شناسهٔ خبر: 45154894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ابراهیمی در گفت و گو با مهر مطرح کرد:

تجلی فرهنگ فاطمی در عزاداری بانوان خراسانی

مشهد - مشاور دانشگاه تربیت مدرس علوم قرآنی مشهد با بیان اینکه پاسداشت فرهنگ فاطمی توسط بانوان خراسانی، جامعه را پویا نگه می دارد گفت: فرهنگ فاطمی در عزاداری بانوان خراسانی متجلی شده است.

صاحب‌خبر -

عبدالله ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حضرت زهرا (س) رکن اصلی منظومه ولایت و امامت هستند و تمام ائمه اطهار و امامان معصوم علیهم السلام بر دور خورشید تابناک عصمت و طهارت یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها می‌چرخند و شیعه به درستی در یافته است که کلید اصلی رسیدن به اهل بیت احترام و پاسداشت مقام بانویی است اظهار می‌کند: که پیامبر (ص) به زیبایی فاطمه (س) را ام ابیها می نامد.

وی می‌افزاید: حضرت علی (ع) نیز حضرت فاطمه (س) را آرام‌بخش جان و دلش می‌داند و امامان معصوم نیز وی را الگوی راستین خود می‌دانند و امام عصر (عج) حضرت زهرا (س) را بهترین الگو و سرمشق خود معرفی می‌کنند.

کارشناسی مذهبی سازمان تبلیغات خراسان رضوی با بیان اینکه امروزه شور و تجلی عزاداری‌ها فاطمیه در راستای این شناخت است ادامه می‌دهد: علما و فضلای و مراجع بزرگوار جلسات گوناگونی بر پا می‌کنند بویژه مقام معظم رهبری هرساله عزای فاطمیه را برپا می‌کند و به این مسئله توجه ویژه ای دارند.

وی می‌گوید: در این بین مجالس بانوان و جلسات روضه در منازل، تبلور عشق به ساحت بی بی دو عالم حضرت فاطمه (س) را صد چندان کرده است و مادران و بانوان در طول سال بویژه ایام فاطمیه در هزاران جلسه مذهبی و دینی که با نام و یاد آن حضرت برگزار می‌شود فرهنگ فاطمی را توسعه و گسترش می‌دهند و همراه با فرزندان و خانواده خود برای دخت پیامبرشان اقامه عزا می‌کنند

ابراهیمی با تاکید بر اینکه هیچ کلاس آموزشی به این تأثیر گذاری نمی‌تواند باشد ادامه می‌دهد: در خراسان رضوی بانوان صدها بلکه بیشتر جلسات روضه خانگی را برپا کرده و به عشق فاطمه زهرا از وقت و مال و جان خود هزینه می‌کنند تا میراث گرانبهای فاطمی که در رأس آن امامت و ولایت است برای همیشه پایدار وزنده بماند و این جلسات با بهره گیری از سخنرانی‌های عالمان دینی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت شور و شعور را در هم می‌آمیزد و باعث تربیت نسلی دیندار می‌شود.

مسئول رسانه سازمان تبلیغات خراسان رضوی بیان می‌کند: علاوه بر این فضا سازی مذهبی در منزل باعث یافتن هویت دینی در خانواده و اجتماع می‌شود که امروز جوانان جهادی و مردان غیور و دختران و پسران متعهد و مفید جامعه حاصل تربیت همین فرهنگ فاطمی است.

ضرورت پاسداشت محافل و عزاداری‌ها

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ و پاسداشت محافل و مراسم عزاداری حضرت زهرا (س) اظهار می‌کند: بر همه اهل فرهنگ و متولیان دینی لازم است که این مناسبات و جلسات مذهبی را حفاظت کنند چرا که با هویت و عزت همچنین باورهای عمیق آنان گره خورده است به همین سبب لازم است هم از شکوه و عظمت این عزاداری‌ها و هم از آسیب‌ها و افراط و تفریط‌ها پیشگیری کرد.

ابراهیمی با اشاره به وجود ویروس کرونا و ضرورت رعایت نکات و مسائل بهداشتی می‌افزاید: علاوه بر این استفاده بهینه از این فرهنگ می‌تواند تربیت و سعادت فرزندانمان را تضمین کند.

وی یادآور می‌شود: پاسداشت فرهنگ فاطمی توسط بانوان خراسانی در سبک‌ها و روش‌های گوناگون مانند روضه‌های فاطمیه، دهه‌های اول و دوم، سفره حضرت فاطمه و پویش‌های مختلف در همین زمینه روح مذهبی و دینی جامعه را زنده و پویا نگه می‌دارد و از اهمیت ویژه برخورداراست.

نظر شما