شناسهٔ خبر: 45191306 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برگزاری مراسم رونمایی از نشان جمعی احسان:

سه محصول فرش، پسته و زعفران قابلیت برند شدن دارند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به رونمایی از علائم جمعی احسان، گفت: امیدواریم استفاده از علایم جمعی بتواند در عرصه‌های ملی و بین المللی موثر واقع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، رونمایی از نشان جمعی احسان با حضور رئیس کمیته امداد امام (ره) و معاون حقوقی قوه قضائیه برگزار شد.

ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست اظهار داشت: اهمیت مالکیت معنوی و ‌نقش آن در توسعه کشورها و‌ جوامع بشری بر کسی پوشیده نیست. در بحث مالکیت معنوی، با اعطای حقوق‌ معنوی به صاحبان اندیشه ضمن جلوگیری از استفاده غیرمجاز از ابداعات و ‌نوآوری‌های دیگران و با اطمینان از بازگشت سرمایه، زمینه توسعه نوآوری فراهم می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت مالکیت معنوی موتور محرک توسعه اقتصادی و دغدغه اصلی کشورها به شمار می‌رود. به همین‌منظور قوانین و آیین‌نامه‌های بسیاری در این زمینه وضع گردیده است.

خداییان ادامه داد: از این رو مالکیت صنعتی به عنوان ابزاری به عنوان میل به توسعه‌های اصلی کشورها به شمار رفته و از همین روی کنوانسیون‌ها و موافقتنامه‌های بین المللی متعددی در کار توسعه حمایت از حقوق ایجاد شده است.

وی افزود: در این رابطه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان متولی مالکیت صنعتی در کشور و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی توانسته است زیرساخت‌های فنی و قانونی رو در این زمینه فراهم ‌کند. از جمله زیرساخت‌های قانونی که فراهم شده، می‌توان به تصویب قانون حمایت از نشانه‌های جغرافیایی مصوب سال ۱۳۸۳ قانون ثبت اختراعات طرح‌های صنعتی، علائم تجاری ، آیین نامه‌های اجرایی مربوطه و همچنین تهیه و تدوین طرح جامع حمایت از مالکیت صنعتی در مجلس شورای اسلامی در دست تصویب است اشاره کرد.

خداییان گفت: در بُعد بین المللی ایران به کنوانسیون‌های متعددی ملحق شده از جمله آنها کنوانسیون پاریس برای حمایت صنعتی، کنوانسیون تاسیس مالکیت جهانی معنوی، موافقت نامه مادرید، موافقت نامه لیسبون جهت همکاری در ثبت اختراهات، موافقت نامه نیس برای ثبت اعلائم تجاری از جمله این همکاری‌های بین المللی بوده است.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: همچنین اقدامات موثری در تامین ثبت اختراعات به صورت الکترونیکی  به عمل آمده است که از طریق آن ثبت اختراعات به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: ما پروژه سه ساله با مرکز مالیک معنوی دانمارک را داشتیم که اخیرا تمام شد و همچنین با سویس یک پروژه در جهت کالا داریم. در ادامه این فعالیت‌ها با توجه به تاکیدات رهبری برای کمک به توسعه اقتصادی کشور و کسب و کار داخلی، مرکز مالیکت معمونی سازمان ثبت اسناد  کشور قریب به دو سال است که به منظور تقویت سازی  با همکاری یازمان جهانی ماکیت معنوی و با ماشرکت نهادها فعال به ویژه کمیته امداد امام خمینی آغاز کرده است.  

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: در نهایت سه محصول فرش، پسته و زعفران که ظرفیت برند سازی دارند انتحاب شده‌اند.

وی بیان کرد: یکی از رویدادهای مهم طراحی دو علامت در قالب علامت جمعی برای فرش دستباف ایران است که موسسه نوآوری کره جنوبی به عنوان حامی موافقت نموده است. علامت‌های متعاقبا توسط این مرکز ثبت و جهت بازار یابی فرش در بازار جهانی استفاده گردد.

خداییان اظهار داشت: از آنجایی که توسعه مشاغل خانگی به عنوان طرح‌های زود بازده که منجر به ارزش افزوده می‌شوند می‌توانند به دلیل ذوق و هنر ایرانی منجر به جذب توریست و ترویج فرهنگ ایرانی شوند. از این رو امیدواریم شاهد تاثیر این طرح در مشاغل باشیم.  ضمن رونمایی از علائم جمعی احسان امیدواریم استفاده از علایم جمعی بتواند در عرصه‌های ملی و بین المللی موثر واقع شود.

نظر شما