شناسهٔ خبر: 45154567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اصفهان در سوگ مادر مهربانی‌ها سیاهپوش است

اصفهان - ایرنا - شهرها و روستاهای مختلف استان اصفهان روز یکشنبه همزمان با سالروز شهادت مادر مهربانی‌ها بانوی بانوان دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) سیاهپوش و غرق در غم و ماتم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مردم ولایتمدار و عاشق اهل بیت(ع) استان اصفهان، شب گذشته و امروز  در سوگ شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزادار بودند و با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا این روز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی گرامی داشته شد.

شهرها و روستاهای استان اصفهان از چند روز گذشته در سوگواری شهادت حضرت فاطمه(س) سیاهپوش بود و پرچم های سیاه در آنها برافراشته شد و مراسم عزاداری بصورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

امسال گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در اصفهان مصادف با تشییع چهار شهید دفاع مقدس تازه تفحص شده و سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی و شهادت شهید دانشمند محسن فخری زاده بود و رنگ و بوی خاصی به خود گرفته بود.

برنامه ها و مراسم مختلفی مانند سخنرانی، نوحه سرایی، برپایی نمایشگاه و جمع آوری نذور مردم در این روزها در اصفهان به مناسبت شهادت مادر آسمانی ها برگزار شد از جمله اینکه برخی از مردم ولایتمدار با توجه به برگزار نشدن برخی از مراسم ایام فاطمیه بدلیل محدودیت های کرونایی، نذور فاطمیه خود را برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به محرومان و با توجه به فضیلت اطعام روز شهادت آن حضرت، تخصیص دادند.

از جمله نمایشگاه ها نیز می توان به نمایشگاه " یاس کبود " که روایتگر سیر زندگی حضرت زهرا (س) در قالب نمونک است اشاره کرد که به مناسبت ایام فاطمیه در خیابان مصلای شهر اصفهان برپاست.

همزمان با شب شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) جمعی از مسوولان و خیران از خانه ها و مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست بازدید و با کودکان و نوجوانان دیدار و گفت و گو کردند.

همچنین برخی از مراسم ایام فاطمیه بصورت زنده و مجازی از طریق شبکه های اجتماعی پخش شد تا امکان حضور تعداد بیشتری از مردم در آن فراهم شود.

استاندار اصفهان از مردم خواسته است تا آحاد مردم به ویژه هیات مذهبی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایام عزاداری فاطمیه(س) همت داشته باشند چون حفظ جان واجب عقلی و شرعی اما عزاداری مستحب است.

عباس رضایی افزود: اگر چه نفس عزاداری برای حضرت فاطمه (س) به عنوان بزرگ بانوی اسلام و الگو و اسوه زنان عالم، امری مستحب است و همه علاقه‌مند به حضور در این مراسم هستند ولی در عین حال باید سلامت را حفظ کرد زیرا حفظ جان به عنوان یک واجب شرعی و عقلی لازم است.

همچنین به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان، ایام شهادت حضرت زهرا (س) فرصت مناسبی برای شناختن و شناساندن آن شخصیت بزرگ، درک نگاه جدید و ارزش‌های نوین به شخصیت والای انسان به ویژه زنان و دختران است.

شادی فضلی افزود: ایام شهادت آن حضرت بهترین فرصت برای تامل در اندیشه های آن بانوی بزرگ اسلام است تا رفتارهای ایشان را به معنای واقعی الگو قرار دهیم.

حضرت فاطمه زهرا (س) در سال پنجم پس از بعثت، روز بیستم جمادی الثانی در مکه مکرمه و در خانه حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد، نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکر شده و ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله کنیه های این بانوی بزرگ  اسلام است.

سراسر زندگی بانوی بزرگ اسلام مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است و تداوم سلسله درخشان امامت با وجود ایشان میسر شد.
حضرت فاطمه زهرا(س)در حالی که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی گذشت، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، به روایتی در سیزدهم جمادی الاول و بنابر روایتی دیگر در سوم جمادی الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.

نظر شما