شناسهٔ خبر: 45168062 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ ۹۹

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه با ریزش ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد عقب‌نشینی کرد و به نیمه اول کانال ۱.۱ میلیون واحدی رسید. عمده این ریزش، تحت تاثیر کاهش قیمت سهام فولاد، فملی، فارس، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بود. امروز شاخص کل ۳.۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۷۸ درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد حجم مبنا به کمک نماد‌های کوچک بازار آمده. معاملات امروز به قدری بی‌رونق بود که صف‌های فروش بیشتر از کل معاملات روزانه ارزش داشتند

صاحب‌خبر -
فرارو- شاخص بورس باز هم ۳۰ هزار واحد ریخت. امروز چهارمین روز کاری پیاپی است که بازار در صف فروش قفل شده و شاهد ریزش بیش از ۳۰ هزار واحدی شاخص کل هستیم. امروز تا نیمه معاملات شاخص کل با کاهش ۳۲ هزار و ۹۴۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۵۳ هزار و ۷۶۳ واحد رسیده و با توجه به شرایط بازار و صف‌های فروش سنگین، احتمال ادامه‌دار بودن این روند تا پایان معاملات وجود دارد. تا اینجای کار شاخص کل بورس ۲.۷۸ درصد کاهش پیدا کرده، اما با توجه به حجم معاملات پایین در نماد‌های کوچک و پر نشدن حجم مبنا، شاخص هم‌وزن به کاهش ۱.۳۵ درصدی بسنده کرده است. امروز نماد‌های فولاد، فملی، فارس، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بیشترین تاثیر را بر ریزش شاخص بورس گذاشته‌اند.
 

روند نزولی در بیش از ۹۰ درصد نماد‌ها

به گزارش فرارو، امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه از مجموع ۳۱۶ نماد معامله شده بورسی، شاهد کاهش قیمت سهام در ۲۹۰ نماد هستیم و تنها ۲۶ نماد توانسته‌اند در برابر ریزش بازار مقاومت کنند. موردی که نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد نماد‌ها در مدار نزولی قرار دارند. همچنین در بازار فرابورس از مجموع ۲۲۸ نماد معامله شده، ارزش سهام ۱۹۳ نماد از دست رفته و تنها ۳۵ نماد صعودی هستند.
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه ۹۹
نقشه بازار در میانه معاملات روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
نقشه بازار خیال رنگ عوض کردن ندارد و هر روز صبح با همان لباس قرمزرنگ به استقبال سهامداران می‌آید. محصولات شمیایی امروز بیشترین آمار معاملات را شاهد هستند. در بینشان زاگرس و آریا در کنار چند نماد دیگر مثل شپدیس موفق به جمع‌آوری صف فروش شده‌اند، اما اغلب نماد‌های گروه مثل بوعلی، پترول، شگویا، تاپیکو و فارس اسیر صف فروش سنگین هستند. شرایط برای فلزات اساسی به سختی پیش می‌رود. فولاد و فملی بار دیگر در کنار دیگر نماد‌های فلزی پنج درصد ارزش خود را از دست دادند. تا جایی که امروز فملی برای یک ساعت متوقف شد، اما این توقف تغییری در روند آن ایجاد نکرد. فافزا در حال حاضر تنها نماد سبزرنگ در گروه فلزات اساسی است. خودرو و ساخت قطعات بر خلاف روز‌های گذشته مثل دیگر گروه‌های بازار دچار صف  فروش شده و در این گروه تنها خاهن و خپویش از ریزش بازار در امان مانده‌اند. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها وخارزم با صف خرید در بازار خون‌آلود، سهامدارانش را غافلگیر کرده است. معاملات وسپهر هم بدون تشکیل صف فروش با کاهش ۲.۵ درصدی نسبت به روز گذشته در جریان است. دیگر نماد‌های گروه اغلب تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. شرایط برای گروه سیمانی‌ها کاملا نسبت به دیگر گروه‌ها متفاوت است. سنیر، سقاین، ساروم و سدور از جمله نمادهای دارای صف خرید و سیتاريال سشرق، سپاها و چند نماد دیگر از جمله نمادهای صعودی در گروه سیمانی‌ها هستند که مجددا افزایش نرخ گرفته‌اند. امروز هولدینگ‌ها، فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها، استخراج کانه‌های فلزی، انبوه‌سازی‌ها، حمل و نقل، بیمه‌ها، عرضه برق و گاز، نهادهای مالی، مخابرات، کانی غیرفلزی و کاشی و سرامیک از جمله گروه‌های سراسرقرمزرنگ بازار هستند.
 

ارزش صف‌های فروش در آستانه ۱۰ هزار میلیارد تومان

بیش از هشتاد درصد نماد‌های بازار سرمایه امروز بیشتر از سه درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. تا جایی که ۷۴ درصد نماد‌ها که تعدادشان به ۴۵۳ نماد می‌رسد شاهد تشکیل صف فروش هستند و مجموع ارزش صف‌های فروش به رقمی حدود ۹ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. این رقم در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. در این بازار قرمزرنگ، شش درصد نماد‌ها یعنی ۳۶ نماد بازار سرمایه صف خرید دارند و ارزش صف آن‌ها حدود ۶۶۰ میلیارد تومان است.
 

سمگا؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

یک نماد از فرابورس در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش بازار سرمایه قرار گرفته است. امروز حدود دو هزار سهامدار گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ۶۸ میلیون سهام سمگا را به ارزش ۲۱۶ میلیارد تومان به فروش گذاشته و خریداری برای آن وجود ندارد. کاما با صف فروش ۱۵۳ میلیارد تومانی در مقام دوم و خبهمن با صف فروش ۱۴۷ میلیارد تومان در مقام سوم سنگین‌ترین صف‌های فروش بازار امروز قرار گرفته‌اند. وتجارت، فملی، شستا، کدما، خساپا، کرمان، گدنا و شتوکا در این رقابت نزدیک، از جمله دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین بازار هستند.
 

پارند؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید در بازار قرمزرنگ امروز در سلطه نماد‌هایی است که عرضه اولیه شده و روند صعودی آن‌ها هنوز متوقف نشده است. از جمله آن‌ها می‌توان به سپیدار با صف ۲۵۰ میلیاردی، رافزا، غگیلا، چخزر و شصدف اشاره کرد. صرف نظر از این نمادها، امروز پارند با صف ۴۵ میلیارد تومانی، ارزشمندترین صف خرید بازار را دارد. سنیر با صف ۲۶ میلیارد تومانی در مقام دوم و کمند با صف ۲۳ میلیارد تومانی در مقام سوم قرار دارند. سدور، وخارزم و چکاوه از دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.
 

ریزش ۳۷ هزار واحدی شاخص در روز بی‌رونق بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه با ریزش ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد عقب‌نشینی کرد و به نیمه اول کانال ۱.۱ میلیون واحدی رسید. عمده این ریزش، تحت تاثیر کاهش قیمت سهام فولاد، فملی، فارس، شستا، کگل، کچاد و تاپیکو بود. امروز شاخص کل ۳.۱۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۷۸ درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد حجم مبنا به کمک نماد‌های کوچک بازار آمده. معاملات امروز به قدری بی‌رونق بود که صف‌های فروش بیشتر از کل معاملات روزانه ارزش داشتند.
 
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز دوشنبه ۲۹ دی‌ ۹۹
نقشه بازار در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)
نقشه بازار در پایان معاملات تفاوت چندانی با ابتدا و میانه‌های بازار ندارد. تنها چند نماد سبزرنگ مثل چخزر روند صعودی را کنار گذاشتند و به رنگ دیگر نمادهای قرمز درآمدند. محصولات شیمیایی تا پایان معاملات جایگاه خود به عنوان برترین گروه از نظر ارزش معاملات را حفظ کردند. در این گروه خیلی از نمادها از جمله شپلی، شجم، بوعلی، آریا و شپدیس، بدون صف فروش شاهد معاملات روان بودند. در طرف مقابل فلزات اساسی نتوانستند در برابر فروشنده‌ها مقاومت کنند و تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست دادند. فافزا تنها نماد سبزرنگ در این گروه بود. سیمانی‌ها شرایط مطلوب خود را تا پایان معاملات حفظ کردند. در بینشان سنیر، سیتا، سشرق، سقاین، ساروم، سکرد، سپاها و سدور صعودی و سبهان، سخاش، سغرب، سیلام، سبجنو و سکرما دیگر نمادهای کوچک قرمزرنگ بودند. وخارزم به عنوان شگفتی‌ساز بازار امروز تا پایان معاملات در صف خرید باقی ماند. خودرویی‌ها، هولدینگ‌ها، فرآورده‌های نفتی، دارو، بیمه، بانک، کانه‌های فلزی، لیزینگ، محصولات فلزی، حمل و نقل، لاستیک، انبوه‌سازی، عرضه برق و گاز، مخابرات، زراعت، نهادهای مالی، ماشین‌آلات و کانی غیرفلزی از گروه‌های سراسر قرمزرنگ بازار امروز بودند.
 

ارزش معاملات روزانه، کمتر از ارزش صف‌های فروش

معامله‌گران بورس امروز تنها چهار میلیارد سهام و اوراق مالی را در قالب ۵۱۵ هزار معامله به ارزش چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان دادوستد کردند. در بازار فرابورس هم شاهد جابه‌جایی حدود ۹ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان پول بودیم، اما هفت هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به اوراق مرابحه دولتی بود. با این حساب می‌توان گفت امروز در فرابورس حدود دو هزار میلیارد تومان سهام خرید و فروش شده و نشان می‌دهد ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه تنها شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این رقم حتی از ارزش صف‌های فروش هم کمتر است! امروز ولپارس، وخارزم، سیتا، فولاد، شستا، آبادا و خودرو پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس و چخزر، وسپهر، سپیدار، پیزد، آریا، بگیلان و رافزا پراتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس بودند.
 

هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر از بورس خارج شد

بررسی تغییر مالکیت سهام در بازار امروز نشان می‌دهد سهامداران حقیقی مجددا دست به فروش سهام زدند و این بار هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان پول خود را از بازار سرمایه خارج کردند. عمده این خروج پول در ۳۰ دقیقه ابتدایی و ۳۰ دقیقه انتهایی بازار بود. شرکت‌های حقوقی امروز دست به حمایت و خرید سهام فولاد، شستا، بپاس، وسپهر، زاگرس، فملی، وهور، خودرو، شپنا و وبصادر زدند و در طرف مقابل سهام خود در سنیر، چخزر، وخارزم و وهنر را به سرمایه‌گذاران حقیقی فروختند.
 

نظر شما