شناسهٔ خبر: 45185048 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ابراهیم عامریان:

با برنامه‌ریزی درست مشکلی برای اکران آثار جشنواره فجر به وجود نمی‌آید/ حتی اگر 5 سال در صف اکران بمانم فیلم‌هایم را به صورت آنلاین اکران نمی‌کنم

ابراهیم عامریان معتقد است نمایش آثار منتخب جشنواره فیلم فجر تصمیم درستی است که قطعاً با برنامه‌ریزی درست برای اکران آثار مشکلی مربوط به شیوع ویروس کرونا به وجود نخواهد آمد.

صاحب‌خبر -

ابراهیم عامریان تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که شیوع کرونا در کشور به وجود آورده برگزارکنندگان جشنواره مجبور شده‌اند که این دوره از جشنواره را به شکلی خاص و متفاوت برگزار کنند و به نظرم همین که امسال جشنواره برگزار می‌شود خود اتفاقی خوب است که باید به دست‌اندرکاران آن تبریک بگوییم.

عامریان خاطرنشان کرد: قطعاً برگزارکنندگان جشنواره شرایط موجود را در نظر گرفته‌اند و به همین دلیل است که تعداد فیلم‌هایی که قرار است نمایش داده شوند به حداقل رسیده است و این اتفاق با در نظر گرفتن شرایطی که وجود دارد می‌تواند منطقی باشد. من پیش‌تر اعلام کردم که با برگزاری جشنواره موافق هستم و قطعاً تعداد پایین فیلم‌ها برای نمایش اتفاق خوبی است که می‌تواند مشکلاتی مثل رفت و آمد و شلوغی سالن‌ها را به حداقل برساند.

او افزود: منع تردد از ساعت 21 باعث می‌شود که در برنامه‌ریزی‌های جشنواره برای نمایش فیلم‌ها تمهیداتی اندیشیده شود؛ احتمالاً دست اندر کاران با نمایش روزی دو فیلم می‌توانند ساعت نمایش آثار را تا ساعت 18 کاهش دهند و مشکلات عبور و مرور نیز حل شود. قطعاً با نمایش حدود 20 فیلم و در نظر گرفتن دو سانس برای نمایش آثار می‌توان از شلوغ بودن سالن‌های سینما نیز جلوگیری کرد. به نظر من با در نظر گرفتن یک سوم ظرفیت سالن‌ها خطری برای ابتلا به ویروس کرونا اهالی رسانه و سینماگران و منتقدان را تهدید نکند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تگزاس» درباره نمایش فیلم‌های سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر برای اهالی رسانه و سینماگران گفت: با بازگشایی سینماها قطعاً نمایش فیلم‌های جشنواره برای اهالی رسانه و عموم مردم با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی تصمیمی منطقی است و فکر می‌کنم فیلمسازانی که در جشنواره اثری دارند هم از این اتفاق استقبال کنند.

عامریان درباره هیأت داوران سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: فرصت دادن به جوان‌ها همیشه اتفاقی مثبت و حائز اهمیت است، من از اینکه هیأت داوران امسال ترکیبی جوان دارد بسیار خوشحالم و نکته حائز اهمیت دیگر درباره هیأت داوران این دوره به فعال بودن اعضای آن برمی‌گردد. اعضای هیأت داوران امسال افرادی از چهره‌های جوان و پرکار سینما هستند و از آنجا که اکثر فیلمسازان امسال جشنواره نیز جوانان هستند نگاه‌های به‌روزتر و امروزی می‌تواند در انتخاب‌ها نتیجه بهتری را حاصل کند. به هر حال سینمای ما نیز به سمت مدرن شدن پیش می‌رود و لازم است که در این مسیر برای مسائلی چون هیأت داوران هم تیمی مدرن و به‌روز انتخاب شوند.

این تهیه‌کننده درباره شرایط اکران در سینمای ایران گفت: من از معدود تهیه‌کنندگانی هستم  سه فیلم آماده اکران دارم و البته همه این آثار پیش از شیوع کرونا ساخته شده‌اند. «نارگیل» که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارد آخرین اثری که سال گذشته تولید آن به پایان رسید. به نظر من ساخت فیلم در این شرایط اشتباه بزرگی است چرا که دیگر امکانی برای اکران وجود ندارد و احتمال شکست و ضرر مالی بسیار زیاد است. من سه فیلم با هزینه بسیار بالا ساخته‌ام و بیش از یک سال است که اصطلاحاً خواب سرمایه‌ام را تحمل می‌کنم. نمی‌دانم در شرایط حاضر چرا اینقدر فیلم ساخته می‌شود و به نظر من بهتر است تهیه‌کنندگان کمی صبر کنند تا در شرایط بهتری قرار بگیریم.

او افزود: من اوایل کرونا قصد ساخت یک فیلم داشتم که پس از طولانی شدن مدت شیوع کرونا پشیمان شدم. به نظر من در شرایط حاضر بهتر است به جای ساخت فیلم به ساخت سریال توجه شود چرا که سریال امکان پخش دارد و فیلم اینگونه نیست. به نظر من برای بهتر شدن وضعیت در بهترین حالت باید یک سال دیگر هم صبر کنیم و نمی‌دانم چرا وزارت ارشاد همچنان مشغول صدور پروانه ساخت است. امیدوارم مدیریتی در این زمینه صورت بگیرد و جلوی صدور بی رویه پروانه ساخت گرفته شود.

عامریان در پایان گفت: ما پیش از شیوع کرونا هم مشکل اکران را در سینمایمان داشتیم و این مشکل با شیوع این ویروس در کشور دو چندان شد. فیلم‌هایی که ساخته‌ام آثاری نیستند که با یک یا دو میلیارد و یا حتی 10 میلیارد فروش بازگشت سرمایه داشته باشند. حتی اگر 4 یا 5 سال بگذرد و نتوانم فیلم‌هایم را اکران کنم صبر می‌کنم تا شرایط اکران فراهم شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما