شناسهٔ خبر: 45165812 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

فرآیند اسباب‌کشی رئیس جمهوری شکست خورده از کاخ سفید آغاز شده است

پاکسازی واشنگتن از آثار ترامپ

صاحب‌خبر -

علی ودایع

کامیون‌ها برای انتقال وسایل رئیس جمهوری شکست خورده آمریکا، در کاخ سفید صف کشیده‌اند. «دونالد ترامپ» که کمتر از چهار روز دیگر کاخ سفید را ترک مي‌کند قصد دارد در ویلای مجلل خود در مارالاگوی ایالت فلوریدا مستقر شود. مابقی فامیل‌های ترامپ به ویژه «جارد کوشنر» هم راهی ویلای پدرزنش خواهد شد. ویلای ترامپ در نزدیکی ساحل پالم بیچ است و برخی از همسایگان او بارها سعی کرده‌اند تا ترامپ را از اقامت دائم در این ویلا بازدارند. براساس گزارش منتشر شده از سوی «واشنگتن‌پست»، گروهی از ساکنان «پالم بیچ» فلوریدا که  ازهمسایگان باشگاه تفریحی ترامژ به شمار می‌آیند با طرح شکایت از مقامات شهر خواسته‌اند تا مانع انتقال دائمی ترامپ به این ملک و منطقه شوند. آنها به توافقی که حدود 30 سال پیش برای ممانعت از اقامت دائمی در این ملک صورت گرفته؛ اشاره می‌کنند. اتفاق جالب اینجاست که طبق قرارداد، خانواده ترامپ بیش از یک هفته نمي‌توانند در این ویلا حضور داشته باشند؛ اگر دادگاه به نفع ساکنان محلی حکم صادر کند، آنها از این محل هم باید کوچ کنند.  همزمان با اسباب کشی ترامپ، گفته مي‌شود «جوبایدن» و همسرش، جیل، در خانه تاریخی بلر در نزدیکی کاخ سفید مستقر شده اند تا آماده اسباب کشی به مقر ریاست جمهوری در چهار سال آینده باشند. مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایالات متحده ۲۰ ژانویه برگزار مي‌شود. برخی گمانه زنی‌ها نشان مي‌دهد دستیاران دونالد ترامپ پیش از این تاریخ در خانه او در فلوریدا مستقر خواهندشد. ترامپ گفته است که در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد. در این میان، قرار است همزمان با رفتن ترامپ، از بالا تا پایین کاخ سفید شسته و ضدعفونی شود. قراردادهای دولتی و دستور خریدهایی که شبکه بررسی کرده هزینه ضد عفونی بیشتر به حدود نیم میلیون دلار می‌رسد. روند ضدعفونی با موارد قبلی فرق دارد چون قبلا مستخدمان کاخ سفید این کار را می‌کردند اما بعد از ابتلای ترامپ و بیش از ۴۰ کارمند نزدیک به او به ویروس کرونا این فرایند تغییر کرده است.
تاریخی‌ترین سقوط ترامپ
درشرایطی که همه چشم انتظار مراسم تحلیف چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا هستند، ترامپ شدیدترین کاهش محبوبیت در جامعه آمریکا را تجربه مي‌کند. به نوشته مجله The Week، بر اساس جدیدترین نظرسنجی از سوی موسسه تحقیقاتی پیو، میزان رضایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به ۲۹ درصد رسید که پایین‌ترین میزان در این نظرسنجی و ۹ درصد افت از اوت ۲۰۲۰ است. همچنین این موسسه اعلام کرده که بیشترین میزان کاهش در میان جمهوری خواهان و افراد متمایل به جمهوری خواهان است به طوریکه تنها ۶۰ درصد از عملکرد ترامپ رضایت داشتند در حالیکه این میزان در اوت سال گذشته میلادی ۷۷ درصد بود. این موسسه همچنین مشخص کرد که رای دهندگان به ترامپ به شدت از عملکرد پس از انتخابات وی ناراضی و به آن منتقد هستند به طوریکه حامیانش که عملکرد او را ضعیف توصیف می‌کنند ظرف دو ماه گذشته دو برابر شده و از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است.
نشریه ساندی مي‌نویسد که از نظر میلیون‌ها آمریکایی،جو بایدن تنها یک ماموریت دارد- حذف دونالد ترامپ از کاخ سفید – و او این ماموریت را زمان ناهار در روز چهارشنبه تکمیل خواهد کرد. بخش عمده کشور آمریکا همچنان که دونالد ترامپ دو بار استیضاح شده واشنگتن را ترک کرده تا منتظر حکم سنا در خصوص جرایم و تخلفات سطح بالایش و تصمیم این مجلس برای اجازه دادن به او به منظور نامزدی برای سمتهای دولتی باشد، نفس راحتی خواهند کشید.
مي‌توان گفت در انعکاس خبر شست و شو همراه با ضدعفونی کردن کاخ سفید، یک هوشمندی ویژه وجود دارد. هیچ اثری از ترامپ نباید در واشنگتن باقی بماند.
مصیبت حزب جمهوری‌خواه
در سیستم حکومت ایالات متحده و جامعه نخبگان آمریکا، این اتفاق نظر وجود دارد که باید از ترامپ و حامیانش با عنوان «تروریست‌های داخلی» باید عبور کرد.  سناتور جمهوری‌خواه رند پل هشدر داد، یک سوم از رای دهندگان جمهوری‌خواه در صورتی که سناتورهای این حزب در فرآیند استیضاح «دونالد ترامپ» رای به محکومیت او بدهند این حزب را ترک خواهند کرد.
به گزارش پایگاه نشنال ریویو، سخنان سناتور رند پل، در مصاحبه با یک برنامه فاکس نیوز  بروز اختلاف فزاینده میان جمهوری‌خواهان مخالف و موافق با استیضاح دونالد ترامپ در کنگره در پی اغتشاشات ششم ژانویه در ساختمان این کنگره را نشان مي‌دهد.
«میچ مک کانل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا بر اساس گزارش‌ها امیدوار است که نمایندگان این حزب از فرصت این استیضاح برای تصفیه ترامپ از آن استفاده کنند هر چند که او نیازمند حمایت دست کم ۱۶ سناتور جمهوری‌خواه دیگر از رای دادن به محکومیت ترامپ است.
طیفی از جمهوری‌خواهان معتقدند که نباید ترامپ حذف شود اما مساله اینجاست که هرکسی که با رئیس جمهوری شکست خورده  رفاقتی داشته باشد، باید از واشنگتن برود. 
نیویورک تایمز تاکید مي‌کند که رهبران حزب جمهوری‌خواه در تلاش برای دفع تسلط او بر این حزب در انتخابات آینده هستند اما نیروهای حامی ترامپ به دنبال مجازات قانونگذاران و فرمانداران جمهوری‌خواهی که از او جدا شدند هستند. این درگیری داخلی سخت اختلافات عمیقی که ترامپ در حزب جمهوری‌خواه ایجاد کرده را برجسته و در عین حال تضمین مي‌کند که کمپین انتخاباتی بعدی آزمونی محوری برای مسیر حرکت حزب خواهد بود در حالی که دورنمای نزاع‌هایی در ماه‌های آینده در حال نمایان شدن است.
این اختلافات تا کنون در چند ایالت کلیدی محل رقابت بعد از تحریک اوباش برای حمله به کنگره در شش ژانویه توسط ترامپ در حال تشدید شدن است. این شامل ایالت آریزونا می‌شود؛ ایالتی که در آن فعالان حامی ترامپ به دنبال مخالفت شدید با فرماندار جمهوریخواهی که از نظر آنها به اندازه کافی به رئیس جمهور آمریکا وفادار نبوده هستند. و همچنین این شامل ایالت جورجیا مي‌شود؛ ایالتی که در آن یک گروه راست تندرو می‌خواهد فرماندار فعلی را در انتخابات مقدماتی شکست دهد.
در واشنگتن جمهوری‌خواهان به طور خاص نگران تعداد معدودی از نمایندگان راست افراطی مجلس نمایندگان هستند که ممکن است نامزد کرسی‌های سنا در ایالت‌های محل رقابت شده و به طور بالقوه وجهه حزب را در برخی از مهمترین حوزه‌های آمریکا به لحاظ سیاسی لکه دار کنند. به نوشته نیویورک تایمز نزدیکان سیاسی مک کانل یک کمپین گسترده را در نظر دارند تا جلوی پیروزی چنین کاندیداهایی در رقابتهای مقدماتی در ایالتهای مهم را بگیرند. منهای همه آنچه که گفته شد ؛ نکته اینجاست با رفتن کامیون‌ها، تا آخر هفته هیچ اثری از ترامپ در کاخ سفید باقی نخواهد ماند. گویی هرگز ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نبوده است. گفته مي‌شود آثار ترامپیسم در واشنگتن باقی خواهد ماند اما حکومت ایالات متحده و پلیس فدرال FBI بلایی سر رفقای ترامپ مي‌آورد که دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشند.  

نظر شما