شناسهٔ خبر: 45188494 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد، علت و نحوه رفع مشکل

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد! علت چیست؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکل ذکر شده در مورد تلویزیون ها بپردازیم و سپس به شما آموزش دهیم که چگونه این ایراد را عیب یابی و تعمیر نمایید.

صاحب‌خبر -

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد، علت و نحوه رفع مشکل

نبودن تصویر در زمانی که صدا هست، یکی از ایرادات خاص در تلویزیون‌های ال ای دی است و دلایل بسیار زیادی نیز دارد. زمانی که تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد، به این معنی است که برد مین تلویزیون پردازش را انجام می‌دهد، اما به احتمال زیاد پنل تلویزیون و یا خروجی ولت بک لایت آن نیز خراب شده است و البته در اغلب مواقع در این شرایط بک لایت تلویزیون دچار خرابی شده است.

بک لایت در واقع نور زمینه تلویزیون‌های LCD و LED است که در صورت خرابی آن، صفحه تلویزیون به طور کامل سیاه می‌شود. زمانی که بک لایت تلویزیون‌ها دچار خرابی می‌شود، شما می‌توانید کانال‌ها را عوض کنید و یا حتی با انداختن نور چراغ قوه تصویر را ببینید، اما به طور عادی تصویری ندارید. بک لایت در تلویزیون‌های LED شامل مجموعه‌ای از لامپ‌های ال ای دی است که در صورت خرابی یکی از آن‌ها، کل تصویر سیاه می‌شود. اما در تلویزیون‌ها LCD بک لایت شامل مجموعه‌ای از لامپ‌های فلورسنت می‌باشد و قطع شدن تصویر در تلویزیون‌های LCD این‌گونه است که پس از گذشتن چند لحظه از روشن‌ کردن تلویزیون، تصویر سیاه می‌شود.

قطع همزمان صدا و تصویر چطور؟ مشکل دو تا شد!

گاهی اوقات مشکل حادتر می‌شود و صدا و تصویر با هم قطع می‌شوند از دلایلی که می‌تواند باعث خرابی و قطعی تصویر و صدا شود، ایجاد مشکل در مین برد تلویزیون‌ها است. وظیفه اصلی مین بردها پردازش سیگنال‌های ورودی و تبدیل آن‌ها به صدا و تصویر می‌باشد. در صورتی که تلویزیون شما صدا و تصویر نداشت، به این معنی است که مین برد شما خراب شده است. پس در زمان قطعی تصویر حتما باید به قطعی همزمان صدا هم توجه شود تا علت اصلی عیب مشخص شود.

قطع شدن تصویر در تلویزیون‌های سامسونگ

قطع شدن تصویر در تلویزیون‌های سامسونگ دارای دلایل متعددی است. اولین دلیل برای قطع شدن تصویر در تلویزیون‌ها سامسونگ، خرابی بک لایت است. در تلویزیون‌های سامسونگ، بک لایت به دو صورت سری و موازی می‌باشد. به همین دلیل قبل از قطع شدن کامل تصویر تلویزیون، ابتدا بالا و پایین تصویر قطع می‌شود. در این تلویزیون‌ها حتی با خرابی یکی از بک لایت‌ها، تلویزیون به کار خود ادامه می‌دهد اما پیشنهاد می‌شود که سریعا برای جلوگیری از خرابی بیشتر به برای تعمیرات تلویزیون سامسونگ خود اقدام نمایید تا خسارت‌های بیشتری به شما وارد نشود.

قطع تصویر در تلویزیون‌های ال‌ جی

یکی از عیوب شایع در تلویزیون‌های ال جی قطع تصویر یا سیاه شدن تصویر می‌باشد. شایع‌ترین دلیل قطع شدن تصویر در تلویزیون‌های این برند، خرابی برد پاور تلویزیون می‌باشد. البته لازم به ذکر است در تلویزیون‌های جدید که برد پاور به صورت آداپتور است، خرابی بیشتر در قسمت مین برد اتفاق می‌افتد. بیشتر مواقع در چنین شرایطی، مین برد تلویزیون‌ها قابل تعمیر است و نیاز به تعویض کامل آن نیست. نکته‌ای که لازم است در نظر داشته باشید این است که، در صورت خرابی تلویزیون حتما آن را از برق بکشید تا خرابی بیشتر نشود.

یکی دیگر از دلایل خرابی تلویزیون‌های ال جی نیز خرابی بک لایت آن‌ها است. تلویزیون‌های ال جی در زمینه بک لایت ضعف دارند و بعد از مدتی این قطعه فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد. خرابی بک لایت در تلویزیون‌های 42 اینچی این برند، به این صورت است که کل صفحه تلویزیون سیاه می‌شود اما در تلویزیون‌های 47 تا 50 اینچی به علت استفاده از دو سری بک لایت، تلویزیون به حالت چشمک زن در می‌آید و تصویر به طور کامل قطع نمی‌شود. بعضی اوقات نیز بعد از روشن کردن تلویزیون، لوگوی ال جی نمایش داده می‌شود و سپس تلویزیون به طور کامل سیاه می‌شود. تعمیر بک لایت تلویزیون‌های ال جی بسیار راحت است و اگر کمی دانش فنی داشته باشید، می‌توان آن را در منزل نیز انجام داد. اما توصیه می شود اگر تخصص کافی ندارید، از دستکاری خودسرانه دستگاه پرهیز نمایید و جهت تعمیرات تلویزیون ال جی خود با مراکز معتبر تعمیراتی تماس حاصل نمایید.

پیشگیری از سوختن بک لایت تلویزیون

بعد از خواندن مطالب بالا مطمئنا برای سوال پیش می‌آید که چگونه باید جلوی خرابی بک لایت را بگیریم؟ اولین راهکار برای پیشگیری این است که در قسمت تنظیمات تلویزیون، تنظیمات تصویر را انتخاب کنیم و نور زمینه تلویزیون را بین 70 تا 80 قرار دهیم. معمولا تنظیمات پیش فرض در این حالت روی 100 درصد است که باعث ایجاد فشار بالا بر روی بک لایت می‌شود.

قرار گرفتن در محیط گرم نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل خرابی بک لایت باشد. تلویزیون‌ها در حالت روشن از خود گرما تولید می‌کنند و در صورتی که پشت آن‌ها وسیله گرمایشی قرار گیرد، حتما باعث از کار افتادن بک لایت می‌شود. باید در هنگام چیدمان خانه به این موضوع دقت داشته باشید که تلویزیون در محیطی که وسیله گرمایشی در آن وجود دارد، قرار نگیرد یا بسیار نزدیک به دیوار یا پرده نباشد.

تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد، علت و نحوه رفع مشکل

تعمیر بک لایت

اگر به هر دلیل بک لایت تلویزیون شما آسیب دید، باید توجه داشته باشید که بک لایت یکی از تخصصی‌ترین قطعات تلویزیون است و در نتیجه تعویض آن توسط افراد عادی امکان‌پذیر نمی‌باشد. بک لایت در قسمت برد تلویزیون قرار دارد و برای تعمیر آن حتما باید برد تلویزیون باز شود.

دلایل دیگر قطع تصویر تلویزیون‌ها در حالی که صدا دارند

دلایل دیگری نیز در زمان قطع تصویر وجود دارد که می‌توان به آن‌ها نیز اشاره کرد:

  • خرابی کابل یا از بین رفتن اتصال
  • ایجاد اشکال تنظیمات تلویزیون
  • عدم ارائه سیگنال تلویزیونی
  • وارد شدن ضربه یا صدمه به صفحه تلویزیون
  • اتصال اشتباه کابل‌ها

خرابی کابل یا از بین رفتن اتصال

اگر سیگنال تلویزیون را از یک منبع خارجی (دی وی دی پلیر، گیرنده دیجیتال و ...) دریافت می‌کنید، امکان دارد خرابی کابل‌ها یا متصل نبودن تعدادی از کابل‌ها علت این موضوع باشد. دقت داشته باشید که برخی از کابل‌ها با گذشت زمان دچار خرابی می‌شود، و این می‌تواند باعث ایجاد اختلال در پخش تصویر شود.

تنظیمات تلویزیون

یکی از دلایل این که تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد، این است که تنظیمات تلویزیون دچار تغییر شده است. در این حالت می‌توانید به راحتی با انتخاب گزینه بازگشت به حال کارخانه تنظیمات آن را به حالت اولیه برگردانید.

عدم ارائه سیگنال

برخی اوقات با ضعیف شدن سیگنال‌های دریافتی از طرف پایگاه داده، امکان دارد تلویزیون صدا داشته باشد اما تصویر نداشته باشد. اگر این اتفاق برایتان افتاد با تغییر کانال‌ها می‌توانید مطلع شوید که مشکل از ارائه سیگنال است یا خیر.

وارد شدن ضربه یا صدمه به تلویزیون

دمای بالا، موج الکتریکی، سوختن قطعات تلویزیون می‌تواند باعث وارد شدن ضربه و یا صدماتی به تلویزیون شود. برای تعمیرات تلویزیون باید حتما دقت داشته باشید تا تلویزیون خود را به فردی مطمئن و کار بلد بسپارید زیرا قطعات تلویزیون‌ها بسیار حساس هستند.

اتصال اشتباه کابل‌ها

اگر تلویزیون تصویر ندارد اما صدا دارد، ممکن است کابل‌ها را جا به جا متصل کرده باشید. می‌توانید با بررسی کابل‌ها و جا به جا کردن آن‌ها، این مشکل را برطرف کنید.

سخن پایانی

در این مطلب علت‌های گوناگون قطع تصویر تلویزیون در شرایطی که صدا برقرار است را همراه با شما بررسی کردیم. با توجه به قیمت بالای این روزهای لوازم الکترونیکی از جمله تلویزیون، بهترین کار این است که با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله از خرابی تلویزیون پیشگیری کنید. در صورتیکه تلویزیون دچار مشکل شد هم بهتر است حتما از متخصصین و مراکز تعمیراتی معتبر کمک بگیرید تا مشکل دوچندان نشود. به همین جهت رفع مشکل خود می توانید با تعمیرگاه لوازم خانگی دیبا پشتیبان ایرانیان تماس حاصل نمایید.

برای ارتباط با تعمیرگاه دیبا پشتیبان ایرانیان جهت تعمیرات تلویزیون خود، می توانید به وب سایت این مرکز به آدرس dibaposhtiban.ir مراجعه نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

نظر شما