شد و بر آنان فشار وارد شد اما ما نشکستیم. اگر چه زندگی روزانه مردم به سختی گذشت اما نه اقتصادمان آنچه مورد انتظار امریکا بود و عده‌ای هم در داخل پیش‌بینی می کردند، فروپاشید نه از نظر سیاسی دچار وضعیتی شدیم که شبیه برخی کشورهای منطقه شود و خوشبختانه اینها در سایه تدابیر دولت در کنار مردم بود.

ربیعی در پاسخ به این سوال در خصوص برخی اظهارنظرهای سیاسی درخصوص لایحه اظهار داشت: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و سیاسی مواجه نبودیم و امروز شاهد ادبیاتی کاملا سیاسی هستیم.

 وی در خصوص اتهام تدوین بودجه برای فروپاشی نظام شروع کرد و گفت: من نمی‌فهمم کجای این قرار بوده فروپاشی کند و کجای آنچه که تا الان تصویب کردید، از فروپاشی جلوگیری کرده است. یک شاخص به مردم بگویید تا همه بفهمند که اینجا قرار بوده فروپاشی کند. آیا قیمت ارز را در۱۷۵۰۰ ضرب کردن و همه چیز را بر آن مبنا تعیین کردن از فروپاشی جلوگیری کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: "پنهان کردن ارز به خاطر انتخابات بایدن" از اتهامات عجیب و غریب است که اگر وقوع آن یک اپسیلون هم صحت داشته باشد، هر کس این تصور را کرده خائن به ملت است. از چرا جفا کارانه باز هم تکرار می‌کنید و باز و وقتی تکذیب می‌شود مسخره می‌کنید و باز بیان می‌کنید.

 ربیعی گفت: یا گفته شده مثلاً بودجه شرکت‌ها پنهان شده یا کجا رفته، یا زمین سوخته برای دولت آینده گذاشته شده است. این تعابیر در ذهن مردم خواهد نشست. به جای اینکه در یک جمع حزبی در مورد بودجه صحبت کنید، در جمع کارشناسان بودجه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس صحبت کنید و بگذارید کارشناسان دیگر هم باشند و آنجا درباره بودجه بحث اقتصادی صورت بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفم دوستان صحبت توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی‌اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود. این حجم از این اظهارات با هیچ دوره ای در زمان ارائه بودجه، قابل مقایسه نیست. به هر حال فکر می‌کنید بودجه هر آنچه که هست درست شود، بی اعتمادی را چگونه می‌خواهید درست کنید کسری های بی‌اعتمادی ناشی از این اظهارات در سرمایه اجتماعی مردم جبران پذیر نیست. 

وی ادامه داد: به جای اینکه شاخص بکنید اقدامات را و تفاوت‌ها را بگویید و بگویید این اقدام این اثر را داشت و آن تصویبی که ما اصلاح کردیم این اثر اصلاحی را داشت یک سری الفاظ و شعارها که عمدتا اتهامی است، نباید بشنویم.

ربیعی به ادعای مغشوش و نامتوازن بودجه از سوی منتقدان اشاره کرد و اینکه بودجه از روی بودجه سال‌های قبل کپی شده و دولت تنها برای تهیه آن نیم ساعت وقت گذاشته است و بودجه را به مجلس داده است بحث‌هایی است که پاسخ دادن به آن فایده‌ای ندارد 

 سخنگوی دولت یادآورشد: برخی از دوستان که این موضوع را بیان می کنند در مجالس قبل‌تر هم بودند و همین بودجه‌ها درآنجا هم تصویب شده است. اگر کپی‌برداری هست هم در همانجا تصویب شده که قطعاً اینطور نیست. بودجه چارچوب‌هایی دارد از این گزاره گذاره بسیار غلطی است. اگر مغشوش بوده چرا سال‌های گذشته همین دوستان به همین  بودجه‌ها رای دادند.

وی با بیان اینکه بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است، گفت:  کلیات بودجه متناسب با واقعیت‌ها بوده و محدودیت ها و ظرفیت های کشور را دیدیم و نگاهی هم به پیروزی نهایی در عقب راندن تحریم را هم در بودجه داشتیم.

ربیعی با اشاره به تعابیر و الفاظی مثل فاجعه بار خواندن برخی از این تصمیمات گفت: برخی از این تصمیمات در نشستهای سران قوا هماهنگ شده  است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درخصوص ادعای دیگر منتقدان مبنی بر اینکه لایحه بدون دخل و خرج مشخص نوشته شده است، گفت: تعجب می‌کنم حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکردند و صرفاً به اعداد بودجه بسنده کردند. وقتی به صراحت در متن بند واو تبصره2 مصادیق مصرف 90 هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران، رد بدهی دولت به تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و مواردی از این قبیل از چهار محل حق امتیاز واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری دارایی‌های غیر منقول ذکر شده است. 

سخنگوی دولت اظهار کرد: چطور می‌شود در بودجه پنهان‌کاری کرد، پنهان کاری در کجا بوده است و اگر پنهان کاری شده چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند واو تبصره 1 الحاقی بابت تسویه بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ 30 هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات تصویب نموده است. از طرفی این را متهم می کنید از طرف دیگر شبیه آن مصوبات می آید.

وی خاطرنشان کرد: مجلس حق دارد درباره بودجه بدون اینکه شاکله آن با هم بخورد اظهار نظر و قضاوت بکند. هرچند شنیده هایی داریم که آنقدر تغییر می دهد که شورای نگهبان رد می کند و ناگزیر بودجه سه دوازدهم اجرا شود اینها هم شنیده‌هاست که قطعاً صحت ندارد و امیدواریم به هیچ عنوان صحت نداشته باشد.

حجم ویدیو: 1.37M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50
دانلود ویدیو

برچسب‌ها:

نظر شما