شناسهٔ خبر: 45175626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

تامین هوای پاک در اصفهان نیازمند عزم جدی همه نهادهاست

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی این استان در خصوص تامین هوای پاک به عنوان یک وظیفه اداری باید عزم جدی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه به مناسبت ۲۹ دی روز هوای پاک در جمع خبرنگاران افزود: امسال تا روز ۲۶ دی چهار روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای سالم،  ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۲۶ روز هوای ناسالم برای عموم داشته‌ایم.
وی با اشاره به نقش مدیریت بحران در هماهنگی و نظارت بر بحران‌های طبیعی، ادامه داد: قانون وظایف هر دستگاه و وزارتخانه را در پیشگیری از بحران‌ها مشخص کرد و به عنوان مثال برای سیل وزارت نیرو با کنترل سدها و ایمن سازی با همکاری شهرداری‌ها، در خصوص زلزله وزارت راه و شهرسازی و در مخاطرات زیست محیطی، سازمان محیط زیست برنامه‌های خود را در خصوص هوای و خاک و آب پاک دنبال می‌کنند.
شیشه‌فروش با بیان اینکه همه نهادها طبق قانون "هوای پاک" موظف هستند در برابر آلاینده های ثابت و سیال مراقبت داشته باشند، افزود: قانون ۳۸ وظیفه اصلی را در این خصوص برای سازمان‌های مختلف مشخص کرد و نظارت، پیگیری و پایش آن توسط سازمان محیط زیست دنبال می‌شود.
وی اضافه کرد: در صورت خروج از شرایط عادی و در موارد خاص مدیریت بحران به منظور هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، برخی اقدامات کوتاه مدت را پیگیری می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های بلند مدت استان در خصوص پیشگیری از آلودگی هوا، اظهارکرد: استانداری اصفهان برای اولین بار در کشور ۲ مطالعه را با همکاری شهرداری اصفهان و دانشگاه صنعتی در خصوص منابع ثابت و سیار آلاینده و آلاینده‌های گازی و ذرات معلق انجام داد و نتایج آن مطالعات تحویل محیط زیست شد.
وی اضافه کرد: قرار است این مطالعات به راهبرد عملی تبدیل شود تا با جلوگیری از اتلاف وقت و بودجه، برنامه‌های  عملیاتی برای رفع آلاینده‌های اصلی که بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا دارند اجرایی شود.
شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: آلودگی هفته‌های قبل اصفهان به دلیل آن بود که توده‌ هوای سرد و سنگین که در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشت موجب وارونگی دما و ماندگاری آلاینده‌ها شد و این وضعیت حدود یک ماه ماندگاری داشت.
وی با اشاره به تصمیمات مدیریت بحران استان اصفهان در این خصوص تصریح کرد: مجموعه اقداماتی برای کاهش سطح تماس و حضور مردم در شهر و همچنین کاهش منابع آلاینده در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: هنوز محیط زیست گزارشی در خصوص مصرف مازوت ارائه نکرده است.
وی با اشاره به فعالیت ۴۲۳ واحد صنعتی آلاینده در استان اصفهان اظهارداشت: در این مدت این واحدها با ۶۰ درصد ظرفیت فعالیت کردند، محیط زیست در ۲هزار و ۱۵۷  پایش انجام داد که به تعطیلی ۵۲ واحد، تخریب ۱۴ واحد و  اخطار ۶۴۷ مورد واحد منجر شد و حتی بخش‌هایی چون کوره‌های اطراف اصفهان، برخی خودروهای سنگین مانند بونکرهای سیمان کار خود را تعطیل کردند.
شیشه‌فروش افزود: توزیع سوخت پاک و توزیع بنزین یورو چهار و نظارت بر آن، جلوگیری از فعالیت ناوگان حمل و نقل فرسوده، اعمال قانون در خصوص خودروهای دودزا، احداث کمربندهای اطراف شهر به‌منظور جلوگیری از حضور کامیون‌ها در شهر، پیگیری ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی در بستر الکترونیک و فضای مجازی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
وی با اشاره به برخی راهکارهای بلند مدت، اضافه کرد: طرح‌هایی چون بیابان زدایی و کاهش کانون‌های گرد و غبار، احیای تالاب گاوخوی و زاینده رود، نوسازی و حمل و نقل، تسریع خط ۲ مترو، برقی کردن موتور سیکلت‌ها، نوسازی و بهسازی کامیون‌های باری، توسعه سیستم‌های خورشیدی، گاز سوز کردن خودوروهای دولتی، مدیریت انرژی در دستگاه‌ها، پارک‌سوار شدن پایانه‌های مسافری و مدیریت هوشمند در طرح ترافیک اصفهان از اقدامات بلند مدتی است که استان در راستای کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: شرایط اقلیمی، کاهش بارندگی که گاهی کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در استان شاهد هستیم، وجود واحدهای تولیدی و صنعتی متعدد به گونه‌ای که ۷۰ درصد صنایع در هشت درصد مساحت استان مستقر هستند، وجود ۱۶ کانون گرد و غبار، خشکی زاینده رود از جمله دلایل وضعیت هوای استان اصفهان است‌.
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تاکید کرد: خواسته استان از مدیریت کشور و به ویژه سازمان محیط زیست باید نگاه جدی به استان از نظری اعتبارات و حمایت‌های لازم، احیای تالاب گاوخونی و زاینده رود و ارائه حق آبه و کشاورزی به منظور جلوگیری از فرونشست زمین و کاهش کانون‌های گردو غبار و تامین اعتبارات در خصوص افزایش ایستگاه‌های سنجش است.

روز هوای پاک در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.

در ایران بحران آلودگی هوا در تهران و شش شهر آلوده آن شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام نمایند.

نظر شما