شناسهٔ خبر: 45168487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موانع مرزی عراق و سوریه برای مقابله با تروریستها کامل می‌شود

بغداد – ایرنا- ستاد عملیات مشترک عراق امروز (دوشنبه) از آغاز تکمیل احداث موانع در مرز این کشور با سوریه برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عراقی، سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق امروز گفت: وزارتخانه های دفاع و منابع آبی و سازمان الحشد الشعبی شروع به تکمیل احداث موانع در مرز عراق و سوریه و حفر کانال و خاکریز برای محدود کردن نفوذ تروریست ها کرده اند.
وی افزود: این اقدام به دستور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق صورت می گیرد.
سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز یکشنبه از عملیات پیشدستانه نیروهای این کشور در مرز با سوریه و در سایه تحرکات تروریست ها در این منطقه خبر داده و گفته بود: نیروهای امنیتی با جدیت و پشتکار تلاش می کنند و از جانب فرمانده کل نیروهای مسلح دستوراتی برای ضرورت پیگیری و حفاظت از مرزها بویژه مرز با سوریه وجود دارد.
وی افزود: نیروهای امنیتی عملیات پیشدستانه خود را بر مناطق (مجاور) شمال شرقی سوریه متمرکز می کنند زیرا نیروهای ارتش سوریه در آنجا نیستند و این مناطق شاهد فعالیت بسیاری از گروهک های تروریستی است.
سرلشکر رسول گفت که عملیات ایمن سازی و کنترل مرزها به طور گسترده با کشور همسایه سوریه برای تعقیب برخی گروههای تروریستی و بقایای آنها در خاک عراق در جریان است.
وی همچنین از وجود تعدادی از عناصر تروریستی شکست خورده و پنهان شده خبر داد و گفت که عملیات پیشدستانه نیروهای امنیتی عراق در تعقیب آنها نتایج مثبتی به همراه داشته است.
پیش از این برخی کارشناسان امنیتی و سیاستمداران عراقی هشدار دادند که نیروهای آمریکایی نقشه ای برای تخلیه منطقه مرزی بین سوریه و عراق دارند تا بستر مناسب برای تروریست های داعشی فراهم شود.
عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر گروه تروریستی «داعش» را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.
نیروهای امنیتی عراق برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود این عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.
عده ای از تحلیلگران عراقی معتقدند که آمریکا خواهان خروج نیروهایش از عراق نیست و از اهرم بقایای گروه تروریستی داعش که دست پرورده خودش هست، برای توجیه ادامه حضورش در عراق بهره برداری می کند.
پارلمان عراق یک سال پیش در مصوبه ای بر لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی تاکید کرده است اما کارشناسان عراقی می گویند که آمریکا برای بقای بیشتر خود در عراق تلاش می کند که با حمایت از داعش و به چالش کشیدن اوضاع امنیتی عراق اینگونه القا کند که عراق به تنهایی قادر به تامین امنیت خود نیست و لذا نیاز به ادامه حضور نیروهای آمریکایی وجود دارد.
این درحالی است که فرماندهان و مسئولان مختلف عراقی با تاکید بر توانمندی نیروهای عراقی برای تامین امنیت این کشور تاکید کرده اند که عراق تنها در صورت خروج نیروهای آمریکایی و پایان دخالت های واشنگتن در امور داخلی عراق به ثبات خواهد رسید.

نظر شما