شناسهٔ خبر: 45190467 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مطرح کرد

تصمیم گیری‌های عجولانه عامل کاهش صادرات

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ندانم کاری‌ها و تصمیمات عجولانه را عامل کاهش صادرات کشور بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در نوزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: سال ۹۷ و با افزایش قیمت ارز انتظار می‌رفت که صادرات کشور نیز افزایش یابد یعنی در حالی که ارزش پول ملی چهار تا پنج برابر کاهش یافته بود صادرات بجای افزایش، کاهش یافت که علت آن را باید در تصمیمات عجولانه اخذ شده جستجو کرد.

خوانساری افزود: البته تصمیم سه ماه قبل سران قوا مبنی بر اینکه صادر کننده می‌تواند با ارز حاصل از صادرات کالا وارد کند و یا آن را در اختیار فرد دیگری قرار دارد اجازه داد که صادرکنندگان با انگیزه بیشتری به صادرات اقدام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در دو تا سه هفته گذشته قیمت ارز کاهشی شده و قرار است که به زیر ۲۰ هزار و یا حتی زیر ۱۵ هزار تومان هم برسد که موجب شده صادرکننده نتواند برنامه‌ریزی داشته باشد یعنی نمی‌داند کالا را با چه قیمتی در داخل بخرد و با چه قیمتی صادر کند از این رو انتظار داریم حرف و سخنی که از سوی مسئولان زده می‌شود کارشناسی بوده و تاثیر آن در واردات و صادرات سنجیده شود.

رئیس اتاق ایران درباره قطع برق بنگاه‌های تولیدی که بدون اطلاع در روزهای اخیر صدمات و مشکلات زیادی را برای این بنگاه‌ها ایجاد کرد گفت: مسئولان گفتند گاز کمبود داریم مازوت مصرف کردند بعد از اینکه آلودگی شد مازوت را قطع کردند، اما توضیح ندادند که مشکل اصلی چیست؟ به یکباره همه چیز را سر استخراج رمز ارزها شکستند. سوال این است چرا مسئولان شفاف صحبت نمی‌کنند که مشکل برق چیست؟ چرا همه چیز را در ابهام نگه می‌دارند؟

خوانساری درباره قیمت گذاری‌ها به ویژه در حوزه فولاد گفت: این قیمت گذاری‌ها در مجموعه ولاد و بازار سهام مشکلاتی ایجاد کرد یعنی تجربه ۴۰ ساله قیمت‌گذاری را دوباره می‌خواستیم تجربه کنیم که الحمدالله چنین نشد و مشکل رفع شد.

خوانساری ادامه داد: هر ساله همایش امین الضرب دی ماه برگزار می‌شد که به علت شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد و اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: انتظار ما از دولت این است که در موضوع واکسیناسیون، برنامه مشخص خود را گزارش و آرامش را در جامعه برقرار کند و اینکه آیا واکسن خریداری شده یا خیر؟ و کی واکسیناسیون انجام می شود؟

نظر شما