شناسهٔ خبر: 45166881 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دید افقی در گردنه "زمزیران" مهاباد به ۲۰ متر کاهش یافت

مهاباد- ایرنا- رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: بارش برف و مه صبحگاهی دید افقی را در گردنه "زمزیران" محور مهاباد به سردشت در جنوب آذربایجان غربی به ۲۰ متر کاهش داد.

صاحب‌خبر -

محسن خادمی روز ‌دوشنبه در گفت ‌و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش برف در این گردنه از نیمه شب گذشته آغاز شده و عوامل راهداری راهدارخانه "کله‌گاوی" برای تسهیل در تردد خودروها ۲۰ کیلومتر از این مسیر را نمک‌پاشی و برفروبی کرده اند.

وی اضافه کرد: به خاطر پدیده مه غلیظ در گردنه "قره‌بلاغ" در مسیر مهاباد - بوکان نیز دید افقی به ۵۰ متر کاهش پیدا کرده است که عوامل راهداری برای برفروبی و نمک‌پاشی این مسیر نیز در آماده‌باش قرار دارند.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد با بیان اینکه در دیگر مسیرهای این شهرستان نیز بارش باران و برف خفیف گزارش شده است افزود: با توجه به تداوم بارش‌ها بویژه در روزهای پایانی هفته جاری (چهارشنبه و پنجشنبه)  احتمال کولاک شدید در گردنه‌های این شهرستان وجود دارد که رانندگان قبل از تردد در مسیرهای کوهستانی سعی کنند با شماره تلفن گویای ۱۴۱ از وضعیت راه‌های این شهرستان باخبر شوند.

وی گفت: رانندگان باید با توجه به کاهش دید افقی و کاهش دما در محورهای مواصلاتی به‌ویژه در گردنه‌ها، از تردد غیرضروری خودداری کرده و قبل از سفر نسبت به بررسی عملکرد مناسب سیستم روشنایی، بخاری و سیستم ترمز خودرو خود اطمینان حاصل کنند.

خادمی با اشاره به راه‌اندازی یک راهدارخانه سیار در سه راهی "دارلک" درمحور مهاباد- ارومیه اظهار داشت: این راهدارخانه سیار به منظور برفروبی و نمک‌پاشی این مسیر که یکی از مسیرهای اصلی و پرترافیک این شهرستان است راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: این راهدارخانه سیار به پنج دستگاه ماشین‌آلات سنگین از جمله یک دستگاه کمپرسی نمک‌پاش و تیغه‌دار، یک دستگاه ایسوزوی نمک‌پاش و برف‌روب اتوماتیک و یک دستگاه گریدر و ۲ دستگاه نیمه سنگین تجهیز شده و هشت نفر عوامل راهداری در آن مستقر شدند. 

وی با اشاره به شروع طرح راهداری زمستانی از ششم آذر امسال در این شهرستان افزود: امسال با توجه بارش برف زودهنگام این طرح که قرار بود از ۱۵ آذر شروع شود از ششم آذر با مشارکت ۶۰ مامور راهداری و ۲۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین آغاز شد.

رییس اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای مهاباد گفت: امسال برای تسریع در عملیات راهداری و برف‌روبی در این شهرستان علاوه بر راهدارخانه مرکزی، راهدارخانه "کیتکه" (گردنه جواله‌ره‌شان) و "کله‌گاوی" ( گردنه زمزیران) در مسیر مهاباد - سردشت، "قره‌بلاغ" (مسیر مهاباد - بوکان) و ۲ راهداری سیار در گردنه "آفان" و گردنه "شیخان" این شهرستان نیز فعال است.

جاده مهاباد- سردشت به طول ۱۱۰ کیلومتر یکی از محورهای سخت‌گذر و کوهستانی اذربایجان‌غربی به شمار می‌رود و ۲ گردنه برف‌گیر "جواله‌ره‌شان" و "زمزیران" در این مسیر قرار دارند.

مهاباد دارای بیش از ۸۴۰ کیلومتر راه شامل ۲۳۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۶۱۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و شوسه است.

نظر شما