شناسهٔ خبر: 45159605 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ستاد بازسازی عتبات عالیات اعلام کرد؛

ریز پروژهای طرح بزرگ توسعه حرم مطهر علوی در نجف اشرف به اتمام رسید

تهران- ایرنا- همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، تلاش گران ستاد بازسازی عتبات عالیات موفق شدند ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، چندین ریز پروژه‌ از طرح بزرگ توسعه حرم مطهر علوی در شهر مقدس نجف را به اتمام برسانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح بزرگ توسعه حرم مطهر علوی مزین بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) هم اکنون با همت ۳۵۰ کارگر، استادکار و مهندس ایرانی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال تکمیل است.

در ادامه این خبر آمده است: اتمام طرح نورپردازی و روشنایی محوطه بیرونی، نصب شیشه‌های ضدگلوله و جانپناه، نصب هندریل‌ها و شیشه‌های داخلی طبقه همکف و اتمام فعالیت‌های معماری مربوط به سردرب شمالی طرح که یکی از ورودی‌های اصلی صحن و شبستان حضرت زهرا(س) محسوب می‌شود، بخشی از اقدامات صورت گرفته از زمان بازگشایی کارگاه این طرح بزرگ در ایام کروناست.

همچنین کار ساخت ۴ حوض از مجموع ۱۰ حوض و آبنمای پیش‌بینی شده در این طرح بزرگ به اتمام رسیده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 بر پایه این گزارش هم اکنون عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات مشغول اتمام خرده‌ کاری‌های مربوط به سنگ ‌کاری، کاشی‌ کاری‌ها، گچ‌ بری‌ها، آئینه ‌کاری‌ها، درودگری‌ها، نصب درها و پنجره‌ها، نماکاری و نیز لوسترها هستند.

در ادامه این مطلب آمده است، این طرح بزرگ که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی بنیان‌گذار ستاد بازسازی عتبات عالیات، جلوه معماری از «اتصال نام امیرمومنان به فاطمه زهرا» سلام الله علیها بوده و ماندگارترین اثر عمرانی، فرهنگی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران در اعتاب مقدسه است، هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ویژگی‌های مهندسی صحن مطهر حضرت زهرا (س)

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از مهمترین بخشهای توسعه و ساماندهی فضای حرم مطهر علوی به شمار می‌رود، ساختمان پروژه شامل ۴ طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

این طرح در ضلع غربی حرم مطهر حضرت علی (ع) در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین العابدین(ع) امتداد دارد.

تمامی بخش‌های پروژه صحن حضرت زهرا (س) بر اساس ویژگی‌های معماری ایرانی اسلامی طراحی شده و به منظور رفاه زائر در این عمارت اسلامی از به کارگیری تجهیزات امروزی از قبیل پله برقی و آسانسور و سیستم پیشرفته تهویه مطبوع غفلت نشده است.

نظر شما