شناسهٔ خبر: 45184989 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تاثیر سیگار‌های الکترونیکی بر التهاب روده‌ها

محققان دانشگاه کالیفرنیا در بررسی جدیدی دریافته‌اند که مصرف سیگار‌های الکترونیکی می‌تواند به بروز التهاب روده منجر شود.

صاحب‌خبر -

تحقیقات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد مواد شیمیایی موجود در سیگار‌های الکترونیکی باعث تخریب سد روده و بروز التهاب در سراسر بدن می‌شود.

در این مطالعه که نتایج آن در مجله iScience به چاپ رسیده، محققان دریافتند که مصرف سیگارهای الکترونیکی منجر به نشت روده می‌شود که در نتیجه آن میکروب‌ها و سایر مولکول‌ها از روده خارج می‌شوند و التهاب مزمن ایجاد می‌کنند. چنین التهابی می‌تواند به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری التهابی روده، زوال عقل ، برخی سرطان‌ها، تصلب شرایین، فیبروز کبدی، دیابت و آرتروز منجر شود.

به گفته محققان، دو ماده شیمیایی پروپیلن گلیکول و گلیسرول یا گلیسیرین که در سیگار‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باعث بروز التهاب در روده‌ها می‌شوند. هنگام گرم شدن این دو ماده شیمیایی، بخار‌هایی ایجاد می‌شود که بیشترین آسیب را به بدن وارد می‌کنند و متاسفانه هیچ مقرراتی تا کنون برای پیشگیری از استفاده از آن‌ها وضع نشده است.

این نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سیگار‌های الکترونیکی چگونه موجب افزایش حساسیت روده نسبت به عفونت‌های باکتریایی می‌شود و التهاب مزمن را پدید می‌آورد.

به گفته محققان، در صورت حذف این مواد شیمیایی از سیگار‌های الکترونیکی، آسیب وارد شده به روده ممکن است برگشت‌پذیر باشد، اما اثرات التهاب مزمن بر سایر اندام‌ها مانند قلب یا مغز برگشت ناپذیر است.

 

نظر شما