شناسهٔ خبر: 45161742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رزمایش نظامی ایران هر آنچه پیام اقتدار ملت ایران بود را به غرب فهماند:

اروپا به جای ادعاهای کاذب به تعهداتش عمل کند

صاحب‌خبر -

ناظران سیاسی بر این باورند؛ زمان، کیفیت وجغرافیای گسترده رزمایش موشکی و پهبادی پیامبر اعظم ص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آن از فناوری های راهبردی نوین و خیره کننده رونمایی شد پیامی کوبنده و فراتر از عرصه نظامی به طرف های مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای به خصوص تروریست های آمریکایی است و البته وزیرخارجه فرانسه که مدعی مذاکره برای توان موشکی ایران شده است باید بداند ابتدا اینکه توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران قابل مذاکره نیست و اینکه باید به تعهدات برجامی بازگردند چرا که تهران به همه تعهدات خود عمل کرده است.
کشورهای اروپایی بدانند موضوع اصلی ایران لغو تحریم های ملت ایران است؛ اروپا به جای تاکید بر مذاکره روی توان موشکی ایران به دنبال اجرای برجام باشند، رزمایش نظامی اخیر جمهوری اسلامی ایران پیام قاطعانه ای بود و به نظر می رسد آنچه را که باید دریافت می کنند کردند و قید هرگونه مذاکره درباره هر موضوع دیگری را نیز بزنند.
به تازگی وزیر امورخارجه فرانسه در گزافه گویی جدید خود علیه کشورمان، مدعی شد که ایران در حال ایجاد ظرفیت تسلیحات هسته ای خود است و خواستار بازگشت تهران و واشنگتن به برجام شد.
ژان ایو لودریان با تاکید بر اینکه "این رویکرد باید متوقف شود" بدون ارایه مدرک و اساسی مدعی شد: از نظر من ایران به وضوح در حال ساخت ظرفیت تسلیحات هسته ای است. وی که تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده است تاکید کرد که تهران و واشنگتن می بایست به توافق هسته ای بازگردند.
لودریان در ادامه گزافه گویی های خود گفت: حتی اگر هر دو طرف به این توافق برگردند، کافی نخواهد بود. لازم است که گفتوگوهای سختی درباره فعالیتهای منطقهای و موشکی بالستیک ایران داشته باشیم.
این در حالی است که ایران همواره و بارها تاکید کرده است که به هیچ عنوان به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای نیست و فعالیت های هسته ای اش صرفا صلح آمیز بوده و مطابق با قوانین بین المللی است.
اما در ادامه این گزافه گویی های طرف های اروپایی برجام ، آلمان، انگلیس و فرانسه در پی اعلام آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای طراحی اورانیوم فلزی که به عنوان سوخت جدید رآکتور تحقیقاتی تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، روز شنبه در بیانیه ای نسبت به آغاز این فعالیت ها ابراز نگرانی کردند.
در این بیانیه مداخله جوبانه ادعا شده است: ایران هیچ کاربرد غیرنظامی معتبری برای اورانیوم فلزی ندارد. تولید اورانیوم فلزی به طور بالقوه پیامدهای سنگین نظامی دارد. ایران تحت توافق هسته ای متعهد شده است که اقدام به اورانیوم فلزی تولید نکند یا به مدت ۱۵ سال فعالیت تحقیق توسعه روی به کارگیری اورانیوم فلزی نداشته باشد. این سه کشور اروپایی افزودند: قویا از ایران می خواهیم این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ توافق جدیت دارد، بدون تاخیر بیشتر به پایبندی به توافق هسته ای بازگردد.
درخواست تروئیکای اروپا در حالی حالی مطرح شده است که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین قصور کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان ذیل این توافق، اقدام به برداشتن گامهایی برای کاهش تعهدات هسته ای اش نمود و همواره اعلام کرده که در صورت بازگشت طرفهای برجام به اجرای کامل تعهداتشان این اقدامات قابل بازگشت هستند. ضمن این که اقدام ایران در این راستا به اطلاع آژانس رسانده شده است.
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمانهای بین المللی در وین روز چهارشنبه با اعلام خبر آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، خاطر نشان کرد: برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند. آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که ایران فعالیت تحقیق و توسعه در زمینه طراحی اورانیوم فلزی را برای یک رآکتور تحقیقاتی آغاز کرده است.

رزمایش گسترده موشکی ایران، پیامی به آمریکا و اسرائیل است
روزنامه جروزالمپست در یادداشتی به بررسی رزمایش گسترده موشکی پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخته و نوشت این رزمایش حامل پیام صریحی به آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.
در ابتدای این یادداشت با اشاره به انتقام سپاه از ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس توسط نظامیان تروریست آمریکایی، آمده است: این رزمایش یک سال بعد از شلیک موشکهای بالستیک توسط ایران به نیروهای آمریکایی در عراق انجام میشود.
جروزالمپست نوشت: رزمایش موشکی گسترده ایران که در آن موشکهای دوربرد، پهپاد و دیگر تسلیحات به نمایش گذاشته شده، در حال انجام شدن در ابتدای هفته جاری است و به عنوان پیامی برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، آمریکا و اسرائیل عمل میکند.
این روزنامه به توضیح بخشی از اقدامات انجام شده در این رزمایش پرداخت: ایران از پهپادها برای حمله به یک سامانه پدافند موشکی استفاده کرد وسپس بارانی از موشکهای بالستیک ذوالفقار، زلزال و دزفول شلیک کرد. پهپادها به منظور خنثی کردن پدافندهای هوایی برای موشکهای در حال نزدیک شدن استفاده شدند.
در ادامه این یادداشت آمده است: گزارشها حاکی از آن است که برخی از این پهپادها دارای بُرد دو هزار کیلومتری هستند و این بدان معناست که میتوانند به اسرائیل برسند. موشکها هم بُرد کافی برای هدف قرار دادن احتمالی اسرائیل را دارند. آنها همچنین میتواند کشتیهای آمریکایی یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را هدف قرار دهند.
جروزالمپست با اذعان به دقت نقطهزنی موشکهای بالستیک سپاه، تصریح کرد: تصاویر دریافتی از ایران نشاندهنده دقت و نقطهزنی موشکهای ایران بود... ایران میخواهد نشان دهد که یک ابرقدرت موشکی است.
این روزنامه در پایان نوشت که ایران در حال نشان دادن تسلیحاتی است که طی سالهای اخیر و در زمان ریاستجمهوری دونالد ترامپ ساخته و دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن را به نوعی با یک عمل انجام شده موشکی عظیم مواجه میکند.

کشورهای اروپایی نشان دادند کاملا بی اراده هستند
یک کارشناس مسائل بینالملل برجام را سند عهدشکنی غربیها توصیف کرد و گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد درحالیکه غرب هیچ کدام از تعهدات خود را انجام نداد. ابوالفضل ظهره وند در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه مسئله برجام یک ماجرای ویژه و در سطح ملی است، به تسنیم گفت: بیش از پنج سال است که از امضای این معاهده می گذرد و در این مدت فراز و نشیب های بسیار زیادی داشت و البته مسیری که تاکنون طی کرده، نزولی بوده است. در واقع وقتی بحث از برجام می شود، همه اذعان دارند یک موجود بی جانی شده است که جسم آن روی دوش کشورهای چهار به علاوه یک است.
وی با بیان اینکه ایران آنچه نباید انجام می داد را در برجام متعهد شد که انجام دهد، اظهار کرد: ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرد در حالی که غربی ها هیچ کدام از تعهدات خود را انجام ندادند و به همین جهت امروز جمهوری اسلامی ایران در یک موضع مطالبه گرانه قرار دارد. بایسته است ایران در موضع خود پافشاری کند و مطالبات زمین مانده از سوی کشورهای غربی را طلب کند.
این کارشناس مسائل بینالملل با رد موضع برخی از کارشناسان که ایران باید از برجام خارج شود، بیان کرد: برجام در حقیقت یک چک برگشتی است که ایران باید آن را نقد کند و کسی چک برگشتی را پاره نمی کند.
وی برجام را سند عهدشکنی غربی ها توصیف کرد و افزود: فضای بینالملل یک فضای پوزیتیویستیک است و اگر قرار است مبحثی در فضای بینالملل توسط دولتی مطرح شود، باید مستند و قانون مند صورت بگیرد و بدون تردید هیچ مستندی بهتر از برجام برای ایران وجود ندارد.
این دیپلمات با سابقه کشور با بیان اینکه برجام از منظر منطق سیاست های کلی نظام که توسط رهبر انقلاب ترسیم شده بودند، باید باعث لغو تحریم ها می شدند، عنوان کرد: متاسفانه تحریم ها لغو نشد و آنچه اتفاق افتاد نیم بند بود. درست است که برجام بین ایران و چند کشور گفت وگو شد اما واقعیت این بود که ایران و آمریکا این مهم را امضا کردند اما برجام در نهایت حتی به امضای رئیس جمهور وقت یعنی اوباما نیز نرسید.
وی با تصریح بر اینکه کشورهای اروپایی در موضوع برجام نشان دادند کاملا بی اراده و فشل هستند، گفت: این کشورها قادر نیستند در صورت خروج آمریکا، کاری از پیش ببرند و اساسا هیچ اراده و توانایی ندارند.
ظهره وند با اشاره به دفاع اتحادیه اروپا از برجام، اظهار کرد: اروپا برجام را به عنوان یک دستاورد در سیاست خارجی اروپا ارائه می کند و به همین جهت اصرار دارد که برجام حفظ شود حتی اگر اروپا و آمریکا به تعهدات خود عمل نکنند.
وی با اشاره به موافقین برجام در داخل بیان کرد: این طیف اساسا معتقد است ایران باید عضو هنجارهای بینالملل و اهل تعامل باشد و این جریان فکری در واقع به دنبال همان لیبرال دموکراسی است که در جهان حاکم است.

نظر شما