شناسهٔ خبر: 45189654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

این زندگی لایق شهروند ایرانی نیست؛

۸۰ هزار فقیر در بزرگترین ناحیه منفصل شهری خاورمیانه!/ مردم مأیوس از توجه مسئولان؛ مدیران در پی راه حل

در نایسر از هر جایی که فکرش را بکنید، خانه روییده است؛ زیر دکل فشار قوی برق یا روی بلندترین تپه‌. اینجا کسی از سرطان و برق گرفتگی و سیل و زلزله نمی‌ترسد. وقتی می‌شود یک وجب زمین گیر آورد و خانه‌ای سرهم کرد، چرا باید از چیزی ترسید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، به اینجا که وارد می شوید، نمی دانید آیا پا به یک نقطه شهری گذاشته اید و یا در یک نقطه روستایی وارد شده اید! یک شبه روستا و یا یک شبه شهر را می توانید تصور کنید. چرا که لقب بزرگترین ناحیه منفصل شهری خاورمیانه را با 100 هزار نفر جمعیت به خود اختصاص داده است.

آری صحبت از "نایسر" است؛ مولود حاشیه‌نشینی که همچنان در حال رشد است اما از همه نوع امکاناتی محروم؛ می‌توان گفت اینجا کلکسیونی از همه معضلات و آسیب‌های شهری و اجتماعی و زیست‌محیطی و هرچیز دیگری است که فکرش را بکنید.

از طرف دیگر، در نایسر از هر جایی که فکرش را بکنید، خانه روییده؛ زیر دکل فشار قوی برق یا روی بلندترین تپه‌. اینجا کسی از سرطان و برق گرفتگی و سیل و زلزله نمی‌ترسد. وقتی می‌شود یک وجب زمین گیر آورد و خانه‌ای سرهم کرد، چرا باید از چیزی ترسید؟

خانه‌های کج و معوج، خانه‌های باریک و بلند، خانه‌های بدون پنجره، خانه‌هایی با تیرآهن‌های حلبی، خانه‌هایی روی هم و درهم برهم و باری به هر جهت. وارد نایسر که می‌شوید سیل به استقبالم می‌آید؛ گل و لای همه جا روان است و حریصانه دنبال تکه‌ای جای خشک می‌گردد که گل‌اندود کند.

قانون گریزی‌ در این منطقه آسان است

«نایسر» به لحاظ جمعیتی از شهرهای کامیاران، بیجار و دهگلان، بزرگتر و بر اساس آمارهای غیررسمی و گاها رسمی که در جلسات متعدد از سوی مسئولین اعلام شده است، جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر در خانه‌هایی در این منطقه زندگی می‌کنند که اغلب به صورت غیرمجاز احداث شده و این موضوع کنترل آمار جمعیتی، خدمت‌رسانی و ارتقای خدمات شهری را به آن دشوارتر کرده است.

در کنار مشکل جمعیتی و رشد غیرمجاز منازل مسکونی، وجود انشعاب برق غیرمجاز معضلات در این منطقه را افزایش و قانون‌گریزی را برای خیلی‌ها آسان کرده است.

مشکلات زیرساخت‌های آموزشی، نبود فضای سبز، مشکلات آب، کوچه‌های ناهموار و خاکی، خیابان‌های شلوغ و پُرتردد و مسائلی دیگر از این دست، از مشکلاتی است که مردمان این منطقه با آن دست به گریبان هستند.

دست هیچ شهردار و مسئولی به آنجا نمی‌رسد

خانه‌های روی تپه پیداست. خانه‌های تک افتاده‌ای که آنقدر بالا ساخته شده‌اند که دست هیچ شهردار و مسئولی به آنجا نمی‌رسد. هیچ تیر برقی پیدا نمی‌کنید که از آن صدها انشعاب برق گرفته نشده باشد.

یکی از پیرمردهای ساکن نایسر می‌گوید: «اینجا محروم‌ترین آدم‌ها جمع شده‌اند. مثلاً دل‌شان خوش است خانه دارند ولی قول می‌دهم اگر زبانم لال زلزله بیاید اینجا بدتر از کرمانشاه می‌شود. مشکل اینجا از مسئولان بالا دستی نیست. مشکل همین پایین دستی‌ها هستند که می‌آیند و پول می‌گیرند و کاری به‌ کار چیزی ندارند. هرکس هر طور می‌خواهد، برای خودش خانه می‌سازد.»

مسئولین در ارائه خدمات به محلات یک شهر تبعیض قائل می‌شوند

صباح یکی از ساکنان نایسر است و با ابراز نارضایتی از تبعیضی که مسئولین شهری در ارائه خدمات قائل هستند می گوید: فاصله بهاران تا مرکز و فاصله نایسر تا مرکز شهر، چندان تفاوتی با هم نمی کند اما حجم رسیدگی شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی استانی و شهری در طول این سال ها به منطقه بهاران قابل مقایسه با نایسر نیست.

وی در ادامه می گوید: هر چند که نظارت ها و کنترل اولیه بر اجرا و نقشه‌برداری و ساخت و سازها در بهاران از همان ابتدای شکل گیری آن براساس اصول و قانون بوده است و این خود عاملی بر تسریع خدمات رسانی به آن بوده است اما این اصلا توجیه مناسبی نیست که حجم وسیعی از خدمات صفر تا صد را به منطقه بهاران محدود کنند و ناحیه ای همچون نایسر با جمعیت چند هزار نفر سال ها در مضیقه و محرومیت رها شود.

مشکلات نایسر عمیق و جدیست

بهمن مرادنیا استاندار کردستان با بیان اینکه مشکلات نایسر عمیق و جدیست، اظهار داشت: با پیگیری‌ها و تلاش‌های زیادی که به‌ویژه در 3 سال اخیر صورت گرفته، مشکلات نایسر حل خواهد شد.

وی گفت: باید علاوه‌بر نایسر به سایر نقاط منفصل شهری نیز رسیدگی و ساماندهی شود تا در آینده به معضل تبدیل نشوند.

استاندار کردستان با بیان اینکه علی‌رغم محدودیت‌های مالی، تمام توان خود را برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به مردم نایسر سنندج به کار گرفته‌ایم؛ تصریح کرد: متأسفانه ساکنان این محل احساس می‌کنند که نادیده گرفته شده‌اند و جایگاه حقوقی و شهروندی ندارند در حالی‌که اصلاً اینطور نیست.

وی با ابراز اینکه عده‌ای فرصت‌طلب، سودجو و خلاف‌کار چهره و فضایی زشت از ناحیه منفصل شهری نایسر ساخته‌اند که باید نیروی انتظامی با آن برخورد کند، چراکه در این‌صورت چهره و فضای نایسر پاک خواهد شد.

مرادنیا با تاکید بر ضرورت افزایش فضای سبز، ایجاد پارک جنگلی و حل مشکل کمبود زمین جهت ایجاد مدرسه و فضای آموزشی لازم در نایسر، خواستار همکاری دادستانی و دستگاه‌های ذیربط استان در شناسایی و بازپسگیری اراضی ملی از سودجویان شد.

استاندار کردستان پیگیری ایجاد درمانگاه و داروخانه شبانه‌روزی و فضای فرهنگی ورزشی در نایسر را بسیار مهم دانست و بر ضرورت تکمیل و بهره‌برداری این پروژه تا پایان سال تاکید کرد.

تنها راه برون‌رفت نایسر از معضلات‌ تبدیل شدن به شهر است

علی پوریایی، کارشناس توسعه عمران شهری می‌گوید: نواحی منفصل شهری به عنوان یک منطقه از نواحی اصلی شهر و جزو مناطق تحت نظر شهرداری محسوب می‌شوند اما همچنان از خدمات و امکانات شهری بی‌بهره‌اند. در این میان نایسر با جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ هزار نفر بزرگ‌ترین منطقه منفصل شهری در سنندج به شمار می‌رود که حدودا معادل ۲۰ درصد جمعیت کل شهر است.

پوریایی ادامه داد: از سوی دیگر مهاجرت بی‌رویه افراد از روستاهای اطراف و حتی از استان‌های دیگر که اغلب هم استطاعت مالی ندارند، بر ساخت‌وسازهای بدون مجوز و غیراستاندارد دامن زده‌اند. در بسیاری از نقاط این منطقه هنوز عملیات ابتدایی شبکه فاضلاب‌ انجام نشده و برای سازمان‌های متولی مشکلات زیرساختی جدی به وجود آورده است. 

وی گفت: رشد قارچ‌گونه جمعیت مهاجر و ساخت خانه‌ در حریم برق و روی تپه‌ها چنان کلکسیونی از معضلات شهری و روستایی به وجود آورده که گاه مسئولان به مزاح می‌گویند که اختصاص بودجه‌های کلان نفتی نیز توان درمان درد این منطقه را ندارد.

وی اضافه می‌کند: حال بعد از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن نایسر با مشکلات، مسئولان و برخی کارشناسان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه برون‌رفت از حجم وسیع معضلات تبدیل شدن آن به شهر است.

بنابراین گزارش، امروزه، تقریباً تمام کارشناسان مسائل توسعه بر این باورند که رشد نامتعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب نابرابری‌ها و عدم توازن شهر و روستا می‌‏شود و در پی آن گروه‌های متعدد روستائیان به سمت شهرها مهاجرت می‏‌کنند البته این گروه که آمارشان هم کم نیست در شهرها نه جذب فعالیت‌های اقتصادی و نه به جامعه و فرهنگ شهری می‌‏پیوندند بلکه در پیرامون بافت‏‌های فقیرنشین شهری سکنی می‏‌گزینند، و سکونت‌‏های نابهنجار خودرو و خودساز را پدید می‌‏آوردند.

مسوولین باید راهکاری اساسی برای حل معضلات نایسر در همه ابعاد بیابند چرا که رها کردن این منطقه به حال خود، پتانسیل بالایی برای بالا رفتن ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که در آینده می‌تواند ضربات جبران ناپذیری داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما