شناسهٔ خبر: 45151832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آتش‌سوزی سریالی در جنگل‌های شمالی/ گلستان برای اطفای حریق پارک ملی به‌خط شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با اشاره به آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی گفت: پارک ملی گلستان عصر روز گذشته طعمه حریق شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدرضا کنعانی در خصوص حریق بخشی‌هایی از پارک ملی گلستان اظهار کرد: عصر دیروز حوالی ساعت 16 بخش‌هایی از پارک ملی گلستان در منطقه «دره شمالی» طعمه حریق شد.

وی با اشاره به همکاری مردم و مسوولان برای اطفای حریق عرصه‌های جنگلی تصریح کرد: ظرفیت مردمی، نیروهای جنگلبانی و منابع طبیعی برای اطفای حریق به میدان آمدند تا آتش را مهار کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از خسارت آتش‌سوزی طی هفته گذشته در سطح ۸.۵ هکتار از پارک ملی گلستان خبر داد و افزود: در مدت ۲۴ ساعت گذشته بخش‌هایی از جنگل‌های هیرکانی در ۱۱ نقطه استان گلستان گرفتار زبانه‌های آتش شده بود که با همکاری مردم و مسوولان به طور کامل مهار شد.

 

کنعانی با اشاره به جزئیات وقوع آتش‌سوزی و عملیات واکنش سریع برای اطفای حریق در منطقه پارک ملی گلستان گفت: گزارش اولیه حریق ساعت 16 روز شنبه 27 دی‌ماه در منطقه دره شمالی واصل شد.

وی با بیان اینکه هفته گذشته این منطقه در مساحت 3.5 هکتار درگیر حریق شده بود، افزود: این حریق بیشتر در کف جنگل بود و برخی از درختان خشک را درگیر کرد در اسرع وقت محیط‌بانان و همیاران پارک ملی به منطقه اعزام شدند، همچنین جوامع محلی منطقه تنگه‌راه در منطقه حاضر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با اشاره به اینکه حریق در سه نقطه بوده است، گفت: دو نقطه محدود در پایین‌دست و یک نقطه هم از کف دره شمالی به سمت ارتفاع که طول 300 متر و عرض یکصد متر بود.

کنعانی بیان کرد: بر اساس هماهنگی که با فرماندار شهرستان به‌عنوان رییس مدیریت بحران شهرستان انجام شد برای اطفای حریق وارد عمل شدند، با توجه به این‌که وزش باد در منطقه نبود گروه‌های مختلف توانستند جلوی پیشروی حریق را بگیرند.

وی ادامه داد: این موضوع تا ساعت سه صبح ادامه داشت تا این‌که با بنده مجدداً گزارش تکمیلی دادند که باد شدیدی در منطقه شروع به وزیدن کرده و مقداری کنترل حریق سخت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه سریعاً حریق از سناریوی سطح سه که در حد شهرستان است خارج شد، گفت: اکنون 10 گروه واکنش سریع از سطح شهرستان های استان به محض این‌که ساعت 3 و 30 دقیقه به ما اطلاع دادند آنها یز به منطقه حرکت کردند، برخی از گروه‌ها به پارک رسیدند و برخی از گروه‌ها مانند شهرستان‌های بندرگز و بندر ترکمن در مسیر پارک هستند.

کنعانی ابراز امیدوار کرد با یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی با بقیه دستگاه‌های امدادی هرچه سریع‌تر این حریق در اسرع وقت کنترل شود.

اداره کل هواشناسی استان گلستان پیش از وقوع این حادثه هشدارهایی پیرامون افزایش دما و احتمال وقوع آتش‌سوزی در مناطق جنگلی استان گلستان را داده بود.

آتش‌سوزی‌های سریالی در جنگل‌های شمالی قصه دردناکی است که هر از گاهی در فصول گرم و سرد سال خسارت‌هایی به دامان طبیعت وارد می‌کند.

انتهای پیام/83001/و

نظر شما