شناسهٔ خبر: 45152792 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش همکاری‌های دوجانبه محور نشست مقامات ازبکستان و ژاپن

مقامات ارشد ازبکستان و ژاپن در یک نشست ویدئویی همکاریهای دو کشور را مورد بررسی قرار داده و بر افزایش روابط دو جانبه تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «تارو آسو» معاون نخست وزیر، وزیر دارایی ژاپن در نشست ویدئویی ابعاد کلیدی همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین در این نشست ویدئویی دستور کار مشارکت همه جانبه دو کشور و همچنین چشم انداز گسترش آن را بررسی و بر گرایشات گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، مالی- فنی و سرمایه گذاری در چارچوب توافقات به دست آمده در جریان سفر به ژاپن در سطح عالی در ماه دسامبر سال 2019 میلادی تاکید کردند.

در این نشست، روند همکاری‌ با آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) و همچنین اجرایی طرح‌های بزرگ دوجانبه سرمایه گذاری نیز بررسی شد.

معاون نخست وزیر، وزیر دارایی ژاپن بر علاقمندی روز افزون نمایندگان تجارت خصوصی ژاپن برای ایجاد کارخانجات مشترک در ازبکستان در زمینه‌های تولیدی و خدماتی تاکید کرد.  

طرفین همچنین سازماندهی مراسم‌های مشترک در سال جاری میلادی و برگزاری سومین نشست همایش بین پارلمانی و همچنین نشست‌های دوره‌ای و کمیته‌های ازبکستان و ژاپن در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی که در شهر تاشکند برگزار می‌شود، را بررسی کردند.  

طرفین در پایان این نشست گام‌های بعدی را در چارچوب همکاری‌های همه جانبه تعیین و در مورد ابعاد کلیدی همکاری‌های متقابل به توافق رسیدند.

هم اکنون در ازبکستان 17 شرکت مشترک با حضور سرمایه گذاران ژاپنی در زمینه‌های نفت و گاز، پتروشیمی، تولید تجهیزات انرژی، ماشین سازی، ارائه خدمات حمل و نقلی- لجستیکی، عملیات بازرگانی، گردشگری و دیگر فعالیت می‌کنند. 

بنابه گزارش وزارت امور خارجه، ژاپن استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 28 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 26 ژانویه سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

انتهای پیام/

نظر شما