شناسهٔ خبر: 45185780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛

از تکرار جمله جنجالی احمدی نژاد تا ادامه سقوط چشمگیر قیمت دلار

پارسینه

مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 

۲۵ میلیون بدهید ۲۴۰ میلیون وام بگیرید

 
با توجه به اینکه مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود، برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومانی برابر با ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله ـ که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۱۵۲ هزار تومان خریداری کنند ـ رقم آن به ۱۴ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان می‌رسد. به نقل از ایسنا، زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با چهار میلیون و ۱۵۲ هزار تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۲۴ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان پرداخت کنند.
 

تکذیب مجوز واردات خودرو برای جانبازان

 
معاون فنی گمرک ایران هرگونه مجوز جدید در رابطه با واردات خودرو برای جانبازان ۲۵ درصد به بالا و خانواده‌های معزز شهدا را تکذیب کرد و گفت، مصوباتی که اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ها در این باره مطرح شده، هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد. ارونقی تاکید کرد: بعد از ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در سال ۱۳۹۷ نیز مجوزی برای ثبت سفارش یا آزاد شدن واردات خودرو وجود نداشته و همچنان واردات خودرو ممنوع است. /ایسنا
 

رستوران‌هایی که یا مشاور املاک شده اند یا نمایشگاه خودرو

 
رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران در گفتگو با یک برنامه رادیویی در رابطه با اسامی عجیب غذا‌های رستوران‌های شمال شهر تهران گفت: اجاره مغازه هزینه سرباری است که مردم باید پرداخت کنند که پرداخت می‌کنند، اما برخی همکاران ما کم لطفی می‌کنند و با استفاده از اسم‌های عجیب و غریب قیمت‌ها را بالا می‌برند. وی با بیان اینکه شکایات مردمی در این حوزه ۲۴ ساعته رسیدگی و مازاد آن هم به مشتری پرداخت می‌شود افزود: شهروندان می‌توانند شکایات خود را به شماره ۶۶۴۰۴۹۹۱ اعلام کنند. رئیس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس‌های تهران اظهار کرد: اگر مغازه دار تأییدیه اتحادیه در مورد قیمت‌ها را داشته باشد مشکلی وجود ندارد، در غیر این صورت پیگیری و با متخلفان برخورد می‌شود. میرابراهیمی در رابطه با وضعیت تغییر کاربری رستوران‌ها در مناطق بالای شهر تهران نسبت به ۵ سال قبل گفت: با توجه به هزینه بالای رستوران داری و به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، ۲۵ درصد رستوران‌های شمال شهر تهران به نمایشگاه اتومبیل یا مشاور املاک و یا ساختمان‌های بانکی تغییر کاربری داده‌اند.
 

تورم همسایه‌های شمالی ایران چه قدر است؟

 
برای سومین ماه متوالی نرخ تورم در آذربایجان بدون تغییر باقی ماند؛ تا جایی که تا پایان ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، نرخ تورم در این کشور از در سطح ۲.۸ درصدی ماند که این نرخ، کمترین نرخ تورم در شش ماه اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با ۵.۴ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، لوازم منزل با تورم ۵.۱ درصد در رده بعدی قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به  حمل و نقل با تورم منفی ۴.۸ درصدی و تنباکو با تورم منفی ۱.۴ درصدی در رده بعدی قرار دارد.  

در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰ بالاترین تورم آذربایجان مربوط به آوریل ۲۰۰۸ با ۲۴.۵ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می ۲۰۰۹ با منفی ۱.۸ درصد بوده است. همچنین تا پایان ۱۲ ماه منتهی به دسامبر، نرخ تورم در ارمنستان از ۱.۶ درصد در ماه قبل به ۳.۷ درصد افزایش یافته است که این نرخ، بالاترین نرخ تورم دو سال اخیر محسوب می‌شود. مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۱۰.۹ درصدی، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، مراقبت‌های درمانی با تورم ۴.۹ درصدی و  حمل و نقل با تورم ۴.۷ درصدی قرار دارند.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لوازم منزل با ۰.۹ درصد بوده است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم این کشور در ماه دسامبر ۳.۴ درصد اندازه گیری شده که ۰.۹ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است.  متوسط نرخ تورم در ارمنستان در بازه زمانی ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۰ معادل ۵۴۸.۵ درصد بوده که بالاترین تورم مربوط به ژوئن۱۹۹۴ با ۲۲هزار و ۸۸۷.۴۰ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به مارس۱۹۹۹با منفی ۵.۵۲ درصد بوده است. آرتور جوادیان، رئیس بانک مرکزی این کشور گفته است سیاست‌های پولی فعلی حفظ خواهند شد.
 

قیمت پیشنهادی تن ماهی، ۳۰ هزار تومان ناقابل

 
محمد میر رضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره دلایل افزایش قیمت تن ماهی اظهار کرد: هزینه‌های تولید تن ماهی با افزایش قیمت مواد اولیه مانند؛ ماهی تن، قوطی، درب قوطی، کارتن، شرینگ، مواد افزودنی و ... افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین در سال جاری هزینه‌های جانبی مانند؛ دستمزد، بیمه، ارزش افزوده و. نیز افزایش یافته است. میر رضوی در پاسخ به چگونگی قیمت‌گذاری تن ماهی، گفت: اعضای سندیکای صنایع کنسرو ایران، پیشنهاد‌های خود را همراه با آنالیز قیمت برای ما ارسال می‌کنند، سندیکا پس از بررسی آن‌ها پیشنهاد خود را با در نظرگرفتن تمامی مولفه‌ها ارائه می‌دهد. به گفته وی؛ سندیکا در اعلام قیمت پیشنهادی علاوه بر در نظر گرفتن هزینه‌های تولید، شرایط تولیدکنندگان در بازار رقابتی را نیز در نظر می‌گیرد.

میر رضوی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان همواره به دنبال حفظ سهم خود در بازار و عقب نماندن از رقبا هستند، افزود: رقابت به تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت خارج از کشش بازار و توان مصرف کننده نمی‌دهد. هیچ تولیدکننده‌ای از افزایش قیمت استقبال نمی‌کند چراکه افزایش قیمت به معنی تقاضای کمتر و از دست رفتن سهم فروش در بازار است. میر رضوی آخرین قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان تن ماهی را ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان اعلام کرد. وی گفت: البته سندیکا با افزایش قیمت تن ماهی به بیش از ۳۰ هزار مخالف است. /ایلنا
 

مسئله زن مشکوک در پرونده قاضی منصوری

 
علیزاده‌طباطبایی، وکیل خانواده قاضی منصوری درباره زنی که پیش از این درباره او توضیح داده بود و در گزارش اخیر «فرناز» نامیده شده، چنین توضیح می‌دهد: «خانواده منصوری ناراحتند که در رسانه‌ها درباره این زن طوری حرف زده شده که انگار او با آقای منصوری ارتباط غیرمتعارف داشته است. چنین چیزی نبوده؛ این زن از مدت‌ها قبل از اینکه آقای منصوری از کشور خارج شود، برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته، ولی با قاضی منصوری در ارتباط بوده و او را از آلمان تا رومانی همراهی کرده است.»  طباطبایی می‌گوید این زن اطلاعات بسیار ارزشمندی دارد که می‌تواند به پرونده کمک کند، اما کسی او را حتی به عنوان مطلع هم برای ارائه توضیحات نخواسته است؛ «از هیچ کس درباره این پرونده سوال و جواب نشده است!» به گفته وکیل خانواده منصوری، زمانی که جسد منصوری به ایران آمد، کاملا منهدم شده و بر اساس گفته خانواده، از سرِ قاضی منصوری فقط اسکلت باقی مانده بود و به همین دلیل هم آن‌ها نتوانستند جسد را شناسایی کنند و ظاهرا از طریق DNA هویت جسد تعیین شده است: «خانواده می‌گویند که مسئولان یک لحظه کفن را کنار زدند و ما فرصت این را که کاملا بررسی کنیم، نداشته‌ایم.»
 

سرلشکر باقری: پرواز هواپیما‌های بی۵۲ آمریکا در منطقه ارزش عملیاتی ندارد

 
رییس ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: پرواز دو فروند هواپیما‌های بی۵۲ از آمریکا در منطقه و بازگشت آن‌ها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد. سرلشکر محمد باقری روز دوشنبه در حاشیه همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس درباره تحرکات اخیر آمریکا در منطقه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرواز دو فروند هواپیما بی‌۵۲ از آمریکا به روی منطقه و بازگشت آن‌ها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد. رییس ستادکل نیرو‌های مسلح افزود: در یک ماه اخیر، ناو هواپیمابر و ناو بالگرد بر آمریکا و همچنین ناو زیرسطحی جورجیا از منطقه خلیج‌فارس خارج شده و در شعاع بیش از یکهزار کیلومتری از سواحل ایران قرار گرفته‌اند.
 

احمدی نژاد: گفتم پول یارانه، مال امام زمان است، یعنی اگر بیایند مساوی پرداخت می‌کنند

 
محمود احمدی نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم در گفتگویی درباره پیدا و پنهان طرح هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرده است. او با تکرار جمله جنجالی اش درباره اینکه یارانه‌ها پول امام زمان است، می‌گوید؛ اگر دست من بود این طرح را در یک گام اجرا می‌و خیال مردم را راحت می‌کردم. احمدی نژاد گفت: گفتم پول یارانه، مال امام زمان است، یعنی اگر بیایند مساوی پرداخت می‌کنند.
 

آیت‌الله موحدی‌کرمانی: بعید نیست آمریکایی‌ها با واکسن جعلی کرونا مردم ایران را بکشند

 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به عنوان خدمت پزشکی، واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعدا یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکشند. آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با مهر در رابطه با علمی بودن بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ممنوعیت خرید واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس، اظهار داشت: فرمایش رهبری در خصوص منع خرید واکسن از آمریکا و انگلیس صد در صد علمی است؛ به این دلیل که هیچ اعتمادی به این کشور‌ها نیست و این‌ها غیر از دشمنی با ما هیچ برنامه‌ای نداشتند. وی تصریح کرد: هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به عنوان خدمات پزشکی، این واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعداً یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکشند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که آیا ما آمریکا و اروپا را دلسوز خود می‌دانیم، گفت: این‌ها که هر چه به ایران نشان دادند غیر از ظلم و ستم نبوده است؛ بنابراین هیچ دلیلی ندارد که ما خودمان را به دست این‌ها بدهیم که برای ما واکسن تهیه کنند.
 

کنایه‌های معنادار به شورای ائتلاف اصولگرایان

 
احمد کریمی‌اصفهانی، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: آقای موحدی کرمانی از ابتدا بر وحدت و عدم تخریب یکدیگر تاکید کردند و گفته بودند که اصولگرایان با هم وحدت داشته باشند تا بتوانند کار‌ها را به خوبی پیش ببرند. این توصیه یک امر لازم و اتمام حجتی بود بر اینکه باید وحدت داشته باشیم به آن‌هایی که دم از وحدت می‌زنند، اما خودشان ائتلاف نمی‌کنند. /ایلنا
 

برخی اعضای شورای نگهبان باید حبس می‌شدند

 
محمود صادقی نماینده سابق تهران در مناظره با میرتاج‌الدینی درباره اصلاح قانون انتخابات به خبرآنلاین گفت: ممنوعیت قانون انتخابات برای نظامی‌ها نوعی شرط سلبی و خلاف قانون اساسی است، ولی چون در بند ۱۶ سیاست‌های کلی انتخابات بر ممنوعیت ورود نیرو‌های مسلح در دسته بندی‌های سیاسی و جناحی انتخاباتی و جانبداری از داوطلبان تاکید شده بهتر بود که در طرح به آن توجه می‌شد. بند۱۵ سیاست‌های کلی انتخابات بر رعایت کامل بی طرفی از سوی مجریان و ناظران تاکید دارد، اما در انتخابات دوره آقای احمدی نژاد، آقای جنتی و آقای یزدی بیانیه دادند و از آقای احمدی نژاد طرفداری کردند، در حالی که آن‌ها ناظر بودند و آقای الهام به مصلی رفت و به نفع آقای احمدی نژاد سخنرانی کرد. برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آقای یزدی مشمول مجازات شش ماه حبس بودند. چرا که بر اساس بند ۱۵ سیاست‌های کلی انتخابات ناظرین حق جانبداری از یک کاندیدا را ندارد و مجازات مرتکبین جرائم و تخلفات از شش ماه تا دو سال حبس یا سه‌میلیون تا پانزده‌میلیون ریال جزای نقدی و انفصال از خدمات دولتی از شش ماه تا دو سال و دوازده سال محرومیت از عضویت در هیات‌های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رأی می‌باشد.
 

چرا پدر‌های اصولگرا برای فرزندانشان داستان سرایی می‌کنند؟

 
عباس عبدی در روزنامه اعتماد با انتقاد از گفته‌های اخیر حدادعادل، نوشت: این نگاه سلبی که بکوشیم تا دیگران نباشند، راهبرد سازنده‌ای نیست، بلکه فقط می‌تواند مکمل یک راهبرد ایجابی و سازنده باشد. منطق آقای حدادعادل را اگر تعمیم دهیم نتیجه می‌گیریم که بیگانگان و نظام سلطه با افزایش قیمت ارز و تحریم‌ها خواسته‌اند دولت وحامیان آن را از چشم مردم بیندازند که ظاهرا مطابق تحلیل ایشان در این کار موفق شده‌اند. اگر این نتیجه‌گیری درست است، در این صورت انگیزه آنان برای مخالفت با این دولت چه بوده است؟ چرا دوستان اصولگرای آقای حدادعادل در دفاع از این دولت در برابر نظام سلطه اقدامی نکردند، سهل است که به نوعی آن فشار‌ها را تشدید هم کردند؟ چرا باید پس از چهل و دو سال کارمان به جایی رسیده باشد که سرنوشت انتخابات ما و بالا و پایین رفتن ارز به دست خارجی‌ها تعیین شود؟ آن هم با این همه احتیاط برای جلوگیری از حضور دیگران در قدرت از طرق ردصلاحیت و حذف؟!
 

جلسات اخیر عضو مجمع با ظریف انتخاباتی است؟

 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در هیچ بحثی با آقای ظریف به موضوعی که با انتخابات ۱۴۰۰ مرتبط باشد ورود نکرده ایم. محمد صدر عضو مجمع تشیخیص مصلحت در گفتگو با برنا در خصوص جلسات اخیر با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما پنج سال است، با دکتر ظریف و اعضای وزارت امور خارجه جلسات متعدد داریم، اما موضوع هیچ یک از این جلسات انتخاباتی نیست و در رابطه با شورای راهبردی و مسائل روز سیاست خارجه صحبت می‌کنیم. او افزود: برخی رسانه‌ها این جلسات و تشدید آن‌ها را ناشی از نزدیکی به انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کردند؛ اما بجد می‌گویم که کذب است و این جلسات موضوع انتخاباتی ندارد. صدر ادامه داد: در هیچ بحثی با آقای ظریف به موضوعی که با انتخابات ۱۴۰۰ مرتبط باشد ورود نکرده ایم. گفتنی است در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر اینکه محمد صدر در حال رایزنی با وزارت خارجه و محمد جواد ظریف برای انتخابات ۱۴۰۰ است منتشر شده بود و برخی رسانه‌ها مطرح کرده بودند محمد صدر در تلاش است تا وزیر امور خارجه در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود.
 

انتقاد شدید علی مطهری از حداد عادل

 
علی مطهری به اظهارات اخیر حدادعادل در مورد انتخابات واکنشی انتقادآمیز نشان داد و گفت: «حاضرند به قیمت قهر اکثر مردم با انتخابات قدرت را به دست گیرند». علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «عجیب است که آقای حداد عادل نگران است که با کاهش قیمت ارز و بهبود معیشت مردم که نتیجه رفتن ترامپ و احتمال احیای برجام است، مردم با انتخابات آشتی کنند و در نتیجه نامزد مورد نظر ایشان رای نیاورد؛ یعنی حاضرند به قیمت قهر اکثر مردم با انتخابات قدرت را به دست گیرند.» گفتنی است، حدادعادل اخیرا گفته که مسلما نظام سلطه راضی نیست که ما در انتخابات ۱۴۰۰ دولتی از جنس مجلس داشته باشیم و افزود: «بعید نیست که مقداری ارز آزاد کنند یا قولش را بدهند یا با معادلات پولی و مالی بازی کنند و قیمت ارز و سکه پایین بیاید و مردم به یک سمت و سوی بروند»
 

کوشکی: نامزد نهایی اصلاح‌طلبان لاریجانی است

 
محمدصادق کوشکی گفت: گزینه اصلی اصلاح‌طلبان علی لاریجانی است و آن‌ها در میان خود به قطعیت رسیده‌اند. محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل آخرین تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: «یک اصل را برای فهم رفتاری اصلاح‌طلبان باید در نظر بگیریم. اصلاح‌طلبان به شدت وابسته قدرت‌اند و برای به دست‌آوری یا حفظ آن هر کاری می‌کنند و هر هزینه‌ای را بر کشور تحمیل می‌کنند. در حقیقت آن‌ها هیچ خط قرمزی ندارند و نمی‌توان گفت اصول فکری آن‌ها چیست و یک اصل دارد و آن حضور در قدرت است». او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان یک بار با یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب به نام خاتمی قدرت را در اختیار می‌گیرند، بار دیگر با یک نامزد میانه به نام حسن روحانی و این بار هم می‌خواهند با یک نامزد کاملا غیراصلاح‌طلب به نام علی لاریجانی وارد میدان شوند. آن‌ها حتی اگر بدانند که با یک نامزد کاملا اصولگرا که به اصولگرایی هم مشهور است می‌توانند به قدرت برسند و در دولت جایی داشته باشند، حتما از او حمایت می‌کنند. اصلاح‌طلبان فقط به دنبال سهمشان از قدرت هستند و دیگر مهم نیست فردی که قدرت می‌دهد، چه شخصی باشد یا تفکرش چه باشد. آن‌ها کاملا پراگماتیسم یا همان عملگرا هستند».
 

جزئیات نشست ۱۴ گروه فلسطینی در قاهره

 
در همین زمینه «عبدالله عبدالله» از اعضای ارشد جنبش فتح جزئیات دیدار این نشست را برای روزنامه مصری «عربی ۲۱» شرح داد و گفت، این نشست در راستای توافق‌های اخیر فتح و حماس پس از پشت سر گذاشتن بحران داخلی در نظام سیاسی صورت می‌گیرد و به دنبال تعریف ویژگی‌های مسیر جدید است.

وی افزود: موضوع اصلی در این دیدار، انتخابات، برنامه سیاسی و گام‌های عملی بعدی است. می‌خواهیم بر یک برنامه سیاسی که در آینده بر اساس آن به پیش خواهیم رفت، توافق کنیم به نحوی که یک تصمیم و یک برنامه سیاسی مورد توافق همه داشته باشیم.

عبدالله در ادامه گفت: بسیاری از مسایل مهم از جمله انتخابات هستند که باید با آن مقابله کنیم و این نشست دنبال تضمین به سرانجام رسیدن این اقدام است، زیرا یک ورودی برای پایان اختلافات داخلی فلسطین، ایجاد دولت وحدت ملی و شراکت سیاسی به شمار می‌رود.

وی درباره دلیل انتخاب قاهره به عنوان میزبان این نشست گفت، اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۷ مأموریت نظارت و پیگیری پرونده پایان اختلافات داخلی در فلسطین را به مصر سپرد.

بر اساس حکم محمود عباس، انتخابات پارلمانی در تاریخ ۲۲ ماه مه ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی ۳۱ جولای (۹ مرداد ۱۴۰۰) و شورای ملی را ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

دبیران کل گروه‌های فلسطینی چهار ماه پیش (سپتامبر گذشته) طی نشستی که در استانبول ترکیه برگزار کردند بر برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات پیاپی (پارلمانی، ریاست جمهوری و مجلس ملی) توافق کردند.
 

درخواست مشترک اسرائیل، امارات و بحرین در مورد حق غنی سازی ایران

 
سفرای امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی در واشنگتن در نشستی خواسته‌اند در هر گونه توافق جدید با ایران به این کشور حق غنی‌سازی اورانیوم داده نشود.

در یک نشست مجازی که یکشنبه به میزبانی لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» برگزار شد سفیران این سه رژیم متحد آمریکا علیه ایران سخنرانی کردند.

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا گفت: «در مذاکرات [سال ۲۰۱۵]صدای کشور‌های منطقه بازتابی نداشت.»

او سپس درباره برجام خطاب به دولت آتی آمریکا گفت: «بیایید تقویت آن را (برجام را) بررسی کنیم و اهرم فشاری که ایجاد شده را از دست ندهیم. بیایید تیم دیپلماتیک آمریکا را تقویت کنیم.»

العتیبه در ادامه گفت: «آمریکا الان اهرم فشار زیادی روی ایران دارد. یکی از کار‌هایی که باید به طور جدی آن را بررسی کنیم مدنظر قرار دادن توافقی بزرگتر و بهتر به نام برجام ۲ است که در آن نقائص برجام ۱ رفع شود.»

دیپلمات اماراتی خواستار حضور کشور‌های عربی در هر گونه مذاکره مفروض با ایران شد. او گفت: «فکر می‌کنم باید مجموعه‌ای از اهداف عالی در سر داشته باشیم- نه فقط در حوزه موشکی، بلکه در حوزه نائبان ایران، مداخلات در منطقه و غیره؛ چون الان اهرم فشار لازم برای این‌ها را داریم.»

وی تأکید کرد: «اگر شما با شریکان عربی و اروپایی‌تان به میز مذاکره بیایید نشان می‌دهید که یک تیم مذاکره‌کننده قوی‌تر دارید و این در نهایت شما را به نتیجه بهتری خواهد رساند.»

«ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هم گفت: «ما مخالف بازگشت به توافق قبلی هستیم و امیدواریم که دولت جدید آمریکا با اسرائیل، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و سایر متحدانش در منطقه رایزنی کند. امیدوارم با ما صحبت کند، چون ما در منطقه زندگی می‌کنیم و چیز‌هایی درباره امنیت خودمان می‌دانیم.»

«عبدالله بن راشد آل خلیفه»، سفیر بحرین هم گفت که کشورش از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای خروج از برجام حمایت کرده است.

وی در ادامه ادعا‌های خود گفت: «هر گونه برنامه برای بازگشت به برجام باید نگرانی‌های همسایه‌های ایران اعم از کشور‌های حاشیه خلیج [فارس]و اسرائیل را که ۴۰ سال هدف تجاوزگری‌های ایران بوده‌اند در نظر بگیرد.»

سفیر هر سه رژیم در جریان این نشست تأکید کردند که در هر گونه توافق جدید با ایران نباید به این کشور حق غنی‌سازی داده شود.

العتیبه گفت: «فکر می‌کنم بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی کشوری که درباره آن نگرانی‌های امنیتی وجود دارد به سطح خطرناک غنی‌سازی این است که به آن اجازه داشتن چرخه غنی‌سازی داده نشود.»
 

جنجال جهانی بر سر بازداشت آلکسی ناوالنی توسط روسیه

 
به دنبال بازداشت آلکسی ناوالنی، منتقد برجسته کرملین توسط پلیس روسیه، بسیاری از کشور‌های اروپایی خواستار آزادی وی شدند.

به گزارش رویترز، لیتوانی که یکی از اعضای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود تاکید کرد، از این بلوک درخواست خواهد کرد تا فورا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در واکنش به بازداشت آلکسی ناوالنی اعمال کند.

آلکسی ناوالنی، معترض روس که در کشورش مسموم شده و برای درمان به آلمان رفته بود، شامگاه یکشنبه در بدو ورود به یکی از فرودگاه‌های مسکو توسط پلیس بازداشت شد.

"گابریلیوس لندسبرگیس"، وزیر امور خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای گفت: ما از روسیه می‌خواهیم فورا ناوالنی را آزاد و مسئولان سوء قصد به جانش را نیز محاکمه کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بازداشت ناوالنی نقض اصول حقوق بشری تعیین شده توسط شورای اروپاست.

وی پیشتر در توییتی نوشته بود: لتونی و استونی نیز در راستای اعمال اقدامات تنبیهی علیه روسیه تلاش خواهند کرد.

در همین حال، "توماس پتریچک"، وزیر امور خارجه جمهوری چک از شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا خواست تا برای مذاکره درباره بازداشت ناوالنی و احتمال اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه در این رابطه جلسه‌ای تشکیل دهد.

به ناوالنی پیش از بازگشت در مورد دستگیر و زندانی شدن هشدار داده شده بود، زیرا او در کشورش پرونده‌ای گشوده دارد که بر پایه آن در سال ۲۰۱۴ به حبس تعلیقی محکوم شده است. این معترض روسی بر مبنای محکومیت قبلی‌اش باید هر ماه دو بار خود را به مقامات قضایی معرفی می‌کرد و به او گفته شده بود که، چون در مدت اقامتش در آلمان نتوانسته خود را معرفی کند، به همین دلیل در بازگشت بازداشت می‌شود.

پتریچک در توییتی نوشت: بازداشت ناوالنی با انگیزه سیاسی صورت گرفته است. او به خاطر دیدگاه‌هایش و نه به خاطر آنچه  قبلا به آن متهم شده بود، بازداشت شد. در نتیجه دولت روسیه با این کار پیمان‌های بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند. من به دنبال رسیدگی به این موضوع در نشست آتی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا هستم.

در همین حال، "شارل میشل"، رئیس شورای اروپا و همچنین چندین وزیر اروپایی از مقامات روسیه خواستند ناوالنی را آزاد کنند.

این در حالی است که "ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات مختلف درباره بازداشت ناوالنی به مقامات خارجی توصیه کرد تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و بر مسائل داخلی خود تمرکز کنند.
 

عقب نشینی ناو کره جنوبی از خلیج فارس

 
یگان ضد دزدی دریایی کره جنوبی که چند روز پیش در پی توقیف نفتکش این کشور به دلیل آلودگی زیست‌محیطی، به نزدیکی تنگه هرمز آمده بود، از آن منطقه عقب‌نشینی کرد.

یک منبع دیپلماتیک امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر، به خبرگزاری «یونهاپ» گفت که کره جنوبی این ناوگان نیروی دریایی را از تنگه هرمز دور کرده تا وجهه مثبتی از خود پیش از آغاز مذاکرات با ایران درباره آزادی نفتکش توقیفی نشان دهد.

بر اساس این گزارش عقب‌نشینی یگان «چئونگ‌هائه» از نزدیکی تنگه هرمز، پیش از ورود هیأت دیپلماتیک کره جنوبی به سرپرستی «چوی جونگ‌کُن» معاون وزیر خارجه این کشور به تهران در تاریخ دهم ژانویه، انجام شده است.

این منبع دیپلماتیک توضیح داد: «برای ایجاد فضای مثبت جهت مذاکرات، یگان چئونگ‌هائه که واکنش حساس ایران را برانگیخته بود، از تنگه هرمز دور شد. این تصمیم برای ارسال پیامی دوستانه به ایران، پیش از مذاکرات بود».

به نوشته یونهاپ، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، ضمن اجتناب از تایید عقب‌نشینی این یگان، گفت: «از شما می‌خواهیم درک کنید که ما نمی‌توانیم هیچ چیزی را درباره عملیات یگان چئونگ‌هائه تایید کنیم».

پیش از این، وزارت خارجه کره جنوبی ضمن تاکید بر شکست ماموریت دیپلماتیک قائم‌مقام وزارت خارجه این کشور برای رفع توقیف نفتکش کره جنوبی در آب‌های ایران اعلام کرد رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه دارد.

این خبرگزاری همچنین نوشت که دیگر مقام وزارت خارجه کره جنوبی امروز تایید کرده که تهران خواستار استفاده از بخشی از اموال بلوکه شده در این کشور برای پرداخت معوقات حق عضویت در سازمان ملل شده است.

این مقام نیز که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: «درست که طرف ایرانی، تمایل به استفاده از این را روش دارد، ما در حال مشورت با سازمان‌های دولتی مرتبط خود و طرف سازمان ملل هستیم تا ببینیم چه گزینه‌هایی داریم».
 

تهدید چین به تحریم مقامات آمریکایی

 
دولت پکن در ادامه تلاش‌هایش برای مقابله با دخالت‌های واشنگتن در امور تایوان، قصد دارد مقام‌های آمریکایی را تحریم کند.

به نوشته «رویترز»، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که برای اعمال تحریم‌هایی برمقام‌های آمریکایی که رفتار‌های «زننده و ناشایست» در مورد تایوان داشته‌اند، به جمع‌بندی رسیده است.

«هووآ، چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی نشست خبری روزانه، در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای لغو محدودیت‌های روابط واشنگتن با تایوان، این تحریم‌ها را تایید کرد.

پامپئو هفته گذشته تمام محدودیت‌هایی که واشنگتن از دهه‌ها قبل بر روابط با تایوان اعمال کرده بود، لغو نمود.  

هووآ همچنین در پاسخ به سوالی درباره خروج روسیه از معاهده «آسمان‌های باز»، از ایالات متحده خواست تا نگرانی‌های جامعه جهانی را در نظر گرفته و اقدامات قاطعی برای حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای انجام دهد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وی در این باره توضیح داد: «دلیل خروج روسیه از آن معاهده، این است که آمریکا یکجانبه و علی‌رغم مخالفت‌های جامعه جهانی، توافق را شکست؛ اقدامی که به اعتماد نظامی دوجانبه آسیب زده و عواقب منفی جدی برای کنترل تسلیحات بین‌المللی داشت».

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین چند روز پیش قوانین جدیدی تعیین کرد تا به این کشور اجازه جلوگیری از مبادلات فناوری‌های ارتباطی با روسیه، چین، ایران و سه کشور دیگر را می‌دهد.

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد از انجام آن دسته از مبادلات مربوط به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند، جلوگیری کند.
 

ادامه سقوط چشمگیر قیمت دلار

 
قیمت دلار که هفته قبل در کانال ۲۵ هزار تومان معامله می‌شد هم اکنون در معاملات بازاری‌ها به کانال ۲۱ هزار تومان رسیده است؛ فعالان بازار ارز پیش بینی می‌کنند که اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاست رخ ندهد و بازارساز مدیریت عرضه و تقاضا را به درستی انجام دهد، قیمت دلار طی یکی دو روز آینده به کانال ۲۰ هزار تومان هم برسد.
 

توضیح ظریف درباره یک جمله پرحاشیه

 
ظریف درمورد جمله «خودمان انتخاب کردیم که جور دیگری زندگی کنیم» در صداوسیما گفت: بعضی علاقه دارند من را در موضعی بگذارند که مردم از من دلخور شوند. او در پاسخ به این پرسش که اگر دوباره در شرایط آن پرسش قرار بگیرید، مجدد همان جملات را به‌کار می‌برید؟، گفت:، چون دیدم که مردم ناراحت شدند احتمالاً نه، نمی‌گویم. ولی می‌خواهم بگویم که اگر آن جمله را من گفتم بی‌حساب نگفتم و دروغ هم نگفتم. بله من حتماً قبول دارم مردم انتقاد دارند، حتماً قبول دارم معیشت مردم سخت شده، قبول دارم ما نباید چیزی بر معیشت مردم تحمیل کنیم، اما چیزی را هم که گفتم، قبول دارم.
 

روسیه خواستار توقف رقابت تسلیحاتی آمریکا در خاورمیانه شد

 
تارنمای اینترنتی شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، نبنزیا که دوشنبه شب در نشست شورای امنیت و در خصوص همکاری با اتحادیه عرب سخن می‌گفت، به سخنان مارتین لوترکینگ استناد کرد و افزود: در سالگرد درگذشت وی دوست دارم که سخنی از او یادآوری کنم، هرچند که به نظر می‌رسد که دوستان آمریکایی دوست نداشته باشند که آن موضوع بیان شود.

وی با کنایه به دولت ترامپ که حمایت از شهروندان آمریکایی را رها کرده و بودجه نظامی ایالات متحده را افزایش داده است گفت، براساس سخنان کینگ، ملتی که سالانه بودجه نظامی خود را بیش از بودجه حمایت اجتماعی‌اش افزایش دهد، به مرگ روحی نزدیک می‌شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود: باید چکاچک سلاح و تحریک برای به راه انداختن رقابت تسلیحاتی در منطقه (خاورمیانه توسط آمریکایی‌ها) متوقف شود.

این سخنان در پاسخ به اظهارات "رودنی هانتر" دیپلمات آمریکایی است که از رفتار کشور‌های سوریه و ایران در منطقه انتقاد و به سخنان لوتر کینگ استناد کرده بود.
 

حکومت نظامی در پایتخت تونس

 
تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"، سخنگوی وزارت کشور تونس روز دوشنبه از بازداشت ۶۳۲ معترض نوجوان در اعتراضات و اقدامات آشوبگرانه در برخی از مناطق این کشور خبر داد.

خالد الحیونی سخنگوی در این باره گفت که نیرو‌های امنیتی با گروهی از جوانان و نوجوانان که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر بودند، درگیر شدند.

الحیونی مدعی شد که این اقداماتی که رخ داده است، اعتراض نیست، بلکه جرم است، به طوری که اقداماتی برای غارت انجام شده است و نیرو‌های امنیتی زیادی نیز زخمی شدند.

الحیونی روز یکشنبه نیز از بازداشت ۲۰۰ تن از افرادی که به گفته وی در اعمال آشوبگرانه مشارکت داشتند، خبر داده بود.

این اعتراضات در خیابان "بورقیبه" رخ داده است، خیابانی که نماد و نقطه محوری در اعتراضات سال ۲۰۱۱ میلادی بود که به حکومت "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سابق تونس پایان داده بود.

تظاهرکنندگان خواستار آزادی بازداشت شدگانی شدند که در روز‌های گذشته توسط نیرو‌های امنیتی دستگیر شدند.

سنیه دختر جوان تونسی و یکی از معترضان به حکومت گفت: هر کسی که به سیستم حکومت اعتراض کند، او را دزد می‌خوانند، ما در روز به خیابان‌ها آمدیم تا بگوییم که شغل میخواهیم، عزت می‌خواهیم و حقارت، در حاشیه بودن و گرسنگی کافی است.

معترضان با دادن شعار "نه ترس نه رعب و وحشت... خیابان از آن ملت است"، به دولت تونس اعتراض کردند.

اقدام خشونت آمیز پلیس تونس با یک چوپان در شهر سلیانه که پنجشنبه گذشته رخ داد، به دامنه اعتراضات دامن زده است، به طوری که موج این نارضایتی‌ها روز به روز گسترده‌تر شده است.

محمد زکری سخنگوی وزارت دفاع تونس نیز یکشنبه شب اعلام کرد که علاوه بر استقرار یگان‌های ارتش در شهر سلیانه، نیرو‌های ارتش در شهر‌های القصرین، سوسه و بنزرت نیز مستقر شده اند.

قرنطینه سراسری از پنجشنبه گذشته در تونس به مدت چهار روز در کنار منع رفت و آمد شبانه از اوایل اکتبر گذشته برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و با توجه به ابتلای بی شمار روزانه به ویروس کرونا اعمال شد.

همین تصمیم دولت موجب شد که جوانان شب‌ها به خیابان آمده و دست به اعتراضات مشابه اعتراضاتی بزنند که در سالگرد انقلاب فوریه ۲۰۱۱ انجام می‌شود.

تونس در مدت انتقال سیاسی شاهد اعتراضات متعدد اجتماعی بوده و معترضان همواره علیه بیکاری، فقر و پایین بودن خدمات دولتی اعتراض کرده‌اند.

این اعتراضات و درگیری معترضان وپلس همزمان با سالگرد دهمین سال انقلاب مردمی تونس صورت می‌گیرد که به همراه دمکراسی، بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را درپی داشته است.

در سایه عدم وجود برنامه روشن برای اعتراضات و عدم حمایت احزاب اصلی تونس از این اعتراضات، مشخص نیست که آیا اعتراضات نتایجی به دنبال خواهد داشت یا بزودی خاموش خواهد شد.

نظر شما