شناسهٔ خبر: 45173647 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در برنامه «یه روز تازه» مطرح شد:

160 عنوان کتاب در خصوص شهید سلیمانی از سال گذشته چاپ شده است/ شهید سلیمانی یک شهید مردمی است/کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم دست‌نوشته‌های لطیف یک مرد جنگی است

مسئول بانک اطلاعات بنیاد مکتب حاج قاسم در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم زندگی‌نامه خود نوشت شهید سلیمانی است که در سال‌های آخر عمر با دست مجروح کتاب را نوشته‌اند. کتاب لطیفی را مشاهده می‌کنیم که یک مرد جنگی نوشته است. کتاب در دو بخش تایپی و دست‌نوشته منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، ناصر فروغی فر مسئول بانک اطلاعات بنیاد مکتب حاج قاسم گفت: پویش مردیم مرد میدان برای سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی طراحی شد که یک بخش تعاملی به نام روایت مرد میدان داشت. در نتیجه مردم آنچه را که از شهید سلمیانی در خاطره داشتند را فرستادند. استقبال خوب شد و این پویش ادامه‌دار است. ابعاد  مختلف شخصیت و زندگی شهیدی سلیمانی گسترده است. از معدود مسئولینی بود که خیلی از وقت خود را بین مردم گذراند. برای تهیه مایحتاج به شخصه به مغازه مراجعه می‌کرد. بر اساس گفته خانواده صبح‌های جمعه  برای خرید نان به نانوایی می‌رفت. در ایام فاطمیه شهید سلیمانی در منزل پدری خود در کرمان 5 ساعت پیش از آغاز مراسم حضور داشتند. این حضور اعلام عمومی می‌شد تا مردم برای بیان مطالبات خود مراجعه کنند. 

فروغی فر اظهار داشت: بخش زیادی از خاطرات و اتفاقات شهید سلیمانی بین اقشار مختلف هست و بدون همکاری مردم به آن‌ها دسترسی نخواهیم داشت. شهید سلیمانی یک شهید مردمی است. بخش زیادی از زندگی و خاطرات شهید سلیمانی بین مردم هست. عکس‌های متفاوت مردم با حاج قاسم و دست‌نوشته‌های که دارند، به دست ما رسیده است. همچنین شاهد تولید آثاری در خصوص سردار سلیمانی هستیم. مثلاً یک جوان دهه 70 بر روی دیواری طرح گرافیکی از شهید سلیمانی را کشیده است. همه این آثار برای ما ارزشمند است. 

وی افزود: به دنبال ایجاد بانک جامع اطلاعات از شهید سلیمانی هستیم. هدف از تشکیل این بانک اطلاعاتی اشتیاق مردم است. دیگر هدف نیاز پژوهشگران به اطلاعات دقیق از شهید سلیمانی است. بعضی از کتب چاپ‌شده از شهید سلیمانی جز پرفروش‌های بازار نشر بوده‌اند. 160 عنوان کتاب در خصوص شهید سلیمانی از سال گذشته تا امروز چاپ‌شده است. همه کتاب‌ها برای انتشارات حاج قاسم نیستند و توسط گروه‌های مختلف منتشر شده‌اند. تنها 3 عنوان کتاب را انتشارات حاج قاسم منتشر کرده است. 

مسئول بانک اطلاعات بنیاد مکتب حاج قاسم در ادامه گفت: این پویش تنها فضایی است که ما به صورت جدی با مردم ارتباط می‌گیریم. آثار و اسناد مردم برای ما ارزشمند است و اگر کسی خاطره، تصویر، دست‌نوشته، سندی از شهید سلیمانی دارد به سایت https://www.soleimany.ir/ مراجعه کند و در بخش مرد میدان این آثار را برای ما ارسال کند. بعداً همه آثار در اختیار مردم قرار خواهیم داد. چندین هزار تصویر، دست‌نوشته، خاطره و ... تا به این لحظه به دست ما رسیده است.  خیلی‌ها دلی آثار تولید کردند و یا آثار موجود را دسته بندی شده به ما ارسال کرده‌اند. از ماجرای سیل شیراز و خوزستان اطلاعات خوبی برای ما ارسال شده است. افرادی که با فضای مجازی در ارتباط نیستند، نیز می‌توانند از طریق تلفن گویای 91090031 به ما در ارتباط باشند. 

فروغی فر خاطرنشان کرد: در یکی از خاطرات پرستاری نقل می‌کند که به خانه مادر شهیدی می‌رفته که آن مادر شهید روز شهادت شهید سلیمانی گفته بود، این آقا چند بار به خانه‌اش رفته است و او را قسم داده است که برای شهادتش دعا کند اما مادر شهید گفته برای شهادت دعا نمی‌کنم. مادر شهید نسبت به شهید سلیمانی شناختی نداشته است. دفعه بعد سردار سلیمانی همسرش را برده است و درنهایت مادر شهید برایش دعا می‌کند. 

مسئول بانک اطلاعات بنیاد مکتب حاج قاسم تأکید کرد: عمده اطلاعات موجود مربوط به دورانی است که شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس و بعد از تحولات سوریه بوده‌اند. در دوران جوانی و نوجوانی خودشان کتابی نوشته‌اند. در دوران دفاع مقدس و سوریه هم اطلاعات خوبی داریم اما یک‌فاصله 15 سال است که اطلاعات ما ناقص هست. این پویش این اطلاعات را تکمیل می‌کند. 

فروغی فر در پایان گفت: کتاب  از چیزی نمی‌ترسیدم زندگی‌نامه خود نوشت شهید سلیمانی است که در سال‌های آخر عمر با دست مجروح کتاب را نوشته‌اند. کتاب لطیفی را مشاهده می‌کنیم که یک مرد جنگی نوشته است. کتاب در دو بخش تایپی و دست‌نوشته منتشر شده است. در نتیجه کتاب کاملاً مستند است. 

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما