شناسهٔ خبر: 45188240 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تاریخچه مزایده (حراج)

در همیشه تاریخ، مزایده ها یک راه غیرمعمول برای مبادله کردن کالا و خدمات بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابراعلام پارس نماد داده ها، تا قبل از قرن هفدهم، مزایده به تعداد محدود و پراکنده ای برگزار می شد. مزایده ها (حراج ها) تاریخی طولانی دارند و اولین مورد ثبت شده مزایده، ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) بوده است

مزایده ها به دو صورت کلی برگزار می شود:

۱- مزایده حراجی

۲- مزایده کتبی بصورت ارسال فرم پیشنهادی در تاریخ و زمان مشخص

۱- مزایده (حراج) معمولا فرآیند خرید و فروش کالاها و خدمات با پیشنهاد قیمت، گرفتن قیمت و سپس فروش چیزی با بالاترین قیمت است. تعدادی استثناء در این تعریف وجود دارد که در انواع متفاوت مزایده توضیح می‌دهند. شاخه‌ای از تئوری اقتصادی که به انواع مزایده و رفتار شرکت کنندگان می‌پردازد، تئوری مزایده نامیده می‌شود.

۲- مزایدات کتبی در زمینه‌های فروش مازاد اقلام شرکت ها و فروش املاک و یا مستغلات دولتی و خصوصی و تمامی تجهیزات صنعتی و اموال منقول و ... بصورت کتبی برگزار می‌شود.

مزایده کتبی که به صورت آگهی‌های اطلاع رسانی در سایت‌های خبری مثل سایت پایگاه مناقصات و مزایدات پارس نماد داده ها، با فراخوان مزایده و دعوت برای دریافت فرم ها، اطلاع رسانی می‌شود و شرکت کننده می‌تواند پیشنهاد خود را به صورت کتبی اعلام نماید.

با توجه به تعداد بیشمار مزایده در سایت مناقصات پارس نماد داده ها، مزایده با قیمتی بالارونده احتمالا معمول‌ترین شکل مزایده است. شرکت کنندگان در رقابت با یکدیگر به وسیله پیشنهاد قیمت بالاتر نسبت به قیمت قبلی با یکدیگر رقابت می کنند.

یک حراج کننده ممکن است قیمت را اعلان کند یا پیشنهاد کنندگان ممکن است با صدای بلند قیمت مالی خودشان را اعلان کنند یا نماینده‌ای قیمت را اعلان کند یا ممکن است پیشنهاد به صورت الکترونیکی باشد که آخرین قیمت پیشنهادی در معرض عموم نمایش داده شود.

مزایدات در زمینه های گوناگون تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. این زمینه ها شامل عتیقه‌جات، نقاشی ها، کلکسیون ها، اجناس، احشام، ماشین های استفاده شده و چیزهای دیگر هستند.

تاریخچه

در تاریخ، مزایده ها  یک راه غیرمعمول برای مبادله کردن کالا و خدمات بوده است. چانه زدن و فروش با قیمت تعیین شده، معمول تر بوده‌اند. در واقع تا قبل از قرن هفدهم، مزایده به تعداد محدود و پراکنده ای برگزار می‌شد.

دوران قدیم

مزایده‌ها (حراج ها) تاریخی طولانی دارند و اولین مورد ثبت شده مزایده، ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) بوده است. بر طبق تاریخ هرودوت در شهر باستانی بابل (در مرکز عراق کنونی) مزایده بردگان هر سال برگزار می‌شد. حراج ها با بردگان بهتر شروع می‌شد و تا آخر ادامه می یافت. غیرقانونی بود که برده‌ای خارج از حراج فروخته شود.

بردگان بهتر در ابتدای حراج ارائه می‌شدند و تعیین می‌شد چه مبالغی باید توسط خریدار پرداخت شود در حالی‌که در مورد افراد پیرتر به صورت معکوس انجام می‌شد و این خریدار بود که میزان قیمت را تعیین می‌کرد.

رومیان از حراج برای تسویه دارایی بدهکاران که اموالشان مصادره شده بود، استفاده می‌کردند. به عنوان مثال مارکوس اوریوس برای پرداخت بدهی، مبلمان خانه‌اش را فروخت و فروشش چندین ماه طول کشید. یکی از مهمترین مزایده های تاریخ در سال ۱۹۳ میلادی رخ داد، کل امپراطوری روم توسط گارد ویژه به حراج گذاشته شد.

گارد ویژه ۲۸ مارس ۱۹۳ ابتدا امپراطور پرتیناکس را کشت و بعد امپراطوری را به بالاترین قیمت به حراج گذاشت. دیدیوس جولیانوس بالاترین قیمت را پیشنهاد کرده و برای هر محافظ (گارد) قیمت شش هزار و دویست و پنجاه دراخما پیشنهاد داد.

از پایان امپراطوری روم تا قرن هجدهم مزایده (حراجی) محبوبیتش را در اروپا از دست داد. در حالی‌که در آسیا مزایده ها هرگز رایج و متداول نشد. در چین متعلقات شخصی راهبان بودایی فوت شده تا اوایل قرن هفتم میلادی در مزایده (حراج) فروخته می‌شد.

احیاء مجدد در عصر حاضر

اولین بار مزایده در فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد در سال ۱۵۹۵ مورد توجه قرار گرفت. در بخش‌هایی از انگلستان در طول قرون هفدهم و هجدهم مزایده با شمع (شکلی از مزایده) برای فروش و اجاره مورد استفاده قرار گرفت. در مزایده شمعی، مزایده، با خاموش شدن شعله شمع پایان می‌یافت که مطمئن شوند کسی نداند که چه وقتی لحظه آخر مزایده است.

گاهی اوقات در موارد غیر قابل پیش‌بینی مانند مسابقه دو از خاموش شدن شمع استفاده می‌شد. این نوع از مزایده (حراج) اولین بار در سال ۱۶۴۱ برای خانه‌های اشراف استفاده شد و به سرعت عمومیت یافت و در سال ۱۶۶۰ شخصی به نام پپیز روزانه دو مورد حراج داشت، وقتی که نیروی دریایی کشتی‌های مازاد خود را در مدت زمانی که یک اینچ از یک شمع آب می‌شد به مزایده گذاشت. پپیز مشاهده کرده بود که یک پیشنهاد دهنده بسیار موفق، قبل از خاموش شدن شمع، زمانی که شمع کمی شعله ور می‌شود، همان زمان پیشنهادش را فریاد می زد. 

مجله رسمی لندس، اخبار حراج های کار هنری را در قهوه خانه ها در اواخر قرن هفدهم شروع کرد. اولین حراج‌خانه در دنیا، حراج‌خانه استکهلم سوئد بود که بوسیله بارون کلیس رالامب در سال ۱۶۷۴ پایه‌گذاری شد.

ساتبی، دومین حراج‌خانه بزرگ جهان در حال حاضر، ۱۱ مارس ۱۷۴۴ در لندن پایه‌گذاری شد. همان زمانیکه ساموئل بیکر مسئولیت عرضه و ارائه چند صد کتاب کمیاب و ارزشمند را از کتابخانه یکی از آشنایان بر عهده داشت.

 بزرگترین حراج‌خانه جهان توسط جمیز کریستی در سال ۱۷۶۶ در لندن تاسیس شد و اولین کاتالوگ حراج خود را منتشر کرد. روزنامه های تبلیغاتی مربوط به حراج کریستی که در سال ۱۷۹۵ بوده، پیدا شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما