شناسهٔ خبر: 45190854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آیین تعمید حضرت مسیح؛

روس‌ها در سرمای ۳۰ درجه زیر صفر به آب یخ زدند

مسکو - ایرنا- امروز بر اساس تقویم کلیسای ارتدوکس روس روز «تعمید حضرت مسیح» است و به این مناسبت روس ها طبق سنتی دیرینه در سراسر نقاط این کشور در هوای ۳۰ درجه زیر صفر با شکستن یخ رودخانه ها و برکه ها خود را به آب می اندازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، روسها از شب گذشته در حالی که درجه برودت هوا در مسکو به حدود ۲۵ درجه سانتیگراد زیر صفر و در مناطق استان مسکو تا ۳۰ درجه زیر صفر رسیده بود، در برکه های یخ زده یا حوض های مصنوعی در آب یخی شنا کردند.  

شنای در آب یخی که یک سنت دیرینه چند صد ساله در روسیه است، طرفداران زیادی در بین روسها دارد و هر ساله دهها هزار نفر در سراسر این کشور در روز عید تعمید در آب شنا می کنند.

امسال این سنت دیرینه در شرایط خاص برگزار می شود و از یک طرف شیوع همه گیر کرونا باعث شده است تا برای رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا تدابیری بکار گرفته شود و ازسوی دیگر هوا در مناطق مختلف روسیه بویژه مسکو و مناطق مرکزی آن بسیار سرد و حداقل ۱۰ درجه سردتر از سال های گذشته است.

به همین دلیل پزشکان روس توصیه کرده اند افرادی که می خواهند در روز تعمید در آب شنا کنند، با احتیاط رفتار کرده و افرادی که مشکلات سلامتی دارند از این کار تا حد امکان خودداری کنند.  

روس ها در برکه ها عید تعمید را چگونه برگزار می کنند؟  

عید تعمید در کلیساهای کاتولیک جشن دیدار مجوسیان از عیسی کودک است که روز ششم ژانویه برگزار می‌شود اما در کلیساهای شرق از جمله کلیساهای ارتدوکس این جشن یادبود غسل تعمید عیسی در رود اردن است و حدود ۱۰ روز بعد برگزار می‌شود.

مطابق رسم دیرینه مردم در برکه های یخ زده سه بار سر خود را زیر آب می برند و پس از خواندن دعایی از آب بیرون امده و لباس گرم می پوشند.
در مسکو و مناطق حومه آن بیش از۶۰ برکه برای این منظور آماده شده و از قبل یخ آن شکسته و گروهی از مردم هم اکثرا از اعضای کلیساهای ارتدوکس در کنار برکه ها گرد آمده و با خواندن سرودهای مذهبی به این رسم چند صدساله حالت مراسم مذهبی دادند.

تعدادی از این برکه ها  در محوطه های ویژه ای با استفاده از دستگاه تولید یخ، از یخ بزرگ و یکپارچه تراشیده و به طور مصنوعی برای شنا آماده شده است.

در کنار برخی از این برکه های حمام سوناهای سیار مستقر و علاقمندان پس از خارج شدن از برکه یخی به این حمام ها می روند.

بسیاری از روسها بر این باورند که آب تنی در آب یخ در روز تعمید بدن را سالم می کند در همین حال روحانیون ارتدوکس هم می گویند که برای این که گناهان انسان از طرف خدا بخشوده شود حتما نباید در آب سرد شنا کرد.  

معمولا در آب تنی های روز عید تعمید، افراد مشهور در روسیه ازجمله سیاستمداران و مقامهای دولتی و نیز هنرمندان و ورزشکاران نیز شرکت می کنند.

شب گذشته ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه در بین افرادی بود که در مسکو در آب تنی روز تعمید شرکت کرد و در حوضی مصنوعی در نزدیکی میدان سرخ آب تنی کرد.  

چند سال پیش هم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه طبق آیین ارتدوکسی درون آب یخ به مناسبت عید تعمید رفت.  

برچسب‌ها:

نظر شما