شناسهٔ خبر: 45161220 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با دستور رئیس‌جمهور انجام شد

بهره‌برداری رسمی از 60 پروژه اقتصادی و زیربنایی مناطق آزاد

60 پروژه اقتصادی و زیربنایی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی کشور با دستور رئیس‌جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز پنجشنبه (25 دی) در چهل‌و‌یکمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، 60 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در 6 منطقه آزاد و ویژه تجاری کشور افتتاح کرد.
4 طرح تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان، واحد تولید استیل صنعت ماهان پویا و 4 واحد صنعتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین و 26 طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم، 4 پروژه ساخت اسکله مجتمع بندری و زیرساخت‌های پسکرانه و 14 طرح زیربنایی و صنعتی، طرح پترو دوار کیش و 2 طرح صنعتی و خدماتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پارس بوشهر و 3 طرح توسعه زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه در استان مرکزی امروز با دستور دکتر روحانی به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
برای اجرای این 60 پروژه درمجموع 9 هزار و 460 میلیارد تومان اعتبار صرف شده و برای 3 هزار و 223 نفر‌اشتغال ایجاد شده است.
افزایش 56 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی
در مناطق آزاد
رئیس‌جمهور در آئین افتتاح این طرح‌ها طی سخنانی گفت: با ریل‌گذاری‌های انجام‌شده، امروز آمارها نشان می‌دهد که در مسیر تبدیل مناطق آزاد از واردکننده کالا به صادرکننده تولیدات و محصولات کشور موفق بوده‌ایم و صادرات کالا از این مناطق به خارج از کشور رقمی بالغ‌بر 138 میلیارد دلار است و در برابر واردات ما در این مناطق درمجموع 47 میلیارد دلار بوده است.
روحانی در ادامه سخنان خود با‌اشاره به اینکه مناطق آزاد در شرایط تحریم می‌توانند کمک‌حال اقتصاد کشور باشند، اضافه کرد: در سال 97 و همزمان با آغاز جنگ تمام‌عیار و تروریسم اقتصادی علیه کشورمان تأکید کردم که مناطق آزاد و تجاری باید به کمک کشور برای مقابله با تحریم بیایند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: این خبر خوشحال‌کننده را شنیدیم که در همین شرایط فشار و تحریم‌های گسترده اقتصادی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به سال گذشته درمجموع 56 درصد افزایش جذب سرمایه داخلی و خارجی داشته‌اند که نشان از رشد و بهبود جذابیت‌های این مناطق و عملکرد موفق دولت در این زمینه است.
آسیب‌های دوران تعطیلی مدارس
 شناسایی و جبران و اصلاح شود
روحانی همچنین در نشست روز پنجشنبه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اگرچه آموزش غیرحضوری با توجه به زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته توسط دولت ایجاد شد، اجازه نداد جریان آموزش با وجود تعطیلی مدارس قطع شود، اما باید در نظر داشت که هیچ شیوه‌ای جایگزین آموزش حضوری نبوده و نخواهد شد.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: قطعاً در مدت تعطیلی مدارس، آسیب‌هایی متوجه دانش‌آموزان بوده که باید آموزش‌وپرورش، با آغاز مجدد آموزش حضوری و بازگشایی مدارس، این آسیب‌ها را شناسایی و نواقص و مشکلات آموزشی دوران تعطیلی مدارس را طی همین مدت باقیمانده از سال تحصیلی به نحوی جبران کند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان و کادر آموزشی برای ما بسیار مهم است، گفت: مدیریت مدارس باید بهداشت کرونا را در کنار سایر آموزش‌ها به‌طور دقیق و روشن به دانش‌آموزان آموزش دهند و جهت حفظ سلامت کادر آموزشی بیش‌ازپیش تلاش کنند.
در ادامه این جلسه کمیته بهداشتی و درمانی با توجه به در پیش بودن فعالیت کسب‌وکارهای شب عید، پیشنهاداتی را درخصوص بازنگری پروتکل‌های بهداشتی این دسته از کسب‌وکارها با توجه به وضعیت‌های مختلف هر استان و شهرستان ارائه کرد.
این کمیته همچنین بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها در ایام تعطیلات عید، سفرهای ایام نوروز و دیدوبازدیدهای نوروزی تأکید و پیشنهاداتی را در این حوزه‌ها ارائه کرد.
مراسم امسال 22 بهمن
عمدتاً به‌صورت نمادین برگزار می‌شود
حجت‌الاسلام روحانی همچنین روز شنبه (27 دی) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با‌اشاره به برخی نگرانی‌ها از سوی مقام‌های بهداشتی و درمانی کشور از لغو برخی محدودیت‌ها و شروع بازگشایی‌ها گفت: این اظهارنگرانی‌ها با توجه به نگرانی‌های موجود از جهش‌های ویروس کرونا، فصل سرما و درنتیجه بسته شدن فضاها و وارونگی هوا، کاملاً به‌حق است و باید دستورالعمل‌های بهداشتی بیش‌ازپیش به‌طور دقیق مراعات شوند.
رئیس‌جمهور همچنین موضوع مراسم 22 بهمن را یکی از محورهای بحث در این جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ذکر کرد و گفت: به دلیل شرایط خاصی که داریم این مراسم امسال باید عمدتاً به‌صورت نمادین خودرویی و موتوری برگزار شود تا هم برگزاری مراسم را داشته باشیم و هم به‌گونه‌ای نباشد که مشکلی برای مردم اتفاق بیفتد.
روحانی با ابراز خرسندی از شیب کاهشی متناسب روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا، افزود: اگرچه فوت حتی یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا هم زیاد است، اما کاهش چشمگیر موارد فوتی و رسیدن آن به عدد 2 رقمی که نتیجه تلاش‌های کادر درمان و رعایت مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم است، باعث خوشحالی و گواه این نکته است که رعایت نکات بهداشتی بیش از هر کس به نفع خود مردم است.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به وضعیت قابل‌قبول رعایت پروتکل‌ها از سوی مشاغل و کسب‌وکارها و نیز کاهش حضور کارکنان ادارات، گفت: 2 عرصه دیگر فعالیت‌های اجتماعی یعنی امور فرهنگی و مذهبی و اجتماعات و ترددها نیز هستند که هرگونه غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها مایه نگرانی بوده و می‌تواند باعث شیوع موج چهارم ابتلا به کرونا شود و اظهار نگرانی‌هایی که ازجمله در همین جلسه ابراز شدند، کاملاً به‌حق و منطقی هستند و اگر دستورالعمل‌ها در این عرصه‌ها رعایت نشوند، مجبور به اعمال محدودیت‌های شدیدتر هستیم.
روحانی با‌اشاره به اظهار نگرانی مسئولان بهداشتی از نوع جهش‌یافته ویروس کرونا، تصریح کرد: نوع جهش‌یافته ویروس کرونا هم می‌تواند از کشورهای خارجی وارد کشور شود و هم خدای‌ناکرده‌امکان جهش ویروس در داخل کشور وجود دارد. امروز شاهد آن هستیم که کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها متحمل چه حجمی از گرفتاری ناشی از نوع جهش‌یافته ویروس هستند.
رئیس‌جمهور با ابراز تأسف نسبت به‌شدت یافتن شیوع و قربانی گرفتن بیماری کرونا در برخی کشورهای غربی، خاطرنشان کرد: در فصل زمستان سرمای هوا و شدت یافتن آلودگی و وارونگی هوا که معمولاً در این فصل رخ می‌دهد، عامل مضاعفی برای نگرانی درباره شدت یافتن شیوع بیماری است و لذا مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی، ضرورت مضاعفی می‌یابد.

نظر شما