شناسهٔ خبر: 45184759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

یافته جدید محققان

واکنش آلرژیک به واکسن کووید ۱۹ به ندرت رخ می‌دهد

محققان آمریکایی با بررسی واکنش آلرژیک بیش از ۱۱ میلیون نفر از شهروندان که حداقل یک دوز از واکسن کووید ۱۹ را تزریق کرده‌اند، دریافتند احتمال واکنش آلرژیک به این واکسن وجود دارد اما موارد این نوع واکنش بسیار نادر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا، در طول اولین هفته تزریق واکسن کووید ۱۹ که حدود ۱.۹ میلیون نفر از شهروندان واکسن را دریافت کردند، تنها ۲۱ مورد واکنش آلرژیک آنافیلاکسی نسبت به این واکسن گزارش شده؛ بنابراین به ازای هر یک میلیون دوز از واکسن ۱۱.۱ نفر نسبت به آن واکنش آلرژیک خواهند داشت.

پس از انتشار این گزارش و تزریق یک میلیون دوز دیگر به شهروندان، هشت مورد جدید از ابتلا به این نوع واکنش آلرژیک شناسایی شد. این آمار بالاتر از میزان واکنش آلرژیک آنافیلاکسی نسبت به واکسن آنفلوآنزا با ۱.۳ مورد واکنش آلرژیک در یک میلیون دوز است.

به گفته متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا با وجود این که یک واکسن ایده‌آل فاقد هرگونه عوارض جانبی شدید است، در عمل حتی با وجود ۱۱ مورد واکنش آلرژیک در هر میلیون دریافت کننده واکسن کووید ۱۹، می‌توان آن را یک واکسن بسیار ایمن محسوب کرد.

واکنش آنافیلاکسی شدیدترین نوع واکنش آلرژیک شناخته شده در جهان است اما وقوع آن به عنوان عوارض واکسیناسیون یک پدیده بسیار نادر محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.انتهای پیام

کدخبرنگار:۱۰۲۲۰

نظر شما