شناسهٔ خبر: 45161142 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی

عزای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سراسر ایران اسلامی اقامه شد

ایران اسلامی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) یکپارچه به سوگ نشست و‌ گریست.

صاحب‌خبر -

همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، مراسم عزاداری و سوگواری در بیوت مراجع تقلید و علما به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
به گزارش رسا، مراسمات عزاداری در بیوت حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی، حسین وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی، سیدموسی شبیری زنجانی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، عبدالله جوادی آملی و محمدعلی علوی گرگانی از روز شنبه آغاز شده و تا امروز ادامه خواهد داشت.
در این مراسمات، سخنرانان برجسته حوزوی همچون حجج‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد و بندانی نیشابوری به تبیین فضائل حضرت زهرا(س) پرداخته و مداحان اهل‌بیت(ع) نیز با نوای گرم خودشان مردم را به فیض کامل رساندند.
سخنرانان این مراسم‌ها ولایتمداری را از ویژگی‌های شیعه حقیقی دانستند و تأکید کردند که حضرت زهرا(س) بهترین الگوی ولایتمداری و ایستادگی در راه ولایت و خداوند هستند.
گفتنی است، حضرات آیات لطف‌الله صافی گلپایگانی و حسین وحید خراسانی که همه‌ساله در سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) دسته عزاداری تشکیل می‌دادند و تا حرم حضرت معصومه(س) پیاده‌روی می‌کردند، امسال به‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، این مراسم را لغو کرده و در بیوت خودشان با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی مراسم عزاداری برگزار کردند.
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اجتماع بزرگ هیئت‌های عاشورای فاطمی ‌صبح یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ صبح در میدان هفت‌تیر با سخنرانی حجت‌الاسلام ثمری و مرثیه‌خوانی حاج حسین سازور و حاج سعید حدادیان برگزار شد.
عزاداران فاطمی ‌از ساعت 12 پس از اقامه نماز ظهر و عصر در میدان فاطمی ‌نیز به سوگواری پرداختند. در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی سخنرانی و محسن طاهری، عبدالرضا هلالی، روح‌الله بهمنی، علیرضا اسفندیاری و محسن عراقی نیز مرثیه‌خوانی کردند.
عزاداران فاطمی‌ در میدان شوش نیز تجمع کردند و سید محمد ‌ترکان و امین شادکام به مرثیه‌خوانی پرداختند.
مراسم سوگواری حضرت زهرا(س)
 در حرم مطهر رضوی برگزار شد
مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سالروز شهادت آن حضرت، در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد.
دیروز یکشنبه، مراسم عزاداری در صحن جامع حرم مطهر رضوی پس از اجتماع عزاداران در عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد و عزاداران پس از برگزاری عزاداری در عرصه میدان شهدا، با حضور در حرم مطهر رضوی سوگواری خود را ادامه دادند.
در این مراسم پس از نوحه‌سرایی و قرائت ادعیه، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد به سخنرانی و روضه‌خوانی پرداخت.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی گفت: هتک حرمت به حضرت زهرا(س) توسط دشمنان به دلیل عداوت با حضرت علی(ع) بود و این دشمنی‌ و کینه با امیرالمومنین(ع) به خاطر همراهی آن حضرت با پیامبر اکرم(ص) در تمام جنگها و مبارزه با دشمنان اسلام بود.
وی افزود: نخستین روضه‌خوان حضرت زهرا(س) قبل از شهادت آن حضرت، پیامبر اکرم(ص) و پس از شهادت آن حضرت، امیرالمومنین بود و حضرت علی(ع) مظلوم‌تر از فاطمه زهرا(س) واقع شده بود.
امام جمعه مشهد گفت: پیغمبر فرمودند «فاطمه، سیده زنان جهان و نور چشم من است، وقتی زهرای من به محراب عبادت می‌ایستد نور زهرا برای فرشتگان آنچنان می‌درخشد که نور ستارگان برای اهل زمین آن گونه می‌درخشد.»
علم الهدی افزود: حضرت زهرا (س) وقتی بین در و دیوار به زمین افتاد دشمنان خواستند حضرت علی(ع) را کشان‌کشان از خانه بیرون ببرند حضرت زهرا مانع شدند و نمی‌گذاشتند ولی ظالمان با غلاف شمشیر و تازیانه دست حضرت زهرا(س) را از دامن علی(ع) رها کردند.
این مراسم به اقامه اذان ظهر ختم شد و پس از برپایی نماز ظهر و عصر نیز سوگواره بانوان فاطمی با حضور مادران شهدا در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

نظر شما