شناسهٔ خبر: 45177317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار یمن به سازمان بهداشت جهانی

تهران - ایرنا - وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن درباره عواقب تصمیم سازمان بهداشت جهانی مبنی بر توقف یارانه مشتقات نفتی به مراکز بهداشتی از ماه مارس آینده هشدار داد و تاکید کرد که این تصمیم، بحران بهداشتی در این کشور را تشدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری «سبأ» روز دوشنبه به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت و جمعیت یمن اضافه کرد:  این تصمیم غیر مسئولانه منجر به توقف فعالیت ۱۴۱ مرکز بهداشتی خواهد شد و متاسفانه نشان دهنده ضعف این سازمان است که قادر به ادامه تامین مشتقات نفتی برای ادامه کار مراکز بهداشتی و نجات جان بیماران نیست. 

دکتر «نجیب القباطی»  با محکوم کردن تصمیم سازمان بهداشتی جهانی مبنی بر توقف ارائه یارائه مشتقات نفتی به مراکز بهداشتی، افزود: در صورت اجرایی شدن این تصمیم، وزارت بهداشت یمن در مشارکت خود با سازمانی که در شرایط بحران از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند، تجدیدنظر خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن خاطرنشان کرد: ناتوانی سازمان ملل در تسهیل ورود مشتقات نفتی به دلیل حملات و محاصره‌ای که به مدت شش سال ادامه داشته است، به خودی خود کوتاهی در انجام تعهدات اساسی می‌باشد که قوانین بین المللی بشردوستانه آن‌ها را الزام آور دانسته است. 

وی اظهار داشت: همزمانی این تصمیم با ادامه توقیف نفت کش‌های حامل مشتقات نفتی توسط نیروهای متجاوز ائتلاف سوالاتی را درباره زمان و مسائل پشت آن ایجاد کرده است. 

القباطی گفت: کاهش حمایت سازمانهای بین المللی تحت حمایت سازمان ملل از بخش بهداشت در طول سال ۲۰۲۰ ضمن آشکار کردن عدم توانایی آن‌ها در پاسخ به نیازهای بشردوستانه بر مفید نبودن کمک‌های ارائه شده از سوی آن‌ها تاکید دارد و جستجو و جایگزین کردن مکانیسمهای کاربردی‌تر برای مقابله با بزرگترین فاجعه انسانی در سطح جهان را ضروری می کند. 

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به تأثیرات تصمیم خود بر زندگی بیماران و کسانی که مستحق مراقبت بهداشتی و درمانی هستند به ویژه مادران، نوزادان و کودکان توجه نمی‌کند، تصریح کرد: وزارت بهداشت یمن در حال  بررسی همکاری خود با این سازمان و بررسی گزینه‌های خود است زیرا امکان اعتماد به شریکی که مسئولیتهای خود را در شرایط بحرانی، رها می‌کند وجود ندارد. 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن، توقف فعالیت‌های نجات‌بخش به ویژه در بخش‌های اورژانس، زنان و زایمان، اتاق‌های عمل، مراقبت‌های ویژه، دستگاه اندیکاتور (ویژه نوزادان نارس) ، واحدهای دیالیز و همچنین توقف تجهیزات پزشکی و دستگاههای تولید اکسیژن را از جمله پیامدهای جلوگیری از ورود مشتقات نفتی بیان کرد.   

وی سازمان ملل و سازمان‌های بین المللی به ویژه بهداشت جهانی را مسئول پیامدهای این تصمیم دانست و تجدید نظر فوری در این تصمیم قبل از آنکه خیلی دیر شود را خواستار شد. 

پیشتر « طه المتوکل » وزیر بهداشت و جمعیت یمن شهریور امسال، بی توجهی سازمان‌های بین المللی به وضعیت وخیم بهداشتی و درمانی این کشور را متاثر از فشارهای نیروهای ائتلاف دانست.

وی در مراسم افتتاح کارگروه مشورتی بخش بهداشت و درمان این کشور با اعلام این مطلب افزود که تصمیم سازمان های بین‌المللی برای انصراف از حمایت از بخش بهداشت و درمان این کشور اساساً یک تصمیم سیاسی است که در سایه کمبود منابع دولتی و در نتیجه سیطره دشمن بر منابع و ثروت ما به وجود آمده است. 

وزیر بهداشت و جمعیت یمن تاکید کرد که تصمیم این سازمانها مبنی بر کناره گیری از حمایت از بخش بهداشت و درمان یمن متاثر از فشارهای اقتصادی اعمال شده توسط نیروهای ائتلاف است.  

وی هشدار داد که هزاران یمنی مبتلا به بیماری‌های مزمن بر اثر ادامه محاصره این کشور توسط نیروهای ائتلاف و کمبود داروهای حیاتی در معرض خطر مرگ قرار دارند.   

سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر بارها در خصوص وخامت اوضاع بهداشتی و پزشکی در یمن هشدار داده بود.

یمن بیش از ۶ سال است زیر آتش حملات ائتلاف سعودی قرار دارد و در طول این مدت، علاوه بر کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی، زیرساخت‌های مهم این کشور به ویژه زیرساخت‌های پزشکی و بهداشتی آن بشدت آسیب دیده و اکنون با شیوع کرونا و سایر بیماری‌ها، شرایط فاجعه‌باری پیش‌روی مردم یمن است.

محاصره و تداوم درگیری، موجب شده بیشتر یمنی‌ها محتاج کمک‌های انسانی باشند.

میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند.

با وجود تلاش‌های انصارالله یمن برای برقراری صلح اما ائتلاف سعودی همچنان اصرار دارد به حملات خود و نیز محاصره این کشور ادامه دهد.

نظر شما