شناسهٔ خبر: 45190998 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران:

تصویب قانون یکپارچه ایمنی شهری اولویت دولت و مجلس باشد

تهران- ایرنا- رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: تصویب قانون یکپارچه ایمنی شهری باید در اولویت دولت و مجلس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «محمد سالاری» روز سه‌شنبه در دویست و شصت و پنجمین جلسه شورا، فقدان قانون یکپارچه ایمنی شهری را از الزامات تداوم نهضت ایمن سازی شهری در کشور دانست.

 وی از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست تا این موضوع مهم را در اولویت قرار دهند و گفت: آنچه که برای ادامه مسیر ایمن سازی شهر مورد نیاز است و باید مورد مطالبه قرار گیرد،‌ این است که متاسفانه در کشور، قانون یکپارچه ایمنی شهری نداریم.

وی افزود: همچنین بازنگری مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد، چرا که اکنون ساختمان ها در مرحله بهره‌برداری بصورت بلاتکلیف رها می شوند و مهمترین موضوع هم در حوزه ایمن سازی، فرهنگ سازی عمومی برای تداوم مطالبه‌گری ایمن سازی است که در کنار نهادینه کردن نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان باید توسط رسانه‌ها و جامعه مدنی اجرایی شود.


سالاری گفت: قطعا حادثه پلاسکو با توجه به انعکاس جهانی که داشت، نقطه عطفی در تاریخ شهر تهران و کشور ما در حوزه ایمن سازی ساختمان ها، ابنیه و تاسیسات شهری، شد.

سالاری ادامه داد: مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تهران مجموعه اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند که در تاریخ مدیریت شهری ماندگار خواهد شد و به عنوان الگو، قابلیت تعمیم و تسری به سایر سازمان‌ها، نهادها و شهرداری های کشور  را دارد.

وی تاکید کرد: بعد از حادثه پلاسکو توانستیم ایمن‌سازی ساختمان‌های شهر تهران و ایمن سازی ساختمان‌های عمومی و جاذب سفر در محدوده مرکزی شهر را با محوریت سازمان آتش‌نشانی و کمیسیون‌های تخصصی و شهرداری‌های مناطق به یک نهضت عمومی تبدیل کنیم.

سالاری اظهار داشت: اکنون صاحبان، ذینفعان و امنای ساختمان های نا ایمن، مبتنی بر مشارکت، اقدام به ایمن سازی کرده اند و در بازدیدهایی که از این ساختمان‌ها داشتم، شاهد بودم که آن ها علیرغم اینکه هزینه‌های بسیار قابل توجهی برای سیستم های اعلام و اطفاء حریق و استانداردهای ایمنی انجام داده اند اما از آنجاییکه این اقدامات، جان و مال آن ها را از خطر، صیانت می کند و هم  دارایی آنها اعم از ساختمان و مغازه‌هایی که دارند، ارزش افزوده پیدا کرده است، رضایتمندی زیادی در این خصوص داشتند.

 رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری دوره پنجم در خصوص ایمن سازی ساختمان ها و شهر گفت: شورای شهر تهران در مصوبات مختلف و در تصمیم گیری هایی که در فرآیند تصویب برنامه و بودجه سالانه انجام داده است، اعتبارات سازمان آتش‌نشانی را هم از محل صدور پروانه‌های ساختمانی و عوارض ساختمانی و هم در بودجه‌های سنواتی افزایش داده است.

سالاری، توجه به بازآفرینی شهری وتبدیل احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده به یک اولویت بسیار جدی را از نیز دیگر اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای ایمن سازی شهر دانست و گفت: تدقیق نقشه های پهنه های گسلی شهر تهران، برای اولین بار در این دوره مدیریت شهری بر روی سامانه طرح تفصیلی، لحاظ و مقرر و ابلاغ شد که ساختمان های با اهمیت و خطرساز روی پهنای گسلی ساخته نشوند و ساخت و سازها مبتنی بر استانداردهای لازم انجام شود.

وی ادامه داد: صدور پروانه اضطراری و اقدامات بسیار خوبی که در خصوص صدور پروانه بهسازی لرزه‌ای نسبی برای مقاوم سازی ساختمان ها در معاونت شهرسازی و معماری با مشارکت مرکز تحقیقات مسکن وزارت راه در حال انجام است، دیگر کار ارزشمند در حوزه ایمن سازی و نیاز امروز شهرهای کشور است.

وی تاکید کرد: چالش گودهای پرخطر را مبتنی بر تاکید ریاست شورا پیگیری  کردیم و نهایتا صدور پیش پروانه که مبدا ایجاد گودهای پرخطر بود را در این دوره مدیریت شهری متوقف کردیم و تا پایان سال کلیه گود های پرخطر فعلی نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

سالاری افزود: توقف بلند مرتبه سازی بی قاعده از دیگر اقدامات برای ایمن سازی شهر بود و نهایتاً الزام شهرداری و سازمان آتش‌نشانی به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان های موجود شهر تهران نیز یکی دیگر از اقدامات بسیار ارزشمند مدیریت شهری این دوره است.

 وی گفت: بر این اساس، ۳۳ هزار ساختمان ناایمن تاکنون، پایش و ارزیابی شده اند و دستورالعمل‌های لازم برای آنها ابلاغ شده و اطلاعات آن ها به تدریج در حال بارگذاری در سامانه البته با توجه به ملاحظات امنیتی است. 

وی گفت: همچنینهمکاری های قابل توجهی در خصوص اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در حال انجام است.

نظر شما