شناسهٔ خبر: 45155350 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسیدشویی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز انجام شد

سرپرست امور بهره برداری شیمی فاز یک و ۲ نیروگاه رامین اهواز از اسیدشویی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه با تلاش متخصصان بومی خبر داد.

صاحب‌خبر -

اسیدشویی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز انجام شد

اسماعیل جمال پور سرپرست امور بهره برداری شیمی فاز یک و ۲ نیروگاه رامین اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: متخصصان بومی نیروگاه توانستند پس از تحقیقات متعدد و آنالیز‌های تخصصی برای اولین بار اقدام به استفاده از ممانعت کننده خوردگی ساخت داخل در عملیات اسیدشویی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی شماره ۳ همراه با اسیدکلریدریک کنند.

او با بیان اینکه کندانسور یکی از اصلی‌ترین تجهیزات در سیکل نیروگاه‌های بخار است که با ایجاد خلاء باعث بهبود راندمان حرارتی شده و نقش زیادی در پایداری واحد و میزان تولید انرژی برق ایفاء می‌کند، افزود: رسوب املاح موجود در آب در طول زمان منجر به تشکیل لایه رسوبی درون لوله‌های کندانسور می‌شود که این موضوع باعث جلوگیری از انتقال حرارت در لوله‌های کندانسور و کاهش خلاء و در نهایت باعث کاهش در تولید انرژی برق خواهد شد.

جمال پور هدف از اسیدشویی را پیشگیری از بروز مشکلات فنی و جلوگیری از کاهش تولید همزمان با تعمیرات میان دوره‌ای این واحد عنوان کرد و اظهار داشت: استفاده از اسیدکلریدریک در این پروژه سبب سرعت بخشیدن به انحلال مواد رسوب شده در این ماده شیمیایی می‌شود.

سرپرست امور بهره برداری شیمی فاز یک و ۲ نیروگاه رامین اهواز با بیان اینکه تولید این مواد شیمیایی با تلاش شرکت‌های ایرانی انجام شده است، ادامه داد: اثرگذاری بالا به منظور حذف رسوبات، کاهش خرید این مواد شیمیایی و حذف تامین کنندگان خارجی از دیگر مزیت های استفاده از این ماده به منظور حذف رسوبات و رفع مسدودی لوله‌های کندانسور به شمار می‌رود.

این مقام مسئول به نتایج حاصل از این پروژه در یک شاخه از لوله‌های کندانسور پرداخت و میزان انحلال رسوب بعد از اسیدشویی را ۸۴ درصد و در شاخه دیگر ۶۲ درصد اعلام کرد و بیان داشت: بازدهی مطلوب استفاده از این ماده شیمیایی نسبت به استفاده از سایرمواد شیمیایی همچون اسید سیتریک بیشتر است.

نیروگاه رامین اهواز با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت یک هزار و ۸۵۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه بخاری کشور است و نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز مردم و پشتیبانی از شبکه سراسری برق کشور ایفاء می‌کند.

انتهای پیام/گ

نظر شما