شناسهٔ خبر: 45167882 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

ساخت ۳۷ ایستگاه پمپاژ در لرستان/ ١١ هزار هکتار آبی می‌شود

ابراهیم شریفی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۳۷ ایستگاه پمپاژ در حال ساخت داریم که با تکمیل آن‌ها حدود ١١ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبی می‌شود.

صاحب‌خبر -

اسفندیار حسنی مقدم در سومین جلسه کارگروه کمیته روستایی و عشایری ستاد برگزاری دهه فجر انقلاب اسلامی که با اشاره به اینکه کشاورزان سربازان وزارت اقتدار و امنیت غذایی کشور هستند، اظهار کرد: قبل از انقلاب تولید محصولات کشاورزی در لرستان ۴۵۰ هزار تن بوده، اما این میزان اکنون به سه میلیون تن یعنی شش برابر افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل تولید می‌شود و تنها ۱۵ درصد وارد می‌شود که در دنیا هم همه نیاز کشورها از داخل تأمین نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب میزان آبیاری تحت‌فشار عددی نبود اما اکنون ۵۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آبیاری تحت‌فشار بوده که ۳۰ هزار هکتار آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ما حتی یک هکتار گلخانه نداشتیم، عنوان کرد: اما اکنون ۶۴ هکتار گلخانه در استان وجود دارد و محصولات تولید شده آن مانند گوجه، خیار و فلفل دلمه‌ی صادر می‌شود.

وی به کشت گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی یکی از اولویت‌های ما است درحالی‌که قبل از انقلاب این موضوع اصلاً مورد توجه نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان دارویی ۳۳۰۰ هکتار است که بنا داریم طی ده سال این عدد را به ۱۸ هزار هکتار برسانیم و در صورت تحقق آن ۴۵ هزار شغل ایجاد می‌شود.

حسنی مقدم با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان در گذشته رقمی نبود، عنوان کرد: این رقم اکنون ۱.۷ دهم اسب بخار در هر هکتار است، در حال حاضر ۲۱ هزار تراکتور در اختیار بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار دارد، همین امسال ۵۰۰ دستگاه تراکتور نیز اضافه کرده‌ایم.

وی با اشاره به سیل ۹۸، ادامه داد: در جریان سیل ۹۸، ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان وارد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در این رابطه ۳۱ هزار پرونده تشکیل شد و ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزانی که متحمل خسارت شده بودند پرداخت شد، همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شد.

حسنی مقدم تصریح کرد: ۱۱۱ میلیارد تومان نیز برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی مانند ایستگاه پمپاژ، جاده بین مزارع و کانال‌های آب بر تخصیص داده شد، همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان جریمه دیرکرد سود وام را استمهال کردیم.

وی خاطرنشان کرد: همه این فعالیت‌ها به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محقق شده است و گرامیداشت یوم‌الله دهه مبارک فجر یک تکلیف شرعی، قانونی و اداری است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما