شناسهٔ خبر: 45190655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش‌بینی نیم‌میلیون نفری مرگ‌ومیر کرونایی در آمریکا

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به روند فزاینده مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا نوشت: کارشناسان مرکز کنترل ‌و پیشگیری از بیماری (CDC) پیش‌بینی کرده‌اند تا پیش از پایان ماه فوریه (۱۰ اسفند) شمار جانباختگان ناشی از ویروس کرونا در آمریکا به نیم میلیون نفر می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری این روزنامه، انتظار می رود ماه های فوریه (۱۳ بهمن تا ۱۰ اسفند) و مارس (۱۱ اسفند تا ۱۱ فروردین) اوج ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا باشد. کارشناسان پیش بینی می کنند ۵۰۰ هزار آمریکایی احتمالا پیش از پایان ماه فوریه (۱۰ اسفند) و شاید حتی قبل از آن در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست بدهند و این روند حتی با ورود به ماه مارس شدت بیشتری هم می گیرد.  

تعداد فزاینده ای از متخصصان در آمریکا، ماه های فوریه و مارس را اوج انتقال بیماری کووید-۱۹ در ایالات متحده می دانند و این در حالی است که نوع جش یافته ویروس کرونا که برای نخستین بار در انگلیس شناسایی شد و در بیشتر ایالت های آمریکا دیده شده و روند کند واکسیناسیون به این وضعیت دامن می زند.

«دکتر استیون وولف» (Dr Steven Woolf) متخصص بهداشت جمعیت و استاد دانشگاه ویرجینیا در این مورد گفت: ما ترکیبی از عوامل را داریم که باعث می شوند وضعیت بسیار بدی که پیش از این داشتیم، بدتر شود. وولف افزود: در تمامی مراحل اوج انتقال ویروس، آمریکا نتوانسته به طور موثر واکنش نشان دهد و این وضعیت پیش از پاییز پیش بینی شده بود و در این میان، عدم توجه به هشدارها در مورد سفر زمستانی و سپس عدم اجرای کارآمد واکسیناسیون گسترده، شرایط را بدتر از قبل کرده است.  

همزمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) پیش بینی کرده است که تا ۶ فوریه (۱۸ بهمن)، ۴۷۷ هزار نفر دیگر در آمریکا جان خود را از دست بدهند.

اما کارشناسان معتقد هستند باتوجه به تسریع روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در آمریکا، احتمال افزایش مرگ و میر بیش از رقم مورد پیش بینی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری وجود دارد.

این در حالی است که پیش از این ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا در طول بیش از ۱۶ هفته جان خود را از دست داده بودند، اما کمتر از پنج هفته طول کشید تا تعداد کشته ها از ۳۰۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار  نفر برسد.

در حال حاضر، میزان چشمگیر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آمریکا، امید به زندگی را در این کشور با بیشترین افت در ۴۰ سال گذشته مواجه کرده و کووید-۱۹ به عنوان یک بیماری عفونی برای نخستین بار در یک قرن گذشته به دلیل اصلی مرگ و میر آمریکایی ها بدل شده است.

«ران کلین» رئیس آینده ستاد کارکنان کاخ سفید که از سوی «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب به این سمت منصوب شده در گفت و گو با سی ان ان تاکید کرد: من به طور قطع انتظار دارم که تعداد جانباختگان ناشی از کووید-۱۹ در ماه فوریه از ۵۰۰ هزار نفر هم فراتر می رود. زیرا افرادی که در حال حاضر به ویروس مبتلا شده اند تا چند هفته دیگر علائم بیماری را بروز می دهند و تا اواخر فوریه احتمالا جان خود را از دست می دهند. بنابراین مدتی طول خواهد کشید تا این روند تغییر کند.

کارشناسان بر این باور هستند افزایش احتمالی دهها هزار مرگ و میر دیگر ناشی از ویروس کرونا احتمالا به دلیل نوع جدید ویروس کرونا است که سرعت انتقال بسیاری بالاتری دارد. گفته می شود این نوع جدید ویروس در بیشتر ایالت های آمریکا در حال گردش است. در حالی که اعتقاد بر این نیست که نوع جدید ویروس کشنده تر نیست، اما کارشناسان معتقد هستند که می تواند منجر به موارد ابتلای بیشتر و در نتیجه مرگ بیشتر شود.

براساس آخرین آمار منتشر شده تا به امروز بیش از ۲۴ میلیون و ۶۲۶ هزار نفر در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

نظر شما