شناسهٔ خبر: 45178294 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

وضعیت ۶ سد نیمه ‌تمام استان آذربایجان به کجا رسیده است؟

گروه استان‌ها- استان آذربایجان‌ غربی دارای ۶ سد نیمه تمام است که روند احداث برخی از آنها متوقف شده و برخی نیز با پیشرفت‌های فیزیکی مختلفی در حال حداث و تکمیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، سدها معمولا برای مهار سیلاب و طغیان‌های آبی، تولید برق برای مصارف کشاورزی، صنعت و گردشگری و نیز با هدف ذخیره و تأمین آب ساخته می‌شود.

در آذربایجان‌‌ غربی چند سد نیمه ‌تمام وجود دارد و اخیرا نیز یکی از سدهای جنوب استان یعنی کانی‌سیب پیرانشهر که نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه دارد توسط رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

در شمال استان مانند پلدشت، سلماس، ارومیه و خوی نیز سدهای نیمه‌ تمام و بسیار حائز اهمیتی وجود دارند که افتتاح و بهره‌برداری از آنها از جمله مطالبات عمومی به شمار می‌رود.

هم اکنون در آذربایجان ‌غربی 6 سد نیمه‌تمام با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف وجود دارد و نمایندگان مجلس استان پیگیر افتتاح و بهره‌برداری از آن هستند.

یکی از این سدها "دیرعلی" سلماس است که در این رابطه نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت احداث و تکمیل سد دیرعلی سلماس اظهار داشت: به منظور کنترل سیلاب‌ها و کاهش دبی سیلاب و رسوبات ناشی از آن، اعتبار لازم برای احیای کد ردیف اعتباری سد دیرعلی انجام گرفت.

یعقوب رضازاده با اشاره به دیدار با تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان مدیریت منابع آب کشور که به منظور پیگیری و تحقق آرزوی دیرینه اهالی مردم "کره‌سنی" در مورد تکمیل سد دیرعلی سلماس انجام شده بود گفت: این دیدار با توجه به مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان غربی انجام شد.

نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: مطابق این مصوبه، ضرورت تکمیل سد دیرعلی به عنوان سازه  سیلابی که آرزوی مردم اهالی منطقه کره‌سنی است تصویب شد.

وی افزود: در این جلسه تخصیص اعتبارات لازم به منظور تکمیل سد دیرعلی از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و وزارتخانه متبوع در بودجه سال 1400 انجام گرفت.

لزوم پیگیری طرح مطالعاتی لایروبی مسیل‌های منتهی به پایین دست رودخانه دیرعلی

رضازاده بیان کرد: همچنین در این رابطه مقرر شد مدیر آب منطقه‌ای استان با جدیت، طرح مطالعاتی لایروبی مسیل‌های منتهی به پایین دست رودخانه دیرعلی را تا پایان سال جاری پیگیری کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون تمامی مکاتبات و ملاقات‌های لازم در زمینه آغاز عملیات سد دیرعلی انجام شده و در آینده نزدیک این پروژه تکمیل می‌شود.

اخیرا محمد علی‌پور نماینده ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که شهرستان پلدشت به واسطه دشت‌های وسیع و احداث سد و پمپاژ آب از رودخانه ارس به یکی از بزرگترین قطب‌های کشاورزی در شمال ‌غرب ایران تبدیل شده است اظهار داشت: وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باید با جدیت، پیش از پایان دولت دوازدهم، پروژه عظیم سد کرم‌آباد پلدشت را به بهره‌برداری نهایی برساند.

همچنین نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شهر خوی با دارا بودن 300 میلیون مترمکعب آب جاری، ذخیره‌گاه و سد ندارد گفت: متاسفانه سد غازان نیز از 11 سال گذشته به داستان غم‌انگیز شهر خوی تبدیل شده است.

پیشرفت فیزیکی سد آغ چای به 93 درصد رسید

عادل نجف‌زاده بیان کرد: همچنین سد آغ چای با 93 درصد رشد در شبکه انتقال آب در پایاب سد تاکنون منتظر تخصیص 45 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سد است.

در آن سو نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه احیای سدهای نازلوچای و باراندوزچای یک اصل است تصریح کرد: اما باید این احیا پس از احیای اصلی یعنی دریاچه ارومیه انجام شود تا از جلوی بیماری‌های پوستی و مهاجرت‌های ضروری گرفته شود.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر در ادامه نیز با اشاره به این که مهار آب‌ها واجب و ضروری است بیان کرد: برای احیای دریاچه نیز نیازی به انتقال آب از وان ترکیه نیست بلکه باید آب‌ها مهار شده و به سمت دریاچه ارومیه رود.

سد گرده‌بین با پیشرفت 23 درصدی متوقف شد

در این راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی با اشاره به سدهای نیمه‌تمام استان و وضعیت آنان اظهار داشت: سد گرده‌بین از نوع خاکی با هسته رسی بر روی رودخانه آواجر از سرشاخه‌های رودخانه زاب با حجم مخزن 110 میلیون مترمکعب و تنظیمی 60 میلیون جهت تامین آب اراضی بخشی از دشت پیرانشهر به وسعت 7850 هکتار در حال احداث بوده که به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سنوات گذشته با پیشرفت فیزیکی‎  حدود 23 درصد متوقف شده است.

اتابک جعفری در رابطه با سد دیرعلی سلماس نیز گفت: این سد بر روی رودخانه دیرعلی در 22 کیلومتری شهرستان سلماس با حجم مخزن 1.9 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی 6.5 میلیون مترمکعب، با هدف کنترل سیلاب رودخانه مذکور و تامین آب اراضی کشاورزی به مساحت دو هزار و 700 هکتار با پیشرفت فیزیکی 50 درصد به استناد مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 94 متوقف شده است 

سد باراندوز ارومیه از سال 94 متوقف شده است

وی به وضعیت سد باراندوز ارومیه نیز اشاره کرد و افزود: این سد در فاصله 32 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ارومیه از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 71.3 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی 280 میلیون مترمکعب در سال با اهداف تامین 22 میلیون مترمکعب آب شرب ارومیه، احداث نیروگاه برق آبی به ظرفیت 9.4 گیگیاوات ساعت در سال، مدیریت تامین حقابه اراضی کشاورزی پایین دست به مقدار 108.4 میلیون مترمکعب در سال بوده که سیستم انحراف سد در سنوات گذشته به پایان رسیده و عملیات اجرایی بدنه سد به دلیل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 94 متوقف است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌غربی با اشاره به وضعیت سد نازلوی ارومیه نیز گفت: این سد از نوع خاکی سنگریزه‌ای با هسته قائم بر روی رودخانه نازلو با حجم مخزن 169 میلیون مترمکعب با ارتفاع 96 متر با اهداف تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سد به مساحت حدود 43 هزار هکتار، تامین آب شرب شهر قوشچی به میزان 4.7 میلیون مترمکعب و 33.3 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت با پیشرفت فیزیکی بیش از 31 درصد به دلیل مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 94 متوقف است.

پیشرفت فیزیکی سد کرم آباد به 98 درصد رسید

وی با اشاره به این که سد کرم آباد پلدشت نیز در شمال غربی استان آذربایجان‌غربی در 30 کیلومتری جنوب شهرستان پلدشت واقع شده است اظهار داشت: هدف از احداث آن ایجاد سد مخزنی جهت ذخیره آب مازاد حقابه ایران از مخزن سد ارس بوده و این سد از نوع خاکی با هسته رسی با حجم مخزن حدود 54 میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی سالیانه 57.3 میلیون مترمکعب برای تامین آب اراضی منطقه به مساحت 9 هزار و 800 هکتار با پیشرفت فیزیکی 98 درصد در حال اجرا است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز در ماه‌های آینده به بهره‌بردای خواهد رسید.

جعفری به سد سیمینه‌رود نیز اشاره کرد و افزود: این سد در فاصله 21 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بوکان بر روی رودخانه سیمینه رود از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع 47.5 متر از بستر رودخانه طراحی شده و هدف از اجرای آن تامین آب اراضی کشاورزی به مساحت 27 هزار و 485 هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب بوکان به میزان 37.5 میلیون مترمکعب، تامین آب صنعت به میزان 1.1 میلیون مترمکعب و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 14.4 میلیون مترمکعب طراحی شده است.

وی تصریح کرد: سیستم انحراف سد در سنوات گذشته با پیشرفت فیزیکی 100 درصد اجرا شده و عملیات اجرایی کل طرح  با پیشرفت فیزیکی 15.56 درصد به استناد مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه متوقف شده است.

انتهای پیام/7548/ح

نظر شما