شناسهٔ خبر: 45151742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

آیت الله دری نجف‌آبادی در گفتگوی مشروح با خبرگزاری بسیج:

آموزش‌وپرورش بدون مشورت نمی‌تواند مسئولیت خود را محقق سازد/ مقاومت رادمردان زیادی را به خود دیده است

اراک- نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: آموزش‌وپرورش بدون مشورت نمی‌تواند مسئولیت عظیم خود را به‌خوبی محقق سازد.

صاحب‌خبر -

 آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگوی مشروح با خبرگزاری بسیج، با اشاره به هفته شوراهای آموزش و پرورش، اظهار داشت: انقلاب اسلامی سرفصل جدیدی در راه آموزش‌وپرورش، تربیت انسان‌ها، کادرسازی، مسئولیت شناسی و مسئولیت‌پذیری، ارتقای انگیزه‌های معنوی و الهی، وحدت و انسجام ملی و اسلامی، تلاش و مجاهدت در راه خداوند بزرگ و صیانت از شرافت و کرامت اسلامی و ملی و انقلابی برای ملت ما به ارمغان آورد.

وی افزود: هر روز از تاریخ گران‌سنگ این سرزمین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ده‌ها و صدها درس و تجربه جدید و انسان‌ساز و تحول‌آفرین به همه ما و ملت‌های دیگر آموخت. در این سال‌های اخیر مردان بزرگ در سنگرهای انقلاب به پا خاستند که هر یک سند عزت و شرافت و سربلندی ملت بزرگ ما شده و خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: در این میان شخصیت بزرگی مانند شهید سلیمانی‌ها و شهید ابومهدی المهندس ها و شهید فخری زاده‌ها و شهید شهریاری ها و مردان تاریخ سازی مانند علامه مجاهد مرحوم آیت اله مصباح و در طول تاریخ این کشور و دیماه، مانند امیرکبیر (ره) و مدرس ها و شیخ فضل ا... نوری ها و مطهری ها و بهشتی ها و رجایی ها و باهنرها و امام راحل (ره) و نیز رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی مدظله العالی هر یک چراغ درخشان و منشأ آثار و برکات و تحولات عظیم علمی و معنوی و سیاسی و اجتماعی شدند و راه جدید و فصل نوینی در تاریخ با عظمت ایران اسلامی گشودند.

وی بیان کرد: اکنون با چنین مقدمه ای و با چنان الگوها و اسوه ها و انسان‌های تاریخ و نقش آفرین و مؤثر در حیات ملی، اسلامی و منطقه ای و بین المللی باید به نقش حیاتی آموزش‌وپرورش، دانشگاه ها، حوزه ها و شوراهای آموزش‌وپرورش نگاه نموده و در بستر این حکیمان تاریخ ساز و نقش آفرین راه مجد و عظمت آینده و آیندگان را جستجو کرد.

دری نجف آبادی ادامه داد: الحق این رسالتی بزرگ، دینی، فراموش ناشدنی، امیدی انسان‌ساز و تاریخ ساز و مقدمه ای برای ظهور مهدی موعود خواهد بود که امید است متصدیان امور قدر بشناسند و برای ادای دین خود و امانت الهی و امانتداری از همه ظرفیت ها و امکانات و استعدادها به نحو احسن و مطلوب استفاده نمایند.

وی با اشاره به نکات برجسته در این موضوع بیان کرد: تأکید بر رعایت اصول معرفتی و اخلاقی در جامعه دراین راستا یک اصل مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: همه انسان‌ها بر اساس اصل فطرت برابر و با فطرت پاک الهی و از یک پدر و مادر آفریده شده اند و در جوهره ذات انسانی بر یکدیگر امتیازی ندارند. چرا ممکن است از نظر شرایط زندگی و نوع استعدادها و رنگ و زبان و نژاد و قومیت و جنسیت با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی این اختلاف به گوهر ذات آن ها آسیب نمی رساند.

وی گفت: بلکه برای تعامل و تجاذب و تداوم حیات و تکامل و رشد و پویایی باشد تا کیمیای وجود انسان‌ها کامل و زمینه ها و بسترهای رشد و ارتقا و تعالی فراهم و نظام احسن خلقت حاکم و میدان امتحان الهی تکمیل و همه زنجیره وار در مسیر هدایت تکوینی و تشریعی الهی حرکت نموده و به قله های کمال و تعالی نائل شوند و همه مانند حلقه های به هم متصل و دانه های به هم مرتبط بسترهای لازم را برای رشد و شکوفایی و پرورش سرمایه‌ها و امیدهای آینده و آینده سازان کشور عزیزمان و جهان اسلام فراهم سازند.

امام جمعه اراک افزود: بدون تردید بزرگترین سرمایه هر ملت و هر جامعه سرمایه‌های جوان، مبتکر، خلاق، مدیر و مدبر، آینده ساز و آینده نگر، سختکوش و مسئولیت پذیر عاشق و فداکار، با انگیزه و با هدف، مؤمن و با کفایت و خدمتگزار و با امانت است.

*جبهه مقاومت نمونه های فراوانی از رادمردان عرصه جهاد و آزادگی را به خود دیده است

وی گفت:این سرمایه‌های عظیم الهی و معنوی در سایه عنایت الهی، توجهات حضرت بقیه الله (عج) و شایستگی مادران و پدران، زحمات و مجاهدت معلمان و مربیان و هشیاری و مراقبت مسئولان سامان خواهند پذیرفت و به بار خواهند نشست و راه خیر و فلاح و خدمت را دنبال خواهند کرد و جایگزین شایسته ای برای گذشتگان و امیدی برای آیندگان و مایه عزت و کرامتی برای تاریخ پرافتخار ملتی را رقم خواهند زد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد:در فراز و نشیب های تاریخ و سرنوشت و جامعه مانند ستون فقرات یک ملت عمل خواهند کرد و سنگ زیرین آسیاب خواهند بود و مظهر صبر و استقامت و چراغ راه آیندگان خواهند شد و در حیات ملت ها و امت ها و جوامع فرهنگ ساز، تمدن ساز، تاثیرگذار، پیشرو، نقش آفرین و کوه صلابت و آبشار رحمت خواهند بود و مسیر تاریخ را بدست می گیرند و پرچمدار عزت و شرافت خواهند بود و با همتی بلند، قامتی استوار، اراده ای قوی و عشقی سوزان قهرمان ملت ها خواهند شد. ملت ما و جبهه مقاومت در سال اخیر نمونه های فراوانی از این رادمردان عرصه جهاد و اجتهاد و شجاعت و آزادگی را به خود دیده اند.

وی با اشاره به شهادت سردار بزرگ دلها و جبهه مقاومت شهید عزیز سپهبد سلیمانی و همرزم گرانسنگ او شهید عزیز ابومهدی المهندس و شهید پورجعفری و دیگر شهدای حمله جنایتکاران امریکا به آن عزیزان در 13 دیماه 1398 گفت: همچنین شهادت سردار بزرگ عزت و افتخار شهید دکتر محسن فخری زاده (ره) به دست صهیونیست های جنایتکار و نیز ارتحال عالم ربانی و مجاهد فی سبیل الله مرحوم آیت الله مصباح یزدی و دیگر بزرگان عرصه علم و عمل و قلم و ادب و جهاد و فداکاری نمونه های برجسته ای از این پاکباختگان عرصه توحید و دلدادگان میدان مبارزه و سرداران میدان عزت و کرامت بوده است.

دری نجف بادی گفت:  الحق این حیات و ممات هر یک از ایشان چراغ راهی برای دیگران و مایه افتخاری برای اسلام و راست قامتانی برای اقامه حق و عدل و قسط و پرچمدارانی برای مبارزه با ظلم و استبداد و استکبار و فساد بوده اند و حیات ایشان حیات طیبه و مرگ ایشان نیز منشأ تحولات فراوانی در زندگی و جوامع اسلامی و غیر اسلامی شده و خواهد شد. 

*آموزش‌وپرورش بدون مشورت نمی‌تواند مسئولیت عظیم خود را به‌خوبی محقق سازد

وی افزود: این است آن حیات طیبه اسلامی و این است نتیجه یک عمر فداکاری و مجاهدت در راه خداوند و البته آن چه در پیشگاه خداوند برای این رادمردان عرصه توحید خداوند تفضل خواهد فرمود، به مراتب بالاتر و از ادراک ما والاتر است. خداوند روح بلند ایشان را با شهدای کربلا و فاطمه زهرا (س) محشور فرماید. ان شاءالله

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در بحث شوراها بحث مهمی نسبت به شوراهای شهر و روستا هست که جداگانه باید مورد ارزیابی و رسیدگی، دقت و تدبیر قرار گیرد، گفت: همچنین اصول 100 تا 106 قانون اساسی و رسالت شوراهای مذکور و وظائف محوله و شرایط لازم مورد بازبینی و بازنگری و دقت، نظارت و قابل اعتماد عمومی و سلامت اداری و اجرایی و کارایی واقعی و تحول همه جانبه و اصلاح ساختاری قرار گیرد.

وی افزود: اکنون با تجربه بیست ساله و آسیب‌شناسی فراوان کارنامه شوراها و اختلالات فراوان در عملکرد آن‌ها و شیوه‌های انتخاب و نظارت بر جریان انتخابات و نابسامانی‌های گوناگون و در ابعاد مختلف، باید چاره لازم اندیشیده شود.

دری نجف آبادی بیان کرد: نقاط ضعف اصلاح و نقاط قوت و تکمیل و تدابیر لازم برای نظارت بر انتخابات، صلاحیت‌ها، عملکردها، نظارت بر اقدامات اجرایی، تعاملات شوراها با وزارت کشور و دستگاه‌های ذی‌ربط، انتخاب شهرداران و دهیاران و ده‌ها موضوع مهم دیگر، سلامت همه‌جانبه سیستم‌ها و اشخاص و ارتباطات، برنامه‌های توسعه شهرها و روستاها و مناطق اولویت‌ها، نقشه‌های جامع و تفصیلی، رعایت مصالح و منافع ملی و مردمی، پرهیز از ساخت‌وپاخت‌های سیاسی و اقتصادی و روابط ناسالم و ده‌ها اصل مهم دیگر باید مورد عنایت مسئولان، مجلسیان، وزارت کشور، دولت و دستگاه‌های نظارتی و برنامه ریزی و بودجه نویسی و آمایشی قرار گیرد و الا چه بسا همواره مشکلات جدیدی بر جامعه و کشور تحمیل و هر روز پرونده جدیدی بر پرونده‌ها اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم به ذکر است که شور و مشورت یکی از اساسی‌ترین مفاهیم مورد تأکید در اسلام و دارای جایگاه بسیار ارزشمند و نشان‌دهنده‌ی روح تفاهم، تعامل و همکاری است،گفت: همچنین یکی از اصول اساسی مورد توافق جمعی در اداره‌ی امور به‌ویژه در عرصه تحولات آموزش‌وپرورش می‌باشد. مسئله بسیار کلیدی مشورت در هر موضوع به آن موضوع مربوط می‌شود. آموزش‌وپرورش بدون مشورت و تشکیل شوراها و ارتباط مؤثر با مردم و کارکنان در ابعاد گوناگون نمی‌تواند مسئولیت عظیم و رسالت بزرگ این کانون مقدس و نورانی را در فرآیند تعلیم و تربیت به‌خوبی محقق سازد.

*مردم حق دارند در سیاست گذاری ها همیار و همکار آموزش‌وپرورش باشند

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود مشورت در ابعاد مختلفی مانند امور حقوقی، قانونی، آرای قضایی ، امور فقهی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اداری و تأمین مالی، اهداف ارتقاء کیفی، خانوادگی و یا ده‌ها موضوع دیگر، هر یک ویژگی‌ها و شرایط لازم خود را می‌طلبد و باید نسبت به موضوع مورد علاقه اهتمام نمود.

وی ادامه داد: آموزش‌وپرورش بستری بسیار نورانی، تأثیرگذار برای آینده‌ای امیدبخش و درخشان است و فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مهر تأییدی بر اهمیت شور و مشورت در این نهاد مقدس است که «برای حل مشکلات ویژه جوانان از خود آنان کمک بخواهید و آنان را به‌سوی کارهای گروهی تکامل‌یافته رهنمون شوید و شرافت و ارزش کار را به آنان بیاموزید».

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه جایگاه تصمیمات گروهی در عرصه حل مشکلات اجتماعی در اسلام به‌عنوان آئینی که مردم را بعد از خداوند متعال، مهم‌ترین پشتیبان حکومت‌ها می‌داند،،گفت: در واقع بر هیچ متفکر و اندیشمندی پوشیده نیست که به فرمایش امام علی (علیه‌السلام):‌ «خودرأیی، انسان را به هلاکت می‌اندازد».

وی افزود: شوراهای آموزش‌وپرورش می‌توانند امکانات مختلف کشور را در جهت رفع تنگناهای نظام آموزشی کشور بسیج کنند و به‌این‌ترتیب نقش مؤثر خود را در عرصه‌ی فعالیت‌های آموزشی و توسعه‌ی پایدار تعلیم و تربیت در کشور آشکار سازند و نیز ازآنجایی‌که مردم هستند که بهترین سرمایه‌های زندگی خود، یعنی فرزندانشان را به آموزش‌وپرورش سپرده‌اند، حق دارند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست گذاری ها همیار و همکار آموزش‌وپرورش باشند و این رسالتی بزرگ بر دوش ایشان است.

 

نظر شما