شناسهٔ خبر: 45177320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آرامش قبل از طوفان در آمریکا؛ احتمال وقوع حوادث امنیتی و حمله نظامیان در روز تحلیف بایدن

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- مقامات آمریکا به سبب نگرانی‌های ناشی از حوادث احتمالی مراسم روز تحلیف رئیس جمهور آینده این کشور، تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشتند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، مقامات آمریکا به سبب نگرانی‌های امنیتی ناشی از حوادث احتمالی مراسم روز تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور آینده این کشور، تدابیر امنیتی شدیدی به اجرا گذاشتند و در این شرایط ترامپ در صدد اعلام عفو ریاست جمهوری برای عاملان حمله به ساختمان کنگره است.
تدابیر امنیتی شدیدی در 50 ایالت این کشور برای مقابله با هرگونه اقدام غیرمنتظره همزمان با مراسم انتصاب، به اجرا گذاشته شده است. مقامات واشنگتن پایتخت آمریکا تعداد بیشتری از نیرو‌های گارد ملی را به خدمت گرفته اند و خیابان‌ها شاهد استقرار گسترده نیرو‌های گارد ملی است و این در حالیست که آمریکا تا کنون شاهد چنین صحنه‌هایی نبوده اند.
این تدابیر پس از گزارش پلیس فدرال آمریکا ”اف‌بی‌آی“ اتخاذ شده است که فاش کرد گروه‌های شبه نظامی راستگرای افراطی برای ایجاد درگیری‌های مسلحانه در صورت ادامه اقدامات کنگره برای برکناری ترامپ و نیز در خلال مراسم انتصاب بایدن برنامه‌هایی تهیه کرده اند. در همین حال پلیس فدرال و وزارت امنیت داخلی و مرکز امنیتی مبارزه با تروریسم هشدار دادند اظهارنظر‌های تایید نشده درباره تقلب در انتخابات به گروه‌های راستگرای افراطی انگیزه می‌دهد تا حوادث امنیتی ایجاد کنند.

ترس از اقدام احتمالی برخی نظامیان در همراهی با ترامپ
اف بی آی از ترس اقدام احتمالی برخی نظامیان در همراهی با دونالد ترامپ، همه 25 هزار نظامی را که برای امنیت در واشنگتن مستقر شده اند، تحت بررسی قرار می دهد.
آسوشیتدپرس گزارش داد، مقامات نظامی آمریکایی اعلام کرده اند، این نگرانی وجود دارد که حمله‌ای از سمت کارکنان خودی یا تهدیدی دیگر از جانب اعضای خدماتی حاضر در تامین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا ایجاد شود، مسئله‌ای که باعث شده است تا اف بی آی تمامی 25 هزار نیروی گارد ملی را که برای این مراسم به واشنگتن می‌آیند تحت بررسی قرار دهد.
از آن جایی که دونالد ترامپ حامیان زیادی بین نظامیان دارد، اف بی ای می ترسد از بین آنها عده ای اقدام به استفاده از سلاح و ترور جو بایدن کنند.
 بر اساس این گزارش، این اقدام عظیم بازتاب کننده نگرانی‌های امنیتی غیر عادی است که پس از یورش طرفداران ترامپ ششم ژانویه علیه ساختمان کنگره در واشنگتن ایجاد شده است. این مسئله تاکید می‌کند که ممکن است برخی از همان افرادی که برای محافظت از شهر در طول چند روز آینده انتخاب شده اند، تهدیدی علیه رئیس جمهور آینده و دیگر افراد مهم در این مراسم ایجاد کنند.
در همین راستا؛ «رایان مک کارتی»، وزیر نیروی زمینی آمریکا روز یکشنبه گفت، مقامات درباره این تهدید بالقوه هوشیار هستند. وی به فرماندهان نظامی هشدار داده است تا در روز‌های پیش از مراسم تحلیف درباره هر مشکلی مراقب باشند. مک کارتی پس از اجرای یک مانور امنیتی سه ساعته و طولانی در جهت آماده سازی برای مراسم تحلیف روز چهارشنبه گفت: «ما به طور مداوم در این فرآینده حرکت می‌کنیم و بررسی‌های دوم و سومی را درباره هر یک از اشخاص انتخاب شده برای این عملیات انجام می‌دهیم.»
وزیر نیروی زمینی آمریکا افزود: «سوال اینجا است که آیا ما تمام آن‌ها را بررسی کرده ایم؟ آیا نفرات دیگری وجود دارد؟ ما باید در این زمینه هوشیار باشیم و تمامی مکانیزم‌ها را اجرا کنیم تا این مردان و زنان که در هر عملیات دیگری مانند این حضور خواهند داشت، بررسی شوند.»
در حدود 25 هزار عضو گارد ملی آمریکا از سراسر این کشور به سمت واشنگتن حرکت می‌کنند که دست کم دو برابر و نیم بیش از تعداد نیرو‌های امنیتی مراسم‌های تحلیف پیشین است. در حالیکه ارتش به طور مداوم درباره اعضای خدماتی خود در زمینه ارتباطات افراطی بررسی انجام می‌دهد، اف بی آی نیز تمامی نظارت‌های پیشین را بررسی می‌کند.
چندین مقام آمریکایی گفته اند، این روند نظارتی با ورود اولین دسته از نیرو‌های گارد ملی در هفته گذشته به واشنگتن آغاز شد و تا روز چهارشنبه به پایان می‌رسد.

مقام کنگره: وضعیت امنیتی واشنگتن مشابه بغداد است
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره شرایط امنیتی حاکم بر واشنگتن گفت: حضور زیاد نیروهای نظامی، مرا به یاد دیدارم از بغداد می‌اندازد.
آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس افزود: حضور شمار زیادی از نیروهای نظامی و امنیتی در واشنتگن مرا به یاد دیدارم از بغداد و منطقه سبز آن می‌اندازد.
وی خاطرنشان کرد، با این حال فکر می‌کنم که مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهوری منتخب با ایمنی برگزار شود اما تهدید عمیقی از سوی افراط‌گرایان وجود دارد.
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره همکاری یا حمایت برخی از اعضای کنگره با گروه‌های افراطی همچون کیوانان گفت من در این زمینه اطلاعاتی ندارم اما اگر نمایندگانی شناسایی شوند که به آنها کمک یا در آن مشارکت کرده باشند، حتما باید پاسخگو شوند.
کیوانان یک تئوری توطئه راست تندرو است که بیان می‌دارد توطئه‌ای پنهان از سوی آنچه ادعا می‌شود «دولت پنهان در ایالات متحدهٔ آمریکا» است علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و هواداران او در جریان است.
شیف در پاسخ به این سوال که آیا حمایت خارجی از جمله حمایت مالی از این گروه‌های داخلی مهاجم به کنگره وجود داشته است، گفت: ما سعی می‌کنیم، رد پول را بگیریم.
وی درباره ادامه ارسال گزارش‌های محرمانه به ترامپ پس از خروج از قدرت هم گفت: هیچ شرایطی وجود ندارد که ترامپ پس از ترک دفتر باید گزارش‌های اطلاعاتی را دریافت کند.
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: تیم بایدن باید ارسال گزارش به ترامپ را متوقف کند.

وضعیت واشنگتن شبیه آرامش قبل از طوفان است
شهردار واشنگتن دی سی گفت این شدیدترین تدابیر امنیتی اجرا شده در این شهر از زمان وقوع حوادث یازده سپتامبر تاکنون است.
به گزارش سی ان ان، فضای ملتهب امنیتی واشنگتن پیش از مراسم تحلیف بایدن، شبیه آرامش قبل از طوفان است.
آلکس مارکواردت خبرنگار ارشد در حوزه‌ی امنیت ملی در گزارشی از مقابل ساختمان کنگره آمریکا در پایتخت این کشور گفت: «صحنه‌هایی که این روز‌ها در واشنگتن دی سی مشاهده می‌کنیم باورنکردنی است. این وضعیت شبیه آرامش قبل از طوفان است. سوال مطرح این است که آیا طوفان (اشوب) واقعا رخ خواهد داد یا خیر. نیرو‌های امنیتی در این زمینه، به هیچ وجه به گزینه بخت و احتمال متکی نشده اند. ما در بخش شرقی پایتخت امریکا هستیم و در اینجا، تدابیر امنیتی بسیار تکان دهنده‌ای مشاهده می‌شود. به گفته‌ی شهردار واشنگتن دی سی، این شدیدترین تدابیر امنیتی اجرا شده در این شهر از زمان وقوع حوادث یازده سپتامبر تاکنون است. حصار‌های امنیتی به ارتفاع هشت فوت (معادل حدود دو متر و چهل سانتیمتر) در اطراف ساختمان کنگره دیده می‌شود. این حصار‌های امنیتی در سراسر واشنگتن دی سی ایجاد شده اند. در برخی از مناطق ازجمله این منطقه، سیم خاردار هم در بالای حصار‌های فلزی نصب شده است. همه خیابان‌های شهر مسدود شده است. محوطه‌ی مقابل کنگره که معمولا ده‌ها هزار نفر برای مراسم تحلیف در آنجا جمع می‌شوند نیز مسدود شده است و این وضعیت تا یک روز پس از بر گزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری به قوت خود باقی خواهد ماند. حضور نیرو‌های امنیتی در خیابان‌های شهر واشنگتن دی سی کاملا مشهود است. پلیس دیوان عالی و نیرو‌های گارد ملی در خیابان‌ها حضور دارند. این نیرو‌ها مسلح هستند. شمار زیادی از دستگاه‌های مختلف امنیتی و انتظامی در این اقدامات باورنکردنی درگیر شده اند. پنتاگون حدود بیست و پنج هزار نیروی گارد ملی آمریکا را بسیج کرده است. این نیرو‌ها از ایالت‌ها و قلمرو‌های مختلف تحت حاکمیت آمریکا به اینجا اورده شده اند تا در کنار نیرو‌های امنیتی خود شهر واشنگتن دی سی باشند. نه تنها نگرانی‌هایی درباره بروز خشونت‌های مشابه خشونت‌های ششم ژانویه (یورش به ساختمان کنگره) وجود دارد بلکه پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) هشدار داده است که تظاهرکنندگان مسلح ممکن است در همه‌ی پنجاه ایالت امریکا ظاهر شوند.»

هشدار درباره وقوع حملات
در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن، شهردار واشنگتن درباره وقوع حملات در مناطقی از این شهر هشدار داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، شهردار پایتخت آمریکا درباره وقوع حملات در مناطقی از واشنگتن دی سی بجز محوطه اطراف کنگره و محل برگزاری مراسم تحلیف بایدن هشدار داد.
موریل براوسر شهردار واشنگتن دی سی درباره فضای امنیتی پایتخت آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن گفت: «من نه تنها نگران وضعیت مراکز ایالت‌های دیگر هستم بلکه نگران دیگر بخش‌های واشنگتن دی سی (بجز محوطه اطراف کنگره) نیز هستم. در اطراف ساختمان‌های فدرال (کنگره و کاخ سفید) در واشنگتن دی سی تدابیر شدید امنیتی به اجرا گذاشته شده است، اما من نگران وضعیت دیگر مناطق شهر نیز هستم. حدود هفتصد هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. پلیس شهر واشنگتن دی سی در همکاری با نیرو‌های امنیتی دولت فدرال و ارتش امریکا برنامه‌هایی مدنظر دارد تا در صورت هرگونه تلاش برای انجام دادن حملات در دیگر محله‌های واشنگتن، مانع وقوع این حملات شود.»



نظر شما