شناسهٔ خبر: 45152425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

برادر سردار شهید سید محمدعلی مهرداد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تأسی شهدای سادات به حضرت زهرا (س)/ فرماندهان جوان دفاع مقدس، تجلی قدرت انسان‌سازی انقلاب بودند

سید علیرضا مهرداد گفت: اگر بخواهید درباره سیر تحول فکری جامعه ایران و ریشه‌های تکامل شگفت‌انگیز مبانی معرفتی در نسل جوان انقلاب تحقیق کنید، پاسخ همه سؤالات در ابعاد مختلف منظومه فکری امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نهفته است.

صاحب‌خبر -

«سید علیرضا مهرداد» برادر سردار شهید سید محمدعلی مهرداد مسئول پرسنلی لشکر ۵ نصر در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، جوان بودن فرماندهان شهید دفاع مقدس را سند معجزه انسان‌سازی انقلاب خواند و اظهار داشت: برادر من در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید اما اگر وصیت‌نامه او را مورد مطالعه قرار دهیم، چنین به نظر می‌رسد که گویا با متن مناجات‌نامه یک عارف سالخورده که عمر خود را در تهجد و تهذیب نفس سپری کرده روبرو هستیم که البته این موضوع انحصار در سردار شهید مهرداد ندارد و همه شهدای دفاع مقدس این‌گونه بودند.

وی افزود: سردار شهید محمود کاوه زمانی به فرماندهی لشکر ویژه شهدا منصوب شد که تنها ۲۵ سال سن داشت و این صغر سنی فرماندهان شهید دفاع مقدس سند اثبات قدرت انسان‌سازی انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) است؛ به‌عبارت‌دیگر، شهدا بارقه‌هایی از نور وجودی امام راحل هستند و اگر بخواهید درباره سیر تحول فکری جامعه ایران و ریشه‌های تکامل شگفت‌انگیز مبانی معرفتی در نسل جوان انقلاب تحقیق کنید، پاسخ همه سؤالات در ابعاد مختلف منظومه فکری امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نهفته است.

مهرداد خاطرنشان کرد: وقتی امام راحل در توصیه‌نامه مشهور خود می‌فرمایند که این وصیت‌نامه‌هایی را که شهدا می‌نویسند، مطالعه کنید. پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند. یک روز هم یکی از این وصیت‌نامه‌ها را بگیرید، مطالعه کنید و فکر کنید، مخاطب کلام امام من و شما نیستیم بلکه علما و شخصیت‌های عابد و زاهدی همچون آیت‌الله بهاءالدینی و علامه بهجت است و این نشان می‌دهد که شهدا به درجه‌ای از معرفت رسیده بودند که حتی علما باید برای دستیابی به مقام آنان مجاهدتی مضاعف در طریقت تهجد و تهذیب نفس داشته باشند.

برادر سردار شهید مهرداد در تبیین عمق نفوذ کلام امام خمینی (ره) در جوانان گفت: در محله ما محدوده‌ای به‌اصطلاح اهالی محل بنام پایگاه سپاه پاسداران ثانی نامیده می‌شد. این محدوده عبارت بود از پنج‌خانه دیواربه‌دیوار که مجموعاً ۲۵ رزمنده به جبهه‌ها فرستاده بود و اگرچه اطلاق آن مبنای طنزگونه داشت اما نشان از حقیقتی داشت که آن زمان کلام امام راحل در عمق جان‌ودل جوانان به‌قدری نفوذ کرده بود که با کوچک‌ترین اشارتی از جانب ایشان، هیچ‌کس از بذل جان امتناع نمی‌کرد.

وی ادامه داد: در یک نمونه، ۵ رزمنده فقط از خانه ما در جبهه‌ها حاضر بودند و به‌جز پدرم که کهولت سن داشتند، من، سردار شهید محمدعلی مهرداد، جانباز شهید سید حسین مهرداد، سید مهدی مهرداد و شوهرخواهرم حجت‌الاسلام سلیمانی را شامل می‌شد.

مهرداد تصریح کرد: ممکن نیست شما با هم‌رزمان شهید گفت‌وگو کنید و آن‌ها درباره زهد شهید مهرداد تعریف نکنند. به یاد دارم که کم‌خوراکی و کم‌حرفی شهید به‌عنوان بارزترین شاخصه‌های شخصیت او نزد اطرافیان زبانزد بود و البته هرگاه هم که بزرگ‌ترهای قوم از او علت این قناعت در خوراک و کلام را جویا می‌شدند، او به سیره امام خمینی (ره) اشاره می‌کرد و می‌گفت که امام نیز همین‌طور هستند لذا الگوگیری از تعالیم رفتاری امام راحل، شهدا را به جایگاهی رسانده بود که پیش از شهادت، شهیدگونه زندگی می‌کردند.

این نویسنده دفاع مقدس تأکید کرد: گرامیداشت ایام فاطمیه و عزت و جلال این مراسم به برکت حاکمیت نظام اسلامی در این کشور است و به خاطر ماهیت طاغوتی رژیم پهلوی، هیچ تصویر روشنی از حال و هوای شهدا در ایام فاطمیه قبل از انقلاب وجود ندارد بااین‌حال، همه شیعیان نسبت به مادر سادات ارادت خاصه دارند و این امر در بین خانواده سادات دو چندان است. شهادت سردار شهید محمدعلی مهرداد در عملیات کربلای ۵ و در منطقه عملیاتی شلمچه صورت گرفت؛ منطقه‌ای که هنوز هم انفاس قدسی وجود نازنین حضرت زهرا (س) در آن جریان دارد و جراحت این شهید بزرگوار از ناحیه شکم و پهلو نشان از این داشت که نه‌فقط در سیرت و رفتار بلکه حتی در صورت و ظاهر هم شهدای سادات به مادر مظلوم خود اقتدا می‌کنند.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: نقل مشهوری از سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی مطرح ‌شده که فرموده بودند «من قدرت و محبت مادری حضرت زهرا (س) را در هور، غرب کانال ماهی و وسط میدان مین دیدم. وقتی مادران شهدا نبودند و فرزندانشان در خون دست‌وپا می‌زدند، من حضرت زهرا (س) را دیدم» و واقعیت هم همین است. شهید محمدعلی مهرداد وقتی در تاریکی شب و در حالی ‌که باران شدیدی در منطقه می‌بارید، دچار جراحت می‌شوند، با ندای «یا زهرا» خود را در پناه خاکریزی قرار داده و سحرگاهان که خط شکسته و فتح رزمندگان اسلام رقم خورده بود، هم‌رزمانش پیکر مطهر او را پیدا می‌کنند. از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در زنده نگه‌داشتن یاد آنان ثابت‌قدم بگرداند چراکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا، کمتر از شهادت نیست.

انتهای پیام/

نظر شما