شناسهٔ خبر: 45164599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

نشست هم‌اندیشی مدیران و فعالان حوزه فرهنگ چهارمحال و بختیاری برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری  حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی به چهارمحال‌وبختیاری به منظور برگزاری مراسمات ایام فاطمیه نشستی با عنوان «هم‌اندیشی مدیران و فعالان حوزه فرهنگ استان» با حضور نماینده ولی فقیه و مدیران و سکان‌داران فرهنگ استان برگزار شد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران، پیگیری و تکمیل طرح‌های کلیدی را از مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم برشمرد و گفت: در همین راستا کمیسیون فرهنگی طرح جمعیت و تعالی خانواده را تهیه کرده است که مورد تصویب کلی مجلس قرار گرفته و در شرف ارسال به شورای نگهبان است.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نشست با مدیران و فعالان فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری که در دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، اظهار داشت: همچنین مجلس در پی آن است که برای فرهنگ، سرانه در نظر بگیرد.

وی با اشاره به نقش محوری فرهنگ در مناسبات مختلف کشور ، از نبود امکانات و نیروهای متناسب با مطالبات موجود گلایه کرد و افزود: این مشکل در مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و هم اینک در این کمیسیون مشکل مبنایی وجود دارد و نمایندگان کمی در این کمیسیون عضو شوند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که مطالبات فرهنگی بسیار است و برای تحقق آن باید امکانات و نیروهای بیشتری در اختیار داشت اما نمایندگان مجلس کمتر تمایل برای عضویت در کمیسیون فرهنگی دارند و تنها ۱۴ نماینده در مجلس یازدهم به عضویت این کمیسیون درآمده است.

به گفته آقاتهرانی، کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ۱۴ عضو دارد که این اعضا با تمام تلاش و به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند اما به سبب تعداد محدود بی‌شک نمی‌توان به همه امور فرهنگی و مطالبات این حوزه پاسخ داد و از این رو دست یاری به سوی نهادهای دلسوز و انقلابی دراز کرده و از آنها در این حوزه کمک می‌طلبیم.

وی با بیان اینکه فرهنگسازی کار آسانی نیست، افزود: با شکل‌گیری و ترویج سبک زندگی اسلامی، می‌توان فرهنگ مورد نظر دینی را در جامعه پیاده کرد.

آقاتهرانی با بیان اینکه رشد بودجه فرهنگی کشور در مقایسه با رشد بودجه، ناچیز است، اظهار داشت: در حالی که بودجه کل ۴۵ درصد رشد داشته است اما این رشد در بودجه فرهنگی ۲۵ درصد بوده است

ابراهیم شریفی در ادامه این نشست گفت: امروز حوزه فرهنگ بیش از هر زمان دیگری مظلوم است و استان‌هایی مثل استان چهارمحال‌ و بختیاری با اینکه از نظر شور و شعور انقلابی، سطح فرهنگ و مهمان نوازی و استعدادهای فراوان از نقاط خوب کشور هستند اما متاسفانه از نظر اعتبارات مالی هنوز به درجه بالایی نرسیده‌اند و نگاه تبعیض‌آمیزی به این استان می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: استعداد و کارهای فرهنگی در این استان بسیار است اما نگاه عدالت محوری وجود ندارد که از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس انتظار می‌رود به فرهنگ با یک اولویت نگاه شود متاسفانه فرهنگ امروز ازاولویت عقب رفت داشته و اگر بگوییم فرهنگ امروز اولویت بیستم است گزاف نیست.

وی افزود: متاسفانه به همه‌ استان‌هایی که به عنوان درجه سه معرفی می‌شوند در پرداخت بودجه بی‌عدالتی می‌شود لذا درخواست داریم تا به  فرهنگ و هنر، رسانه و مباحث مربوط به مسائل مذهبی و دینی توجه ویژه شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد احمدی، در این جلسه با بیان اینکه اهمیت مسئله فرهنگ، فرهنگ‌سازی نشده گفت: این امر نشان دهنده مظلومیت فرهنگ است که سال‌های اخیر در این حیطه بسیار ضعف داشته‌ایم، لذا اهمیت، اولویت و ضرورت فرهنگ  باید با هدف تبدیل به مطالبه عمومی همگانی تبین شود.

رئیس حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ باید به یک مطالبه و فرهنگ عمومی تبدیل شود، افزود: کشور نیازمند یک نظارت جدی در مقوله فرهنگ است و قوانین خوبی در حوزه فرهنگ مصوب شده‌ اما تاکنون اجرا نشدند که باید نظارت باشد تا این مصوبات اجرا شوند و این ظرفیت مجلس است که به فرهنگ جایگاه خاصی دهد.

وی افزود: وقتی از فرهنگ صحبت می‌کنیم یعنی چارچوب کار باید فرهنگ دینی داشته باشد اگر این فرهنگ تعریف شود و قوانین به این سمت حرکت کند همه‌ مشکلات حل خواهد شد چرا که بیشتر شکست‌ها در حوزه‌های دیگر هم به علت ضعف در فرهنگ است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن امیری در ادامه  این جلسه گفت: مسئله فرهنگ بخاطر کم‌بود بودجه با مشکلاتی روبه‌رو شده است که تنها راه برون رفت آن ایجاد درآمد پایدار می‌باشد که وقف نمونه‌ای از این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به افزایش قیمت‌ مصالح و از طرفی ثابت ماندن و یا کاهش بودجه فرهنگی تصریح کرد: با کل بودجه‌ای که سال گذشته به مسجدسازی به این استان اختصاص داده شد در سال جاری امکان ساخت یک مسجد وجود ندارد لذا متصل کردن کارهای فرهنگی به وقف امری برای حل کردن مشکلات است.

امیری با بیان اینکه متاسفانه هنوز بعد از 40 سال نتوانستیم بسیاری از موقوفات وقف را بازگردانیم، اظهار کرد: نقش وقف در اقتصاد کشور بسیار مهم و اثرگذار است که متاسفانه از آن غفلت شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه قانون حمایت از خادمین مساجد نیز در این دولت ضعیف شده است، گفت: مؤسسات خیریه فرصت و تهدیدی است که بی‌سروسامانی جدی در این موضوع وجود دارد و متاسفانه قانون اصلی و محکمی برای موسسات وضع نشده است که ممکن است در آینده خطرناک باشد

احمد راستینه هفشجانی نیز دراین نشست اظهار داشت: سیاست‌ورزی خردمندانه را باید با فرهنگسازی در کشور حاکم کنیم و برای ارتقای دانش سیاسی مردم باید کارهای عمیق فرهنگی انجام گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد نیز به شدت نیازمند فرهنگسازی هستیم و جبهه فرهنگی انقلاب رسالت مهمی برعهده دارد تا بتواند مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را به خوبی نهادینه کند.

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ بالای بیکاری این استان، یکی از مهمترین دلایل آن را نبود فرهنگ کارآفرینی دانست و گفت: چهارمحال و بختیاری استان غنی از نظر منابع خدادادی است اما رتبه نخست بیکاری را در کشور دارد چرا که هنوز فرهنگ کارآفرینی در این استان نهادینه نشده است.

راستینه از دیگر چالش‌ها نبود فرهنگسازی مناسب در کشور را در حوزه ورزش و تحرک بدنی دانست و افزود: سال گذشته ۳۸۴ هزار فوتی در کشور به ثبت رسید که ۳۱۱ هزار نفر آن به دلیل بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست دادند که بخش مهمی از آن  به تحرک بدنی و ورزش برمی‌گردد.

وی با تاکید بر حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور و استان، خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر انقلاب از شیوع کرونا آسیب شدیدی دید و باید برای کمک به وضعیت این قشر بیش از پیش توجه شود.

در این نشست برخی از فعالان فرهنگی استان به بیان مطالبات، انتقادات و نیازمندی های حوزه فرهنگ پرداختند.

نشست مدیران و فعالان حوزه فرهنگ چهارمحال و بختیاری

نظر شما