شناسهٔ خبر: 45155411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با هجوم خیل گردشگران به جزیره:

سوغات کرونا در قشم؛ آوردی یا میبری؟

قشم- ایرنا- بعد از اینکه وضعیت کرونا در شهرهای شمالی به رنگ قرمز درآمد، حالا مسافران به جزیره یک هزارو ۵۰۰کیلومتر مربعی در جنوب هجوم آورده‌اند که یا سوغات کرونا را به قشم بیاورند و یا با خود ببرند.

صاحب‌خبر -

در حالی که مناطق هدف گردشگری در ماه‌های گذشته و به ویژه در خطه شمالی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا به رنگ قرمز درآمد، حالابا سرد شدن هوا، گردشگران جنوب کشور و به ویژه جزیره قشم را هدف قرار دادند تا به احتمال قریب به یقین تا ۲ هفته آتی رنگ آبی این خطه به قرمز متمایل شود.

سال گذشته و با آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، قشم به دلیل ظرفیت گردشگر پذیری خود، یکی از نخستین شهرهایی بود که خیلی زود به رنگ قرمز درآمد.

این روند در کشور ادامه یافت و نقاط گردشگری در فصل‌های مختلف و با تغییر آب و هوا یکی پس از دیگری به رنگ قرمز درآمد.

هم اکنون نیز با توجه به تعطیلی روز یکشنبه بیست و هشتم دیماه جاری، همانگونه که پیش بینی می‌شد، از روز چهارشنبه هفته گذشته موجی از مسافران به سمت جزیره قشم سرازیر شدند.

در روزهای اخیر هجوم مسافران به گونه‌ای شدید است که امکان مدیریت آن برای انجام تب سنجی و دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی وجود نداشت و خیل گردشگران بدون توجه به بیماری کرونا به صورت فشرده وارد قشم شدند و این امر همچنان ادامه دارد.

اگرچه مسوولان مربوطه مانند بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد از ارائه آمار دقیق خودداری کردند اما منابع غیر رسمی از ورود ۶ هزار خودرو در فاصله‌ای کوتاه به جزیره قشم خبر دادند که از طریق بندرگاه شهید حقانی به سمت اسکله شهید ذاکری قشم به راه افتادند و بسیاری نیز با خودرو از طریق بندر پل وارد بندر لافت شدند.

مسوولان وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی و شبکه بهداشت روز شنبه در ستاد ملی کرونا با هشدار افزایش مسافر به قشم از حضور ۳۰ تا ۴۰ هزار گردشگر در جزیره قشم  خبر دادند و از سوی دیگر برخی کسبه آن را زمینه رونق کسب وکار می دانند.

رییس شبکه بهداشت قشم: وضعیت جزیره نگران‌کننده است

رییس شبکه بهداشت و درمان قشم در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرد: حجم بالای مسافران باعث شده تا وضعیت جزیره قشم نگران کننده شود.

حمیدرضا بهزادی افزود:  بیشتر گردشگران  شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند که این امر کنترل شیوع کرونا را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: مسافران از تمامی نقاط کشور به قشم وارد شده‌اند که این امر باعث جابه جایی ویروس خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت تصریح کرد: فوج جمعیت به اندازه ای شدید بود که انجام پروتکل های بهداشتی در عمل غیر ممکن شد.

وی افزود: در روزها و هفته های پیشین، با همراهی مردم و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، تعداد افراد بستری در بیمارستان‌های قشم کاهش یافته بود که با شرایط موجود پیش بینی می‌شود دوباره بستری‌ها افزایش یابد.

بهزادی ادامه داد: پیشنهادات و نظر کارشناسی ستاد کرونای شهرستان قشم جهت بررسی و اعلام برنامه نهایی به مرکز استان و ستاد ملی کرونا ارسال شده است.

استقبال مردم قشم از گردشگران در سایه بیم و امید

از سوی دیگر هجوم بی مهابای مسافران از اقصی نقاط کشور به جزیره قشم منجر به عکس العمل‌های متفاوتی از سوی ساکنان جزیره‌ قشم شده که در فضای مجازی نیز بازتاب یافته است.

برخی از ساکنان جزیره با انتقاد از پذیرش گردشگر در روزهای اخیر این امر را متضاد با دستورالعمل‌های کرونایی دانسته اند.

برخی دیگر که بیشتر دغدغه مذهبی داشته اند، به این امر انتقاد کرده اند که چرا فقط مراسم‌های مذهبی مشمول ممنوعیت کرونا هستند و دستورالعمل‌ها فقط برای این حوزه به دقت و شدت اعمال می‌شود.

برخی دیگر با مقایسه آمار ورود گردشگر به قشم با دیگر نقاط گردشگرپذیر کشور بیان کرده‌اند که با توجه به نسبت ورود جمعیت گردشگر، مخالفت ها با حضور گردشگران چندان کارشناسی شده نیست.

این افراد که بیشتر از تاجران و سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری هستند، معتقدند که با توجه به اینکه زمان گردشگری در قشم محدود به پنج ماه می‌شود، جلوگیری از ورود مسافران برای سال دوم باعث فلج شدن بخش خصوصی خواهد شد.

مدیر مرکز نوپک قشم در این زمینه گفت: ورود ۶ هزار خودرو به جزیره قشم رقم بالایی نیست و مسوولان باید با اندیشیدن تدابیر لازم برای ساماندهی آنان از قبل آماده باشند.

بهروز سالاروند افزود: آمار شهرهای گردشگر پذیری مانند شیراز، مشهد و اصفهان افزونتر از روزی ۲۰ هزار خودرو در روز است.

وی ادامه داد: جزیره قشم نیز وسعت زیادی دارد و از ۲۲ کشور مستقل جهان بزرگتر است.

سالاروند با اشاره به آمار ورود گردشگران به قشم بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ اذعان کرد: جمعیت ورودی گردشگران که اکنون در جزیره حضور دارند به هیچ عنوان فشار مضاعفی نسبت به سالهای گذشته بر قشم وارد نکرده است.

وی افزود: مسوولان باید همزمان نگران سلامت و اقتصاد مردم باشند و یکی را فدای دیگری نکنند.

مدیر مرکز نوپک قشم ادامه داد: ازدحام جمعیت در ورودی لافت به این دلیل بود که فقط ۲ گیت مشغول فعالیت بود و همچنین حداکثر ۶ لندینگ کرافت خودرو ها را منتقل می‌کرد.

وی تصریح کرد: با ایجاد یک گیت بهداشتی امکان تب سنجی نیز به وجود می‌آمد تا از ورود افراد مشکوک جلوگیری شود.

سالاروند خاطرنشان کرد: تعطیلی امور بهداشتی به دلیل زیاد بودن جمعیت توجیهی ندارد و مردم نباید با بیکاری خود تاوان این کوتاهی را بدهند.

استادار هرمزگان: ورود خودرویی مسافران به قشم ممنوع است

استاندار هرمزگان در این باره به رسانه‌ها گفت: هیچ‌گونه خدماتی در پارک‌ها، بوستان‌ها، سواحل و همچنین در بنادر پل و چارک برای انتقال خودروی گردشگران به جزایر قشم و کیش ارائه نمی‌شود.

فریدون همتی افزود: گزارش‌های جدید نشان دهنده کاهش استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی در هرمزگان است که این امر خطری برای وضعیت آبی استان است.

وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم تا همچنان با همکاری مناسب، دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله، عدم تجمعات و برگزار نکردن دورهمی‌ها و مهمانی‌ها را رعایت کنند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: مراسم‌هایی همانند نمازجمعه با مجوز ستاد مدیریت بیماری کرونا و با یک چهارم ظرفیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از مسافران ورودی به هرمزگان به دعوت اقوام خود به این استان سفر کرده‌اند که از مردم باید از دعوت اقوام و آشنایان خود در این شرایط شیوع کرونا خودداری کنند.

همتی افزود: مردم هرمزگان نیز از هرگونه سفر غیرضروری به دیگر استان‌ها و حتی سفرهای غیرضروری درون استانی به شهرها و روستاها بپرهیزند.

هجوم جمعیت گردشگر در اواخر دی و اوایل بهمن ماه به جزیره  قشم در سال های اخیر به یک رویه تبدیل شده است. از این رو مسوولان قشم باید همچون ستاد نوروزی، کمیته ای برای این ایام تعریف کنند تا بتوانند با پیشبینی تمهیدات لازم، به صورت شایسته از گردشگران پذیرایی کنند. این امر بخصوص در شرایط کنونی گسترش ویروس کرونا باعث می شود که مسوولان بتوانند هم خود دستورالعمل های بهداشتی را اجرا کنند و هم مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی وادار کنند.

نظر شما