شناسهٔ خبر: 45161004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‌دهد؛

اطعام فاطمی نیازمندان در بیرجند/مشقِ احسان با قلم

تهیه پنج هزار پرس غذای گرم برای نیازمندان اقدامی است که توسط مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با همراهی خبرنگاران و خیران در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) دل‌های عاشق را به هم گره زد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی ، نیکوکاری، یکی از شاخه های مهم اخلاق اجتماعی است که سرچشمه همه نیکی ها به شمار می رود؛ از این رو امام علی علیه السلام می فرماید: «جامع خوبی ها در نیکوکاری ها است».

 

امام صادق علیه السلام به یاران خود می فرمود: «در خیر رساندن به برادران خود و نیکی به آنها مسابقه بدهید و اهل نیکی و خیر به مردم باشید؛ چرا که برای بهشت دری است به نام معروف و تنها کسانی از این در وارد بهشت می شوند که در دنیا به کار خیر مشغول بوده اند. هرگاه بنده ای به دنبال برطرف ساختن حاجت برادر مؤمنش حرکت می کند، خداوند دو فرشته را بر او می گمارد که یکی از چپ و دیگری از راست برای او از پروردگارش استغفار می طلبند از خدا برآورده شدن نیازهایش را می خواهند». سپس حضرت فرمود: «به خدا قسم رسول خدا صلی الله علیه و آله به هنگام برآوردن حاجت مؤمن، از خود آن فرد خوشحال تر بود».

 

از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد معنای شاد کردن مؤمن پرسیدند، حضرت فرمود: «غرض سیر کردن او، از میان برداشتن دشواری و رنج او و قضای دین اوست».

 

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن

در این روزگار کرونایی بسیاری از مردم و خانواده های کم در آمد و آسیب پذیر در تنگنای سختی برای تامین معاش و روزی قرار گرفتند. حمایت و دلجویی از این افراد وظیفه انسانی هر فردی است. بیش از یکسال است که جمعی از خبرنگاران و اهالی رسانه در قالب مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی گرد هم آمدند تا هر یک در حد توان و بضاعت خود یاری‌گر نیازمندان باشند و باری هر چند اندک از دوش آنها بردارند.

 

جوانان و خیران مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی اعتقاد دارند که یکی از بزرگ ترین تکالیف ما در مورد برادران دینی مان، کوشش در برطرف ساختن نیاز مؤمنان و مشکلات ایشان است. این کار بالاترین حق انسانی ما به شمار می آید. «تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن/ به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی».

 

حالا باری دیگر در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) دخت گرامی نبی مکرم اسلام در شهر بیرجند بوی احسان می آید و نیکوکاری. مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی با همت خیران دستان نیازمند را در آغوش مهرشان می‌نوازند تا با اطعام فاطمی آنان را مهمان سفره بانوی دو عالم  کنند. بانویی که توجه ويژه ای به فقرا داشت و هيچ مستمند و نيازمندی را از در خانه اش دست خالی رد نمی فرمود.

 

خیرانی که سفره محبت می گسترانند

در روزگاری که برخی سفره هایشان خالی، دست هایشان خالی‌تر و گاهی شرمنده کودکانشان هستند و گاهی شب گرسنه سر بر بالین می گذارند، هستند انسان های وارسته ای مانند برخی خبرنگاران و جهادگران که با وجود متمکن نبودن، ثروتمند هستند و در عین نداری به دنیای نیازمندان رنگ می پاشند. کریمانه سفره محبت خود را می گسترانند و با همت خیران به خانه های نیازمندان می روند و غذای گرم توزیع می کنند.

 

 

خبرنگاران و اهالی رسانه استان از شب گذشته با حضور پیکر مطهر شهید گمنام ضمن اقامه مجلس عزای بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س)، برای اولین‌بار طبخ پنج هزار پرس غذای گرم برای توزیع در بین نیازمندان شهرستان بیرجند را آغاز کردند تا با الگوبرداری از سیره حضرت فاطمه زهرا(س)، در کمک به نیازمندان به ایشان اقتدا کنند.

 

روایت مشهوری از حضرت زهرا (س) است که فرمودند: من سه چیز را از دنیا دوست دارم تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول الله و رسیدگی به نیازمندان در راه خدا. از آنجایی که حضرت زهرا (س) نسبت به نیازمندان احساس درد و دغدغه دارند شبی که مسکین، یتیم و اسیری در خانه اشان را می زند در حالی که خانواده حضرت روزه بودند غذای خود را به این افراد تقدیم می کنند.

 

 

اینجا در آشپزخانه حسینیه صاحب الزمانی (عج) بیرجند عالمی دارند دست روی دست نمی گذارند بلکه یا علی(ع) می گویند تا قطره قطره دریا شوند و نیازمندان را دریابند. هر کسی مشغول کاری برای طبخ اطعام فاطمی است. علاوه بر مردانی که در آشپزخانه کار می‌کنند و در کنار دیگ‌های غذا حضور دارند، خانم‌های خبرنگار هم از روز قبل در پوست گرفتن سیب‌زمینی و پیاز و همچنین تمیز کردن لپه و زرشک مورد نیاز فعالیت دارند. رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده تا همه ماسک و دستکش داشته باشند.

 

 

از صبح زود بعد از دم کشیدن ۳۰۰ کیلو برنج و جا افتادن خورشت نذری، کار کشیدن غذا شروع می شود. ظرف‌های یکبار مصرف روی میز چیده شده بود و هر کدام میزبان یک کفگیر برنج بودند با خوشت قیمه پر ملاط!

 

 

هر لحظه پیچیدن صدای بلند صلوات فضای آشپزخانه حسینیه را عطرآگین می کند. همه مشغول بودند، یکی ظرف‌ها را می چید. دیگری برنج می‌کشید. آن دیگری خورشت می‌ریخت و خانم ها هم در ظرف‌ها را می‌بستند و در سبدها می‌گذاشتند. آن وسط یاسمن و کیانا ۱۰ ساله هم با چادرهای مشکی که بر سر داشتند، همراه مادرانشان بیکار نمی نشستند و هر کاری از دستان کوچکشان برمی آمد با شوق و ذوق انجام می دادند.

 

 

بسته های غذا گرم یکی پس از دیگری در ماشین ها چیده می‌شدند و به روستاهای کم برخوردار شهر بیرجند برای توزیع اعزام می شدند. نزدیک ظهر بود که کم کم بساط اطعام فاطمی جمع شد و ته دیگ‌های روغنی روی سینی‌ها در حال تقسیم شدن بودند.

 

عزاداری برای حضرت فاطمه(س) هیچ وقت قطع نمی‌شود؛ شاید کرونا امسال برخی فعالیت را محدود کرد اما بیرق و تبرک فاطمی هیچ وقت نباید از رونق بیفتد.

 

«مهدی کاظمی فرد» مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی نیازمندان را میهمان همیشگی سفره ائمه معصومین(ع) می داند و می گوید: در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)  پنج هزار و ۳۰۰ پرس غذای گرم با اولویت ایتام و نیازمندان به همت خیران طبخ و در بین نیازمندان توزیع شد.

 

وی به تهیه ۷۰۰ کیلوگرم برنج، ۳۰۰ کیلو گوشت، ۹۰ کیلو لپه و ... اشاره و بیان می کند: هزینه ۸۰ میلیون تومانی تهیه این اطعام فاطمی توسط خیران، گروه جهادی بسیج رسانه، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، مرکز نیکوکاری رسانه یاران و کمیته امداد استان تامین شد.

 

 

کاظمی فرد در ادامه می گوید: همچنین خبرنگاران، گروه های جهادی، خادمیاران رضوی و برخی مراکز نیکوکاری شهرستان بیرجند در توزیع این غذاها بین نیازمندان روستاهای کم برخوردار و مهرجویان کمیته امداد و بهزیستی کمک و همراهی کردند.

 

 

مسیر خیری که هم­چنان ادامه دارد...  

مرکز نیکوکاری رسانه یاران خراسان جنوبی نوپاست و یک سالی بیش تر از عمر آن نمی گذرد، اما این مرکز توانسته با دست یاری اهالی و خیران قدم هایی بزرگ برای رفع احتیاجات ضروری نیازمندان شناسایی شده بردارد تا جایی که علاوه بر تهیه سبد معیشتی، بسته لوازم التحریر و پوشاک گرم برای نیازمندان، اقدام به تهیه جهیزیه هر چند اندک برای دختران نیازمند تازه عروس می کنند و برخی اوقات دارو برای مریضان نیازمند تهیه می کنند و این کار و مسیر خیر همچنان ادامه دارد.

 

 

پایان پیام/375

نظر شما