شناسهٔ خبر: 45187375 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

وظیفه داور پشت دروازه؛ تایید اشتباه داور

مدتی است که دوباره داور پشت دروازه در فوتبال باب شده است که به نظر می رسد همانند گذشته کارایی ندارند چون کمتر اتفاق افتاده اشتباه داور وسط را برگردانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، در فوتبال اروپا هم مدتی از داوران پشت دروازه استفاده می شد اما اکنون VAR جانشین آن شده است؛ اما به جرات می توان گفت در بازی های اروپا داوران پشت دروازه اشتباه داور وسط را پوشش می دادند و مانع از این می شدند که داور وسط در محوطه جریمه تصمیم اشتباه بگیرد اما به نظر می رسد در لیگ برتر ایران داور پشت دروازه تنها برای این است که اشتباه داور وسط را تایید کند. 

 

بدون شک محمد حسین زاهدیفرد دیروز در بازی پرسپولیس – فولاد روی اشتباه سهوی به سود تیم میهمان اعلام پنالتی کرد. داور پشت دروازه که به صحنه نزدیک تر بود و صحنه را دنبال می کرد به راحتی می توانست اعلام کند که توپ به دست محمد حسین کنعانی زادگان برخورد نکرده و او را مجاب کند دستور به ادامه بازی بدهد اما این کار را نکرد و وقتی بازیکنان پرسپولیس به نشانه اعتراض به او مراجعه کردند اعلام کرد تصمیم داور درست است و اگر صحنه را به خوبی ندیده باشد و به این خاطر تصمیم داور را تایید کرده باشد که عذر بدتر از گناه است. به این خاطر که داور پشت دروازه تنها وظیفه اش دیدن چنین صحنه هایی و کمک به داور وسط است. 

 

البته نه فقط در این بازی؛ تا کنون از سوی داوران وسط اشتباهات زیادی در محوطه جریمه رخ داده است اما داوران پشت دروازه هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند؛ در حالی که در برخی از بازی ها کمک داور و حتی داور چهارم تلاش کرده اند که مانع از تصمیم اشتباه داور شوند که نمونه اش را در بازی ذوب آهن – پیکان دیدیم که پنالتی اشتباه به سود پیکان برگشت داده شد اما داوران پشت دروازه همان طور که اشاره شد تنها برای این هستند که بازی را دنبال  و همه تصمیمات داور وسط را تایید کنند. در این بین این سوال مطرح است در چنین شرایطی چه ضرورتی به استفاده از داوران پشت دروازه در لیگ برتر و صرف هزینه های اضافی برای آنها است؟

نظر شما