شناسهٔ خبر: 45192697 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لزوم آموزش باغداران در زمینه تربیت درختان

مرضیه حافظی

یک محقق بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات لرستان گفت: لازم است با شناخت از وضعیت رشد و باردهی ارقام مختلف سیب و تسلط بر اصول کلی تربیت درختان میوه راه‌های غلبه بر مشکلات موجود در زمینه ترییت درختان سیب را به باغداران استان آموزش داد.

صاحب‌خبر -

بردیا مرادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تربیت درختان میوه به شکل مناسب یکی از نیازهای اساسی و مهم باغات میوه جهت افزایش کمیت و کیفیت محصول است که در این رابطه انتخاب روش تربیت سازگار با درختان میوه امری بسیار مهم و ضروری است.

وی ادامه داد: در لرستان نیز همانند بسیاری از مناطق کشور روش پرورش درختان سیب به صورت بدون محور یا جامی است که دارای مزایا و معایبی است و اجرای صحیح این روش پرورش درختان سیب باعث افزایش عملکر باغات می‌شود.

مرادی با اشاره به این‌که مهم‌ترین ارقام سیب در استان شامل گلدن دلیشز و رد دلیشز است و ارقام ایرانی مانند گلاب کهنز نیز در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، افزود: در پرورش درختان سیب باز کردن زاویه شاخه‌ها با تنه اصلی برای تشکیل فرم مناسب، بسیار ضروری است، زوایای شاخه‌ها با تنه اصلی در بین ارقام مختلف سیب متفاوت است.

این محقق بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات لرستان گفت: در روش تربیت جامی محوردار، محور اصلی در سال‌های اولیه رشد درخت حذف نمی‌شود و با نگه‌داری محور اولیه در سال‌های اول می‌توان با روش شاخه گُستری، زوایای انشعابات را به نحو مناسب اصلاح کرد و فواصل بازوهای انتخابی را برای ایجاد اسکلت مناسب افزایش داد.

وی ادامه داد: علت مناسب بودن این روش را باید در سازگاری بیشتر آن با سیستم رشد درخت سیب و طبیعت ذاتی آن دانست به طور مثال بعضی از ارقام ایرانی که دارای رشد رویشی زیاد هستند، به این روش تربیت سازگاری خوبی نشان می‌دهند.

مرادی با اشاره به این‌که شناسایی و اصلاح روش‌های تربیت درختان میوه در یک منطقه که دارای فرهنگ باغداری مشترکی هستند می‌تواند کمک قابل توجهی به افزایش تولید و در نتیجه افزایش درآمد باغداران داشته باشد، عنوان کرد: برای اصلاح بسیاری از مشکلات موجود در تربیت درختان سیب در استان راهکارهای فنی و مؤثری وجود دارد.

این محقق بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات لرستان افزود: اگرچه در باغات مدرن امروز تربیت درختان سیب به فرم بدون محور جایی ندارد اما همچنان تنها روش در استان است، به همین دلیل لازم است با شناخت از وضعیت رشد و باردهی ارقام مختلف سیب و تسلط بر اصول کلی تربیت درختان میوه راه‌های غلبه بر مشکلات موجود در زمینه ترییت درختان سیب را به باغداران استان آموزش داد.

انتهای پیام

نظر شما