شناسهٔ خبر: 45178698 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ساختمان‌های غیرمقاوم روستایی سبزوار، چالشی در برابر زلزله

در شهرستان سبزوار پنج گسل فعال زمین لرزه در امتداد غرب - شمال غربی به شرق و جنوب شرقی و از نوع فشاری شناسایی شده از این رو مقاوم‌ سازی مسکن به ویژه مسکن روستایی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

کشور ایران به لحاظ حوادث طبیعی مختلف زلزله، سیل و سرما در ردیف ۱۰ کشور نخست بلاخیز دنیا قرار دارد. در بین حوادث طبیعی مختلف، زلزله بیشترین آمار تلفات انسانی را به بار می‌آورد؛ بنابراین ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار آن ضروری است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سبزوار در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با وجود اقدامات موثر این نهاد در مقاوم‌سازی مسکن روستایی از سال ۸۴ تا کنون تنها یک‌سوم منازل بهسازی شده و مابقی غیرمقاوم است و از ایمنی کافی در برابر زلزله و بلایای طبیعی برخوردار نیست.

غلامعلی رستم‌نیا با اشاره به وجود حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در دو شهرستان سبزوار و ششتمد افزود: از سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود ۶ واحد مسکونی روستایی در این منطقه با استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی مقاوم و ایمن شده است.

وی با اشاره به اینکه روستاییان از فرصت تسهیلات بنیاد مسکن برای مقاوم سازی و نوسازی خانه‌های کم دوام خود استفاده کنند، تصریح کرد: محدودیتی در پرداخت تسهیلات به روستاییان وجود ندارد. در حال حاضر سقف تسهیلات مقاوم‌سازی منازل مسکونی در مناطق روستایی ۵۰۰ میلیون ریال است که به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۵ ساله به مقتاضیان پرداخت می‌شود.

رستم‌نیا افزود: همچنین برای حمایت از اقشار محروم زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی علاوه ‌بر تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بنیاد مسکن، کمک‌های بلاعوض نیز از سوی این نهادهای حمایتی به متقاضیان پرداخت می‌شود و ساخت مسکن محرومان نیز آغاز شده است.

اکثر منازل حاشیه شهر سبزوار ناایمن است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار نیز گفت: حدود ۲۰ درصد از ۸۷ هزار ساختمان‌ موجود در شهر سبزوار در برابر زلزله و بلایای طبیعی کمدوام است که بیشتر این منازل غیرمقاوم در مناطق حاشیه‌ای قرار دارد.

مرتضی احمدی با اشاره به اینکه حدود یکچهارم جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شهر سبزوار در مناطق حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر واحدهای مسکونی زیادی در مناطق حاشیه شهر سبزوار بدون ضابطه و غیرمجاز ساخته شده که این منازل از ایمنی لازم در برابر حوادث طبیعی برخوردار نیست و در مواقع بحران، تهدیدی برای مدیریت شهری محسوب می‌شود.

وی مطرح کرد: برخی ساختمان‌های حاشیه شهر سبزوار بدون پروانه بوده و به علت قولنامه‌ای، مشاعی و بدون سند بودن غیراستاندارد ساخته شده‌اند.

ناصر حافظی مقدس، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی، پیش از این به ایسنا گفته بود کل مناطق استان و به طور کلی شمال‌ شرق و شرق کشور تحت تاثیر گسل‌های فعال قرار دارند و دو خصوصیت بارز زمین‌لرزه‌های شرق و شمال‌ شرق ایران و خراسان رضوی این است که دوره بازگشت و شدت زمین‌لرزه‌ها بالاست. همچنین در شهرهای پرجمعیت استان از جمله مشهد، نیشابور و سبزوار که حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده غیرمقاوم بیشتری وجود دارد، آسیب‌پذیری در برابر زلزله‌ها را به شدت افزایش داده است.

انتهای پیام

نظر شما