شناسهٔ خبر: 45158258 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مقام عراقی: ترامپ باید محاکمه شود

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق تاکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دلیل جرم و جنایت هایش بایستی محاکمه شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از ایرنا، «مختار محمود» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق امروز گفت که اقدامات و جنایت‌های ترامپ بدون بازخواست نخواهد ماند.

وی با اشاره به اقدام اخیر دولت ترامپ در تحریم «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و «ابوفدک المحمداوی» رئیس ستاد کل نیرو‌های این سازمان تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا علیه شخصیت‌های عراقی و هدف قرار دادن فرماندهان الحشد الشعبی عراق باید با پاسخ قوی دولت عراق روبرو شود.

وی که با پایگاه خبری «المعلومه» عراق گفتگو کرد، افزود: عراق باید با دولت بایدن برای لغو تصمیماتی که ترامپ علیه شخصیت‌های عراقی گرفت، وارد بحث و گفتگو شود.

وزارت خزانه داری آمریکا چهارشنبه شب گذشته اعلام کرد که نام ابوفدک المحمداوی رئیس ستاد کل نیرو‌های سازمان الحشد الشعبی عراق را به فهرست تروریسم خود افزوده است.

این وزارتخانه ۹ روز پیش نیز «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را در فهرست تحریم خود قرار داد که این تصمیمات دولت آمریکا با موجی از محکومیت‌ها و مخالفت‌ها در سطح مسئولان، احزاب، تشکل‌ها و مردم عراق روبرو شده است.

این نماینده پارلمان عراق همچنین تاکید کرد: اقدامات ترامپ در عراق یا سراسر جهان یا حتی درقبال مردمش نباید بدون بازخواست بماند و او بایستی به خاطر برخی پرونده‌ها محاکمه شود؛ بویژه که شکایت‌های قضایی علیه او در سطح داخلی و خارجی به خاطر جرم و جنایت هایش مطرح شده است.

شورای عالی دستگاه قضایی عراق اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قاضی ویژه دادگاه تحقیق «الرصافه» مسئول رسیدگی به جنایت ترور فرماندهان شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق و یارانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد، پس از بررسی سخنان خانواده المهندس و پایان تحقیقات اولیه، حکم جلب ترامپ را صادر کرد.

این شورا تاکید کرد که طبق احکام ماده ۴۰۶ قانون کیفری عراق، تحقیقات درباره دیگر عاملان جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی، المهندس و همرزمانش ادامه خواهد داشت.

کارشناسان حقوقی و حقوقدانان عراقی پیشتر تاکید کردند که حکم جلب صادره شده براساس ماده ۴۰۶ قانون مجازات‌های عراق، برای قتل عمد همراه با اصرار، مجازات اعدام تعیین کرده است.

شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمان‌شان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از پهپاد‌های ارتش این کشور به شهادت رسیدند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس سبب شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور، مصوبه اخراج نیرو‌های بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

نظر شما