شناسهٔ خبر: 45178172 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

8 گامی که آمریکا باید برای بازگشت دانشجویان بین‌المللی بردارد کدامند

با کاهش ثبت نام دانشجویان بینالمللی، جامعه آمریکا خواستار اقدام سریع برای بازگرداندن این دانشجویان است.

صاحب‌خبر -

نخستین اقدامی که دولت جدید آمریکا برای اصلاح روند مهاجرت‌های دانشجویی و بین‌المللی باید انجام دهد، لغو ممنوعیت سفر مسلمانان است.در دومین مرحله برای ورود کودکان گامی جدی باید برداشته شود. رها کردن مدت زمان محدودیت ها سومین اقدامی است که از دولت آمریکا انتظار می‌رود.

همچنین انتظار دارد محدودیت های ویزای hb1 لغو شود. چراکه کسب ویزای H1B آمریکا به کارمندان و افراد متخصص خارجی تحت شرایط خاص این اجازه را می دهد تا وارد خاک کشور آمریکا شده و در این کشور مشغول به کار شوند. همچنین می‌بایست دسترسی دانشجویان بین المللی را به کمک های مالی افزایش دهید و جایگاه دانشجویان بین المللی را در بودجه CARES مشخص کند. گسترش حقوق کار برای دانشجویان بین‌المللی، موضوع دیگری است که این اتحادیه از دولت جدید آمریکا برای اصلاح روند مهاجرت‌های بین‌المللی انتظار دارد.

همچنین تشکل جهانی برای پیشرفت دانشجویی بین المللی یا GAISA، از دولت بایدن می‌خواهد تصمیمات دوران ترامپ مانند ممنوعیت سفر مسلمانان را لغو کند. با کاهش ثبت نام دانشجویان بین المللی که در یک دهه پیش بی سابقه بوده است، جامعه آمریکا پیمودن یک گام اثرگذار برای بازگشت دانجشویان بین‌المللی برای رونق دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را مطالبه می‌کند.

ریچارد دی کاپوا رئیس این تشکل، در گزارش جدید خود عنوان کرد: با وجود این که دانشجویان بین‌المللی سهم قابل توجهی که در توسعه زیست‌بوم و پیشرفت آن دارند، اغلب به عنوان شهروندان درجه دو نگریسته می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به کم‌توجهی قوانین اخیر به نقش دانشجویان غیر بومی گفت: دانشجویان بین‌المللی باید از مراکز آموزش عالی جذب شوند تا سهم شایسته خود را در پیشرفت جامعه ایفا کنند. برای تحقق این موضوع باید از توجه، پشتیبانی و قدردانی برخوردار باشند. GAISA به طور مستقیم و واقعی برای تحقق این اولویت‌ها تلاش می‌کند.

در نظرسنجی‌ها، بیش از سه چهارم اعضای هیئت علمی گفته‌اند که دانشجویان بین‌المللی با آوردن دیدگاه‌های متنوع و ایفای نقش‌های اساسی در تلاش های تحقیقاتی‌، به نفع دانشگاه‌ها و همچنین پیشرفت جامعه عمل می‌کنند.

سهم دانشجویان بین‌المللی در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق آمریکا

گزارش GAISA همچنین نشان می دهد که 25درصد از «شرکت‌های نوپای میلیارد دلاری» در ایالات متحده توسط کارآفرینانی تأسیس شده اند که برای اولین بار به عنوان دانشجوی بین المللی به آمریکا آمدند.

این سازمان می‌خواهد دولت بایدن-هریس کمیسیونی مشترک برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کند که در آن مقامات بخش‌های آموزش و امنیت داخلی بتوانند نقش بین المللی آموزش عالی ایالات متحده را بررسی، عادی سازی و دوباره ترسیم کنند.

نظر شما