شناسهٔ خبر: 45184985 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دلایل قرار گرفتن اسرائیل زیر چتر سنتکام/ پیامدهای امنیتی و نظامی برای خاورمیانه و حاشیه‌ خلیج فارس

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: قرار گرفتن اسرائیل زیر پوشش سنتکام بدون تردید اوضاع منطقه را تغییر می‌دهد و این رژیم در چینش ساختار نظامی کشورهای عربی به صورت مستقیم دخالت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

«صباح زنگنه» نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در تشریح دلایل فرمان دونالد ترامپ برای قرار گرفتن اسرائیل زیر چتر سنتکام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قرار گرفتن رژیم صهیونیستی تحت پوشش فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) را باید آخرین امتیازدهی ترامپ به تل‌آویو دانست. بدون تردید قرار گرفتن اسرائیل زیر چتر سنتکام یک دستاورد بزرگ برای نتانیاهو و تیمش در حوزه نظامی و امنیتی قلمداد می‌شود. اما قبل از هر چیز این اقدام واشنگتن را باید در جهت کم کردن حضورش در خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس دانست. در این راستا باید بدانیم که ایالات متحده از سال‌ها قبل به دنبال آن بوده که بتواند پروژه میل به شرق را به صورت علنی کلید بزند و آن را ادامه دهد. این کشور در ادبیات سیاسی، نظامی و اقتصادی خود معتقد است که باید از خاورمیانه به سمت شرق آسیا کوچ کند تا بتواند تهدیدهای مخابره شده از سمت چین را کنترل کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا با حرکت به سمت شرق آسیا بتوانند در وهله اول طعنه به طعنه چین در حوزه اقتصاد و نظامی‌گری بزنند و پس از آن کره‌شمالی را مورد خطاب قرار دهند و در نهایت متحدان خود یعنی کره جنوبی و ژاپن را تقویت کنند. بر این اساس آمریکا برای نقل مکان به شرق آسیا باید یک عامل را به جای خود در حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه قرار دهد تا حضورش در این جغرافیا را کمتر کند. بر این اساس به نظر می‌آید عادی‌سازی‌های اخیر اسرائیل با کشورهای منطقه و شمال آفریقا فاز اول این پروژه واشنگتن به حساب می‌آید و حالا هم آمریکایی‌ها در گام دوم، رژیم صهیونیستی را زیر چتر سنتکام قرار دادند. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که با طی کردن این روند، یک جایگزین برای خود در منطقه انتخاب کنند و بر این اساس است که ما شاهد تند شدن رفتار و حرکات اسرائیل در منطقه هستیم.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: نشانه این امر را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. از یک سو ما شاهد حملات گاه و بی‌گاه اسرائیل به سوریه و مرزهای مشترک این کشور با عراق هستیم و در جای دیگر می‌بینیم که حشدالشعبی توسط رژیم صهیونیستی مورد حملات گوناگون قرار گرفته است. در یمن هم شاهد حضور اسرائیلی‌ها زیر چتر امارات متحده عربی هستیم و تمام اینها می‌تواند به نوعی نشان‌دهنده آن باشد که تل‌آویو به دنبال تقویت حضور خود در حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه است. حضور اسرائیل در شمال و شاخ آفریقا هم به نوعی ادامه همین سناریو می‌تواند باشد که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در حال وکالت دادن به تل‌آویو هستند. از قدیم بارها گفته شده بود که سناریوها و طرح‌های اسرائیل صرفاً مربوط به مصر، فلسطین، اردن و حتی صحرای سینا نخواهد بود و دامنه حضور این رژیم در مناطق دیگر هم افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس به همان اندازه که کشورهای منطقه با اسرائیل همکاری کنند، به همان میزان هم برای خودشان تهدید به وجود می‌آورند.

زنگنه افزود: در مسأله سنتکام و قرار گرفتن زیر چتر این سرفرماندهی آمریکایی دقیقاً تهدیدهایی که به آن اشاره شد، وجود خواهد شد. شک نکنید که اسرائیل پس از قرار گرفتن زیر چتر سنتکام به نوعی کشورهای منطقه را در حوزه نظامی و امنیتی زیر نظر خواهد داشت. در این میان رصد رادارهای کشورهای منطقه، شنود زنده آواکس‌های اسرائیلی که بر فراز آسمان کشورهای عربی گشت‌زنی خواهند کرد و همچنین محرمانگی داده‌ها به نفع اسرائیل کانالیزه خواهد شد. بدون تردید آرایش و چینش تسلیحات کشورهای عربی که قرار است از اروپا و آمریکا خریداری شوند هم زیر نظر اسرائیل انجام می‌شود؛ به عنوان مثال در بحث تحویل دادن جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات، اسرائیلی‌ها مدعی آن هستند که باید تمام رادارها و مداومت پروازی این جنگنده‌ها به گونه‌ای طراحی شود که اسرائیلی‌ها احساس خطر نکنند. حتی بُرد پروازی این جنگنده‌ها به علاوه تسلیحاتی که قرار است بر روی آنها نصب شود هم توسط اسرائیل چیدمان خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار گرفتن رژیم صهیونیستی زیر چتر سنتکام می‌تواند بازدارندگی در منطقه را به نفع تل‌آویو تغییر دهد که این برای تمام کشورهای منطقه خطرآفرین خواهد بود. ابهامی که در اینجا وجود دارد این است که آیا با ورود «جو بایدن» در کاخ سفید باز هم دست اسرائیل برای مدیریت منطقه و همچنین خودکامگی آن همانند دوران ترامپ باز خواهد بود یا خیر؟ بدون شک دموکرات‌ها همانند جمهوری‌خواهان در بحث حمایت از اسرائیل یک سیاست واحد را به کار خواهند برد اما تاکتیک‌های آنها ممکن است تا حدودی تفاوت داشته باشد. همین چند روز پیش بود که بایدن، امارات و بحرین را متحدان امنیتی ایالات متحده اعلام کرد. این دو کشور چند ماه قبل با اسرائیل روابط خود را عادی کردند و همین مسأله کوچک نشان می‌دهد که تفاوتی در میان رویارویی بایدن و ترامپ با اسرائیل وجود ندارد. در نهایت ممکن است ساز و کارهای بایدن و ترامپ در مورد اسرائیل با محوریت منطقه کمی تفاوت داشته باشد که آن هم بین خودشان حل و فصل خواهد شد.

نظر شما