شناسهٔ خبر: 45162603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سازمان انرژی اتمی در پاسخ به بیانیه تروئیکای اروپا:

تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز است

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی/ بعد از آنکه فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای از آغاز تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران ابراز نگرانی کردند، سازمان انرژی اتمی ایران هم پاسخ داد که تولید اورانیوم فلزی دارای مصارف صلح‌آمیز است و پیشتر هم با اطلاع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام به این کار کرده است. مقام‌های ایرانی چند روز پیش اعلام کردند که پروسه تولید اورانیوم فلزی را به‌منظور ارتقای سطح سوخت هسته‌ای در تأسیسات هسته‌ای اصفهان شروع کرده‌اند. به‌گزارش ایسنا، تروئیکای اروپایی هم در واکنش به این اقدام مدعی شده‌اند که ایران هیچ استفاده غیرنظامی موثقی از اورانیوم فلزی ندارد و تولید اورانیوم فلزی به‌صورت بالقوه دلالت‌های نظامی جدی دارد. بنا به اعلام این سه کشور، ایران بر اساس برجام متعهد شد که به مدت ۱۵ سال در زمینه تولید اورانیوم فلزی یا انجام تحقیق و توسعه درباره متالورژی (فلزشناسی) اورانیوم فعالیت نکند. سه کشور اروپایی در همین چارچوب خواستار توقف اقدام ایران به تولید اورانیوم فلزی و بازگشت به تعهدات برجامی خود شده‌اند. پیشتر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به کشورهای عضو این سازمان درباره تحولات اخیر مربوط به برنامه‌های ایران برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی به‌عنوان بخشی از هدف اعلامی جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، اطلاع‌رسانی کرده بود.
کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس هم از آغاز فعالیت تحقیق و توسعه طراحی سوخت جدید راکتور تهران خبر داده و درباره تولید اورانیوم فلزی گفته بود که این فعالیت در سه مرحله انجام می‌شود و در مرحله اول، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود. به گفته او تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کرده‌اند. سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به تروئیکای اروپایی، اعلام کرده که موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن موظف کرده است از موضوع تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران کاملاً متفاوت است.
این بیانیه با بیان اینکه این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه نکرده، آورده است: برنامه تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) همانگونه که در گزارش اخیر آژانس نیز آمده است نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده است و در طول این مدت نیز در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و نهایتاً اطلاعات پرسشنامه طراحی (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمناً یادآوری می‌کند که در اوایل دهه ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه در رابطه با تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود. این بیانیه می‌افزاید: توضیح اینکه در فرآیند تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته (سیلیساید) تولید می‌شود. در حقیقت به‌ گفته مقام‌های سازمان انرژی اتمی اقدام به تولید اورانیوم فلزی سال‌ها پیش هم با هدف مصارف غیرهسته‌ای انجام شده و ازسرگیری تولید آن جای نگرانی ندارد.
 ظریف: برجام به خاطر ایران زنده است و نه سه کشور اروپایی
محمدجواد ظریف در توییتی به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی عضو برجام و همچنین سخنان وزیر خارجه فرانسه واکنش نشان داد.  وزیر خارجه ایران در این توییت نوشت: رهبران سه کشور اروپایی-که برای انجام تعهدات خود تحت برجام به امضای مقامات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (از سازمان‌های تحت نظارت وزارت خزانه‌داری امریکا)نیاز دارند-هیچ کاری برای حفظ برجام انجام نداده‌اند. او در ادامه نوشت: ابتکار از آغاز مرده امانوئل مکرون یا خودداری انگلیس از پرداخت بدهی مقرر در حکم دادگاه را به یاد دارید؟ ظریف سپس با مورد خطاب قرار دادن وزیر خارجه فرانسه نوشت: برجام به خاطر ایران زنده است و نه سه کشور اروپایی. وی در ادامه نوشت: همکار محترم: شما دوران کاری‌ات در کابینه را با فروش جنگ‌افزار به جنایتکاران جنگی سعودی آغاز کردی. از بیان حرف‌های پوچ و مهمل در مورد ایران دست بردار. وزیر خارجه کشورمان افزود: یادآوری واقعیت: این شما هستید که منطقه ما را بی‌ثبات می‌کنید؛ از حفاظت جنایتکارانی که منتقدان خود را با اره تکه تکه می‌کنند و از جنگ‌افزارهای ساخت شما برای سلاخی کودکان در یمن استفاده می‌کنند دست بردارید.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش با کافی ندانستن احیای برجام، خواستار انجام مذاکراتی در خصوص فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران شد. وی با اشاره به گام‌های هسته‌ای اخیر ایران گفت: «ایران در حال کار برای تقویت توانمندی‌های هسته‌ای خود است».
لودریان سپس مدعی شد: «احیای توافق هسته‌ای کافی نیست. لازم است گفت‌وگوهای سختی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم».

برچسب‌ها:

نظر شما