شناسهٔ خبر: 45184464 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

تبلیغات/

اسید آسکوربیک خوراکی چیست و از کجا میتوانیم آن را بخریم

صاحب‌خبر -

اسید اسکوربیک چیست؟

اسید اسکوربیک (ویتامین C ) یک ویتامین محلول در آب است. این اسید به صورت یک کریستال یا پودر سفید یا کمی زرد با طعم اسیدی کم تولید می شود. این ماده یک محصول ضد کوربوتیک است. با قرار گرفتن در معرض نور، به تدریج تیره می شود. در حالت خشک، در هوا پایدار است، اما در محلول به سرعت اکسید می شود. اسید اسکوربیک (ویتامین c ) در آب قابل حل است. به میزان کم در الکل حل می شود. در کلروفرم، اتر و بنزن محلول نیست. نام شیمیایی اسید اسکوربیک  L-ascorbic acid است. فرمول شیمیایی آن C6H806 است و وزن مولکولی آن 176.13 است. ساختار به شرح زیر است:

ویتامین C (اسید اسکوربیک) یک ویتامین اصلی برای حیوانات و گیاهان است.

فرمول شیمیایی آسکوربیک اسید

از آنجاييكه اين ويتامين توسط انسان تولید نمی شود، باید در رژیم غذایی دریافت شود. این ماده در میوه های مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای خام، کیوی، جوانه بروکسل و غیره وجود دارد و در آب محلول است. این ترکیب آلی به عنوان یک عامل کاهنده استفاده می شود و به عنوان یک اکسید کننده در نظر گرفته می شود.

اسید اسکوربیک در سبزیجات برگ دار، سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز یافت می شود. به طور گسترده ای در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می شود. این ماده برای محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی به پوست زده می شود. افرادی که از افسردگی و آلزایمر رنج می برند نیز،  ویتامین C مصرف می کنند.

خواص شیمیایی اسید اسکوربیک

  • فرمول شیمیایی: C6H8O6
  • وزن مولکولی / جرم مولی: 176.12 گرم در مول
  • تراکم: 1.694 g / cm3
  • نقطه جوش: 553 درجه سانتی گراد
  • نقطه ذوب: 190 درجه سانتیگراد

موارد استفاده از اسید اسکوربیک

  • در بهبود اسکوربوت استفاده می شود
  • این ماده در تشکیل رشته های کلاژن در بافت پیوندی، بافت فیبری، استخوان ها و دندان ها استفاده می شود
  • با عفونت های باکتریایی مبارزه می کند
  • عملکرد آن در واکنش های سم زدایی است.
  • در جلوگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد استفاده می شود.
  • در درمان آکنه و عفونت لثه استفاده می شود.
  • برای جلوگیری از بیماری کیسه صفرا استفاده می شود.
  • در معالجه زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری استفاده می شود.

اسید اسکوربیک (ویتامین C) یک ماده افزودنی و ماده غذایی محبوب است که در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

اسید اسکوربیک علاوه بر کاربردهای بهداشتی و تغذیه ای، در تعدادی از محیط های تجاری مانند گیاهان تصفیه آب، نوشیدنی ها و نانوایی ها نیز بکار میرود. همچنین برای خرید اسید آسکوربیک به صورت تناژ و مقادیر بالا برای کارخانه ها میتوانید با شرکت بیسموت تماس بگیرید. برای مطالعه بیشتر نیز درباره اسید آسکوربیک میتوانید کلمه bismoot را سرچ کرده و درباره همه مواد شیمیایی اطلاعات کسب کنید

کاربردهای تجاری اسید اسکوربیک

1.نانوایی

در نانوایی ها، اسید اسکوربیک به عنوان افزودنی استفاده می شود؛ که یا مستقیماً توسط آسیاب به آرد اضافه می شود، یا توسط خود نانوایی به خود خمیر اضافه می شود.

اين اسید جاذب به دلیل خواصی که به افزایش ماندگاری کمک می کند، به طور کلی در نان استفاده می شود. نانوایان صنعتی در اکثر نان های خود از اسید اسکوربیک استفاده می کنند. هنگامی که به عنوان بخشی از فرآیند پخت استفاده می شود، اسید اسکوربیک به تعدادی از بهبودها در نان کمک می کند از جمله:

  • گلوتن تقویت شده.
  • حجم نان بیشتر یعنی نان به همین راحتی له نمی شود.
  • خرده ریزتر و حساسیت بالاتر خرده ریز.
  • کاهش ضخامت پوسته.
  • برای پخت سریعتر
  • استفاده از اسید اسکوربیک در یک نانوایی صنعتی می تواند به سود بیشتر، زمان تولید کمتر و رضایت بیشتر خریدار (ماندگاری بیشتر، کاهش تعداد نان آسیب دیده در حین حمل و نقل) کمک کند.

2.نوشیدنی

در حین فرآوری نوشیدنی ها مانند آب میوه ها، میوه ها خرد می شوند، صاف می شوند، پودر می شوند و فیلتر می شوند. متأسفانه، این روند شدید، مقدار زیادی از ویتامین C موجود در میوه ها را از بین می برد. یک نکته کلیدی در فروش که مصرف کنندگان هنگام خرید آب میوه به دنبال آن می گردند.

تولید کنندگان آب میوه و سایر محصولات نوشیدنی ممکن است از اسیدهای اسکوربیک در محصولات خود به عنوان یک افزودنی طبیعی استفاده کنند. این اسید برای تجدید یا بهبود ارزش غذایی کلی نوشیدنی بدون تأثیر بر طعم استفاده می شود.

3.فرآوری میوه

هنگامی که میوه در معرض اکسیژن قرار می گیرد، فرآیند اکسیداسیون شروع می شود و باعث قهوه ای شدن میوه می شود. میوه ای که قهوه ای می شود باید کنار گذاشته شود وگرنه ممکن است مورد پسند خریداران قرار نگيرد..

استفاده از اسید اسکوربیک در این محیط ها، به دلیل PH کم، این روند اکسیداسیون را کند می کند. اسید اسکوربیک که به عنوان ماده نگهدارنده مواد طبیعی استفاده می شود، می تواند از قهوه ای شدن جلوگیری کند، خطر کپک زدن و سایر رشد میکروبی را کاهش دهد و در نهایت طراوت محصول را حفظ کند.

ویتامین ث در میوه جات

4.گوشت

استفاده اصلی اسید اسکوربیک در گوشت (مشابه کاربرد آن در فرآوری میوه) جلوگیری از اکسیداسیون است.

وقتی گوشت اکسید می شود، شروع به قهوه ای شدن می کند. در حالی که خوردن این گوشت به طور کلی بی خطر است، بسیاری از سوپرمارکت ها، رستوران ها، قصابی ها و دیگر موسساتی که گوشت می فروشند، گوشت را با این شرایط قبول نمی کنند.

استفاده از اسید اسکوربیک به عنوان ماده نگهدارنده فرآیند اکسیداسیون را به تأخیر می اندازد و گوشت را تازه و جذاب می کند و برای مصرف کنندگان دلپذيرتر است.

در حقيقت، گوشت با اسید اسکوربیک بصورت تازه نگهداری می شود.

5.تصفیه آب

تصفیه خانه های آب از کلر برای از بین بردن باکتری ها از منابع آب استفاده می کنند. در حالی که این ماده خنثی کننده موثر باکتری ها است و آب را برای نوشیدن ایمن می کند. محلول کلر که پس از تصفیه آب تخلیه می شود، می تواند جریان ها را مسموم کند و زندگی آبزیان را مختل کند.

محبوب ترین روش دکلره "غیرفعال" این است که آب را در یک ظرف باز بگذارید و منتظر بمانید تا هوا و نور خورشید به مرور زمان کلر را پراکنده کند. این روش زمانبر است و در یک عملیات در مقیاس بزرگ عملی نیست.

اسید اسکوربیک یک روش شیمیایی موثر برای خنثی سازی کلر است، که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به همان اندازه موثر و بسیار ایمن تر از سایر روش های دکلره شیمیایی با استفاده از مواد شیمیایی پایه گوگرد است.

استفاده از اسید اسکوربیک همراه با آسکوربات سدیم برای این منظور باعث می شود آب کلر به اندازه کافی ایمن باشد، که بتواند بدون تأثیر بر محیط در جریانات آزاد شود.

5.بهداشت و تغذیه

رایج ترین و محبوب ترین استفاده از ویتامین C از طریق مکمل ها است. این مکمل ها اغلب به صورت پودر یا قرص وجود دارند و برای محافظت از سلول ها، حفظ سلامت پوست و افزایش زمان بهبودی از سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های مشابه استفاده می شوند.

با آگاهی بیشتر مردم از سلامتی و راه حل های مقرون به صرفه تر و به راحتی در دسترس، استفاده از مکمل های ویتامین C بسیار افزایش یافته است.

تحقیقات انجام شده توسط انجمن تولیدکنندگان مواد غذایی سالم در سال 2016 نشان داد که حدود 27٪ از انگلیسی ها به طور منظم ویتامین C مصرف می کنند. آنها را به سومین مکمل محبوب بعد از مولتی ویتامین ها (که اغلب حاوی ویتامین C هستند) و مکمل های ماهی تبدیل می کند.

طبق گفته ویکی پدیا داریم : 

نام "ویتامین C" همیشه به ال-انانتیومر اسید اسکوربیک و اشکال اکسید شده آن ، مانند دهیدرواسکوربات (DHA) اشاره دارد. بنابراین ، مگر اینکه خلاف آن نوشته شده باشد ، "اسکوربات" و "اسید اسکوربیک" در منابع تغذیه ای به ترتیب به اسید اسکوربات و L اسید اسکوربیک اشاره دارند. اسید اسکوربیک یک اسید قند ضعیف است که از لحاظ ساختاری مربوط به گلوکز است. در سیستم های بیولوژیکی ، اسید اسکوربیک فقط در pH پایین یافت می شود ، اما در محلول های بالاتر از pH 5 عمدتا به شکل یونیزه ، آسکوربات یافت می شود. همه این مولکول ها دارای فعالیت ویتامین C هستند و بنابراین با ویتامین C مترادف استفاده می شوند ، مگر اینکه خلاف آن مشخص شده باشد.

روشهای تحلیلی بی شماری برای تشخیص اسید اسکوربیک ایجاد شده است. به عنوان مثال ، مقدار ویتامین C نمونه غذایی مانند آب میوه را می توان با اندازه گیری حجم نمونه مورد نیاز برای رنگ زدایی محلول دی کلروفنولیندوفنول (DCPIP) محاسبه کرد و سپس نتایج را با مقایسه با غلظت شناخته شده ویتامین C کالیبره کرد.

نظر شما