شناسهٔ خبر: 45153690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قم در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سوگوار شد

قم ـ ایرنا ـ شهر مقدس قم در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) یکپارچه سیاهپوش شده‌ و آیین‌های عزاداری با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی درحال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

حرم مطهر و صحن‌های بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)سیاهپوش شده و نوای نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در سوگ شهادت حضرت صدیقه طاهره به گوش می‌رسد.

گروهی از شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) نیز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ، ضمن زیارت و دعا و نیایش ، این روز غمبار را به کریمه اهل بیت(س) تسلیت گفتند.

فضای شهر مقدس قم درسالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) حزن‌انگیز است و هر کس به هر طریقی که می‌تواند ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) ابراز می‌کند.

مسجد مقدس جمکران، بقعه های متبرک امامزادگان(ع)، سر در مسجدها، حسینیه ها، تکیه ها، بیوت مراجع، اماکن و مغازه‌های قم سیاهپوش شده و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت گفته‌اند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)‌ نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)‌ آورده‌است:اینجانب به زائران و مجاوران حرم بانوی کرامت که نماد حرم گمشده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما  توصیه می‌کنم نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب و ستاد ملی مبارزه با کرونا است، به ویژه زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی اهتمام حداکثری داشته باشند و تذکرات خادمان این حرم قدسی را پذیرا بوده و به اجرای مراسم زیبنده نام والای اهل بیت علیهم السلام کمک کنند.

همچنین روابط عمومی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، ویژه برنامه های رسانه‌ای حرم مطهر بانوی کرامت را با همکاری ۱۴ شبکه داخلی و بین المللی به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در روز یکشنبه ۲۸ دی ماه جاری (امروز) ویژه برنامه های شهادت حضرت زهرا(س) از ساعت ۱۰ در شبکه افق، ساعت ۱۰:۳۰ از رادیو معارف، ساعت ۱۳ از شبکه‌های قرآن، قم و افق، ساعت ۱۵:۳۰ در شبکه های استانی اردبیل، آذربایجان شرقی، مرکزی، آذربایجان غربی، و مازندران پخش می شود.

همچنین ساعت ۱۷:۳۰ برنامه به توان خدا از شبکه امید، ساعت ۱۹ به تو از دور سلام از شبکه دو، ساعت ۱۹ ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) از شبکه قرآن، ساعت ۲۰ ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) از شبکه قرآن، ساعت ۲۱ برنامه تکیه از شبکه افق، ساعت ۲۲ برنامه ماهتاب از شبکه شما و قم و ساعت ۲۳:۳۰ ویژه برنامه شهادت حضرت زهرا(س) از شبکه کربلا پخش می‌شود.

درهمین حال امروز همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پیکر مطهر یک شهید گمنام در بوستان امام حسن مجتبی(ع) واقع در منطقه سه شهرداری قم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تشییع و به خاک سپرده خواهد شد.

حضرت فاطمه(س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز ۲۰ جمادی‌الثانی در مکه و در خشانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارک آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذکرشده و ام‌الحسین، ام‌الحسن، ام‌الائمه و ام‌ابیها ازجمله کنیه‌های این بانوی مطهر اسلام است.

سراسر زندگانی حضرت صدیقه طاهره(س)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی بود، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج کرد و در تمام برهه‌های حساس زندگی در کنار امام اول شیعیان بود و از ایشان حمایت می‌کرد، حضرت زهرا(س) در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.

در دامن‌پاک حضرت فاطمه(س)، ۲ امام بزرگوار و ۲ شخصیت ممتاز عالم بشری، امام حسن مجتبی(ع) مظهر حلم و وقار و امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز حضرت زینب کبری(س) حماسه‌ساز روز عاشورا که پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام کرد.

سرانجام حضرت فاطمه زهرا(س) بر اثر شدت ضربات و لطماتی که به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس ‌از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.

در ایام بیماری، حضرت فاطمه(س) روزی امام علی(ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت وصیت کرد که پس از وفاتش، ایشان را شبانه غسل دهد و شبانه کفن و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در آیین تدفین و نماز خواندن بر پیکر او حاضر نباشند.

حضرت زهرا(س) درحالی‌که از عمر مبارکش ۱۸ سال بیشتر نمی‌گذشت، به روایتی در ۱۳ جمادی‌الاول سال ۱۱ هجری‌قمری و بنا بر روایتی دیگر در سوم جمادی‌الثانی همان سال به شهادت رسید.

نظر شما